Ongeval maar geen rechtbijstand

mateo.1990
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ongeval maar geen rechtbijstand

#1 , 26 jun 2018 16:47

Beste,

Ik heb vorige zaterdag een ongeval gehad (auto van mijn vriendin maar ik was aan het rijden). Een auto (NL kenteken) is tegen ons gereden bij het achteruit rijden. Geen grote schade, alleen Tegenpartij is dus in fout en dat is in het aanrijdingsformulier gezet. Wij hebben alle documenten naar de verzekering gestuurd maar wij krijgen de volgende van de verzekering te horen:

"Gezien het ongeval gebeurd is met een buitenlandse tegenpartij, dient deze zaak behandeld te worden door de rechtsbijstand. U hebt deze waarborg echter niet bij ons onderschreven. Wij kunnen deze zaak dan ook niet voor u beheren.
U dient zelf het nodige te doen om uw schade bij de tegenpartij terug te vorderen.
Wij sluiten ons dossier af zonder gevolg."


Wat kunnen wij nu doen aangezien mijn vriendin geen rechtbijstand heb? Ik heb wel rechtbijstand (Ethias rechtbijstand PLUS) maar dat zit op mijn eigen auto-verzekering (andere auto dus).

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gr.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 26 jun 2018 17:20

Klopt van geen kanten. Uw verzekering moet de verzekering van de tegenpartij aanschrijven. Zelfde procedure als een ongeval met iemand met Belgische kentekenplaat. Taal problemen kunnen er ook al niet zijn. Kijk het contract na wat er staat i.v.m ongevallen met buitenlanders.Had de tegenpartij een geldige verzekering?
Persoonlijk zou ik ook al eens kijken naar een andere verzekering.

mateo.1990
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2018 18:47

Bedankt voor u reactie.
Ik heb in het contract niets gevonden over ongevallen met buitenlanders (https://www.touring-verzekeringen.be/op ... 161028.pdf). De tegenpartij had inderdaad een geldige verzekering. Ik zal morgen de verzekering bellen om wat duidelijkheid te krijgen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2018 20:00

Klopt van geen kanten. Uw verzekering moet de verzekering van de tegenpartij aanschrijven.
Kan je dit motiveren? Welke wettelijke of contractuele bepaling zou de verzekering verplichten dit te doen?

mateo.1990
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2018 08:58

Ik kreeg het volgende van de verzekering:

"Wij zijn een aangesloten maatschappij van de rdr conventie (assuralia).

In volgende link kan u de regels hiervan terugvinden.

http://assuralia.be/nl/sectorinfo/26-se ... -expertise



Gezien het ongeval met een Nederlandse tegenpartij gebeurde, is dit een ongeval dat niet onder deze conventie valt en is het de rechtsbijstand die deze zaak dient af te handelen in het kader van het gemeen recht."

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 27 jun 2018 10:51

Dit lijkt mij correct te zijn, tot uwer spijt.
De BA verzekering dekt namelijk enkel schade die u aan iemand anders veroorzaakt heeft, voor de rest niets.
Daarnaast is er inderdaad een conventie dat je eigen BA verzekering de andere aanspreekt in geval van ongevallen, en ze het onderling regelen, maar op zich is dat niet hetgeen een BA doet.

Jij gaat inderdaad de verzekering van de tegenpartij moeten aanschrijven en dit regelen.
In feite moet je zelfs de tegenpartij zelf aanspreken, en deze moet dan maar zijn verzekering hiervoor aanspreken, aangezien jij geen contract hebt met hun.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 27 jun 2018 13:00

Waarschijnlijk betwist de NL tegenpartij één en ander. Vandaar nood aan rechtsbijstand.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mateo.1990
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jun 2018 13:28

Hi Thomas, het ongeval heeft vorige zaterdag plaatsgevonden en wij hebben het schadeformulier maandag aan ons verzekering gestuurd. Dus het ligt meer aan mijn verzekering denk ik en niet de tegenpartij.

Wij zullen zelf een aansprakelijk brief aan de verzekering van het tegenpartij sturen. Hopelijk gaan ze mee akkoord (schade waarschijnlijk tussen 300-600 euros, moet nog naar de garage langs voor een bestek).

