Ongeval maar geen rechtbijstand

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: Ongeval maar geen rechtbijstand

#16 , 02 jul 2018 18:30

Ik heb mijn autopolis eens nagelezen en die doen toch wel iets meer in het kader van de gewone BA verzekering (rechtsbijstand is apart hoofdstuk in de polis)
Je zegt het: diensten in het kader van de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Dit is als de aansprakelijkheid van de verzekerde in het geding is. Dit is niet de recuperatie van de schade van de verzekerde.
Ja lezing van het KB (zie mijn laatste quote) deed al een belletje rinkelen bij mij.

Als TS geen rechtsbijstand heeft kan hij best deze weg volgen (aangezien ongeval in eu gebeurde):

"Ten gevolge van de aanpassing van het Europees wettelijk kader moet de verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid voor het voertuig ingeschreven in een land van de Europese economische ruimte (EU-landen + Noorwegen + Liechtenstein + IJsland) een vertegenwoordiger aanwijzen in België waarnaar uw verzekeraar (rechtsbijstand) of uzelf een aanvraag tot schadeloosstelling in uw taal kan sturen.

Om de gegevens van deze vertegenwoordiger in België te kennen, raadpleegt u de website van het Gemeenschappelijk waarborgfonds (BGWF).

Deze vertegenwoordiger moet u, binnen de 3 maanden na uw aanvraag tot schadeloosstelling, in uw eigen taal. een voorstel tot schadeloosstelling sturen, of een gemotiveerd antwoord indien de aansprakelijkheid of de toepassing van artikel 29bis WAM ( zwakke weggebruiker ) of de schade wordt betwist. Het ontbreken van een antwoord wordt financieel gesanctioneerd.

Als de buitenlandse verzekeraar geen vertegenwoordiger heeft aangewezen in België of niet binnen de drie maanden heeft geantwoord op uw aanvraag, kunt u zich zoals boven vermeld richten tot het BGWF."

https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... buitenland
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#17 , 02 jul 2018 18:41

Dus de "achterloop" moet je zelf doen, en wel op de manier die u hierboven aangeeft? Thx voor de extra info.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#18 , 02 jul 2018 18:46

Dus de "achterloop" moet je zelf doen, en wel op de manier die u hierboven aangeeft? Thx voor de extra info.
Als men rechtsbijstand heeft doet de verzekeringsmaatschappij het nodige.
Anders zelf doen maar gaat blijkbaar via contactpunt in België, wat het toch wat eenvoudiger maakt.
Wist dat niet, ik zou verondersteld hebben dat het EU-wijd op dezelfde manier geregeld zou worden als voor ongeval in België.
Niet dus en bijgeleerd...zoals: blijf ver weg van buitenlandse auto's (ook in België) als je geen (goede) rechtsbijstandsverzekering of omnium hebt!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#19 , 02 jul 2018 19:28

…… Of neem nu eens eindelijk een rechtsbijstandsverzekering; en neem meteen een goeie, eentje waarin rechtsbijstand ook in je privéleven verzekerd is. Als je het helemaal goed wil, neem er dan best een afzonderlijk van de gewone BA maatschappij.

Terug naar “Verkeersongevallen”