Ja lezing van het KB (zie mijn laatste quote) deed al een belletje rinkelen bij mij.Je zegt het: diensten in het kader van de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Dit is als de aansprakelijkheid van de verzekerde in het geding is. Dit is niet de recuperatie van de schade van de verzekerde.Ik heb mijn autopolis eens nagelezen en die doen toch wel iets meer in het kader van de gewone BA verzekering (rechtsbijstand is apart hoofdstuk in de polis)
Als TS geen rechtsbijstand heeft kan hij best deze weg volgen (aangezien ongeval in eu gebeurde):
"Ten gevolge van de aanpassing van het Europees wettelijk kader moet de verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid voor het voertuig ingeschreven in een land van de Europese economische ruimte (EU-landen + Noorwegen + Liechtenstein + IJsland) een vertegenwoordiger aanwijzen in België waarnaar uw verzekeraar (rechtsbijstand) of uzelf een aanvraag tot schadeloosstelling in uw taal kan sturen.
Om de gegevens van deze vertegenwoordiger in België te kennen, raadpleegt u de website van het Gemeenschappelijk waarborgfonds (BGWF).
Deze vertegenwoordiger moet u, binnen de 3 maanden na uw aanvraag tot schadeloosstelling, in uw eigen taal. een voorstel tot schadeloosstelling sturen, of een gemotiveerd antwoord indien de aansprakelijkheid of de toepassing van artikel 29bis WAM ( zwakke weggebruiker ) of de schade wordt betwist. Het ontbreken van een antwoord wordt financieel gesanctioneerd.
Als de buitenlandse verzekeraar geen vertegenwoordiger heeft aangewezen in België of niet binnen de drie maanden heeft geantwoord op uw aanvraag, kunt u zich zoals boven vermeld richten tot het BGWF."
https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... buitenland