Vrachtwagen rijdt expres tegen me aan

Daan5000
Topic Starter
Berichten: 8

Vrachtwagen rijdt expres tegen me aan

#1 , 07 jun 2018 16:50

Beste

Deze ochtend kwam ik bij het oprijden van de autostrade in een file terecht. Het verkeer ging stapvoets vooruit en ik zocht een plekje om in te voegen tussen de lange rij vrachtwagens op de rechterrijstrook. Ik zag in mijn spiegel dat ik kon invoegen tussen twee andere vrachtwagens in (ergens halverwege de oprit) en ga dus stilstaan op de oprit met richtingaanwijzer naar links aan (waar ik zo'n 6-tal seconden heb gewacht). Van zodra ik begin in te voegen tussen de 2 vrachtwagens, rijdt de achterste vrachtwagen plots het gat dicht en rijdt mij daarbij aan. Het was duidelijk dat hij geen zin had om me ertussen te laten (ik heb nog geclaxonneerd voordat hij op mij reed, maar uiteindelijk reed hij mij tegen zo'n 3 kilometer per uur aan).

Wat de schuldvraag betreft is het duidelijk, ik verander van rijstrook, ritsen geldt niet op opritten van autostrades en ik moet voorrang verlenen.

Echter vind ik het zeer wrang dat dit iemand het "recht" geeft om opzettelijk een ongeval te veroorzaken. Op het aanrijdingsformulier is aangegeven dat het quasi stilstaand verkeer was en dat hij mij links achter geraakt heeft, maar dat hij het opzettelijk deed gaf hij natuurlijk niet toe.

Ik heb een brief bijgevoegd bij het aanrijdingsformulier voor de verzekering om de situate wat bij te kleuren, maar is er iets dat ik over het hoofd ziet dat toch in mijn voordeel kan spelen hier? Als de wetgeving zo in elkaar zit, kan ik dagelijks 4 aanrijdingen doen zonder schuld te treffen.

Edit: hier nog een tekening zoals aangebracht op aanrijdingsformulier
https://ibb.co/mD9cTT

En Google Streetview link van locatie van de aanrijding
https://www.google.com/maps/@51.2279787 ... 312!8i6656

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 07 jun 2018 17:12

Dat vind ik straf, toegeven dat je in fout bent, maar toch iemand beschuldigen van opzettelijk een aanrijding veroorzaakt te hebben..

Ik vraag mij af hoe de vrachtwagenchauffeur baat heeft bij een opzettelijke aanrijding. Schade zal er niet zijn en door de verloren tijd met de administratie van het ongeval komt hij waarschijnlijk nog in de problemen.

Daan5000
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 07 jun 2018 17:23

Ik ben in fout in de zin van ik heb gerekend op de hoffelijkheid van deze chauffeur om me ertussen te laten. Hoe ga je anders invoegen tijdens een file, je moet toch altijd wachten tot iemand jou er tussen laat? En als die persoon, terwijl je je manoeuvre begonnen bent, beslist om jou er toch niet tussen te laten en je vervolgens aanrijdt... En welke baat hij er bij heeft? Geen idee, heb je nog nooit een situatie meegemaakt waarbij iemand iemand anders niet wil laten invoegen gewoon omdat hij het de ander niet gunt? Dit zie ik dagelijks gebeuren op de ring van Antwerpen. Invoegen en laten invoegen berust grotendeels op hoffelijkheid (behalve waar het ritsen verplicht is).

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 jun 2018 16:56

Tegenpartij stelt dan gewoon dat JIJ opzettelijk door reed terwijl je voorrang diende te verlenen ...

Eigenlijk beschuldig je de tegenpartij van je eigen inbreuk ...

Terug naar “Verkeersongevallen”