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 28 jun 2018 00:24

Ik kreeg het volgende van de verzekering:

"Wij zijn een aangesloten maatschappij van de rdr conventie (assuralia).

Gezien het ongeval met een Nederlandse tegenpartij gebeurde, is dit een ongeval dat niet onder deze conventie valt en is het de rechtsbijstand die deze zaak dient af te handelen in het kader van het gemeen recht."
Een verzekering die ENKEL in RDR regelt ?
Da's nieuw voor mij !

Er zijn (of waren in elk geval) zelfs Belgische verzekeraars die niet met RDR werken


Elke deftige verzekering regelt dit voor u

Normaal staat uw contract u toe uw verzekering op te zeggen bij een schadegeval.
Gelijk doen !
(En nadien al de rest er ook weg halen.)


Ga mij eens informeren ... 8_)

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 02 jul 2018 15:54

Dat is m.i. niet wat uw verzekering voorhoudt !
Een verzekering die ENKEL in RDR regelt ?
Da's nieuw voor mij !


Zij gaan er wellicht van uit dat tegenpartij in de fout is gegaan, wegens maneuver... Dan moeten zij dus geen schade betalen die u veroorzaakte (en enkel daarvoor bent u verzekerd door een BA verzekering).
Het is wellicht tegenpartij die u zal moeten vergoeden, en RDR zou hier niet mogelijk zijn wegens buitenlandse tegenpartij. Gezien u niet betaalde voor rechtsbijstand (dus ook niet voor recuperatie van uw schade) zal u hier zelf moeten voor instaan. Uw verzekering levert correct wat zij is overeengekomen, en niets meer dan dat dus.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 02 jul 2018 16:06

Ik heb mijn autopolis eens nagelezen en die doen toch wel iets meer in het kader van de gewone BA verzekering (rechtsbijstand is apart hoofdstuk in de polis).

In kader van BA omvatten hun diensten o.m.:

• het dossier te beheren met behartiging van de belangen van de verzekerde en het voor hem op te nemen;
• de verzekerde op de hoogte te houden in alle stadia van de evolutie van zijn dossier;

Ze beloven dus duidelijk de normale administratieve afhandeling (zonder de rechtsbijstand) ten laste te nemen in het kader van de BA verzekering. De verzekering van TS maakt zich er volgens mij te gemakkelijk van af.

TS moet zijn polis ook maar eens nalezen om te zien wat voor diensten daarin worden vermeld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6854

#12 , 02 jul 2018 16:13

Nu nog alleen de polis van TS erbij vragen...

Wat zegt die ? Wat zegt de makelaar ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 02 jul 2018 17:20

De wettelijke bepaling luidt (voor verzekering BA auto):

Art. 34. Prestatie van de verzekeraar bij schade
...
§ 3. Leiding van het geschil
Vanaf het ogenblik dat de verzekeraar tot tussenkomst is gehouden en voor zover deze wordt ingeroepen, is hij verplicht zich achter de verzekerde te stellen volgens de bepalingen van de overeenkomst. Ten aanzien van de burgerrechtelijke belangen en in zover de belangen van de verzekeraar en van de verzekerde samenvallen, heeft de verzekeraar het recht om, in de plaats van de verzekerde de vordering van de benadeelde te bestrijden. De verzekeraar kan deze laatste vergoeden indien daartoe grond bestaat.

zie:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2018041606
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6854

#14 , 02 jul 2018 17:31

De vraag is maar of de verzekeraar in dit geval effectief tot tussenkomst gehouden is. Volgens mij niet dus, niet in BA en al zeker niet in Rechtsbijstand.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 jul 2018 17:55

Ik heb mijn autopolis eens nagelezen en die doen toch wel iets meer in het kader van de gewone BA verzekering (rechtsbijstand is apart hoofdstuk in de polis)
Je zegt het: diensten in het kader van de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Dit is als de aansprakelijkheid van de verzekerde in het geding is. Dit is niet de recuperatie van de schade van de verzekerde.

Terug naar “Verkeersongevallen”