ik heb een vraag: bij een ongeluk, wie zou in fout zijn:

garcya007
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ik heb een vraag: bij een ongeluk, wie zou in fout zijn:

#1 , 22 jun 2018 15:30

, wie zou in fout zijn: op een kruispunt kwam ik van rechts en ik slaan naar links... die andere moest voorrang aan me geven, maar hij stond op de voetpad toen hij me in de achterdeur aanraakte.. hij zei dat ik niet perfecte 90 graden hoek gedaan heb.. wat nu.. merci

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 22 jun 2018 20:27

Wie stond op voetpad -- een auto?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 22 jun 2018 20:47

“Zijn” baanvak loopt tot aan de grenslijn van het kruispunt. Als jij over zijn baanvak reed omdat je niet mooi “uiterst rechts” naar links afdraaide - vele bestuurders maken deze irritante fout omdat een flauwe bocht nemen makkelijker is dan een correcte “90 graden” bocht - denk ik dat jij in fout bent omdat je op het verkeerde baanvak reed. Reactie onder voorbehoud omdat ik niet gans zeker ben en geen zin heb om de wegcode uit te pluizen (maar me wel erger aan dergelijk foutief afdraaigedrag ;-)). Hij is op basis van uw uitleg nog naar rechts op het voetpad uitgeweken om u te proberen ontwijken ... gelukkig liep daar geen voetpadder op dat moment ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 23 jun 2018 00:11

Je hebt voorrang van rechts

Maar:

Afslaan naar links moet zo ruim mogelijk gebeuren, zodanig dat je rechts op de ingeslagen weg uitkomt.


Waar stond jij toen hij je raakte ?



Foto ?
Plaats ? Kunnen we via streetview kijken ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jun 2018 09:22

Was de tegenpartij reeds aan het kruispunt? Gebeurde het ongeval op het kruispunt of nog voor de tegenpartij het kruispunt al bereikt had?
Werd een schets gemaakt? Die is zeer belangrijk. Zonder de schets te zien valt dit moeilijk te beoordelen.

garcya007
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2018 18:00

Wie stond op voetpad -- een auto?
de andere auto

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 25 jun 2018 21:03

In het algemeen is de voorrang aan rechts geldig over de ganse breedte van het openbaar gedeelte dus rijbaan parkeerstrook fietspad en trottoir. Dus tot waar het privaat gedeelte (voorhof - huizen) begint.

Terug naar “Verkeersongevallen”