Een bijna-aanrijding door verkeersagressie..wie zou in fout zijn geweest?

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

Een bijna-aanrijding door verkeersagressie..wie zou in fout zijn geweest?

#1 , 05 jun 2018 01:41

Beste,

Enkele weken geleden kreeg ik met verkeersagressie te maken op de snelweg.
Alles begon op dit stuk (eerste link) waarbij ik voor de bocht (net voor de brug) een andere wagen voorbij gestoken had: https://www.google.com/maps/@50.8575218 ... 312!8i6656

In de daaropvolgende bocht kwam deze wagen agressief in "mijn gat" rijden (afwisselend in "gat rijden" en afstand houden, in gat rijden, etc.). Hier schonk ik weinig aandacht aan + voor mij was er nog een andere wagen waar ik zelf redelijk dicht tegen reed..dus het is niet dat ik kon versnellen.
Na de bocht is er een lang recht stuk waarbij de baan van 1 rijstrook naar 2 rijstroken gaat:
1 rijstrook: https://www.google.com/maps/@50.8565506 ... 312!8i6656
1 rijstrook die over gaat naar 2 rijstroken: https://www.google.com/maps/@50.8543769 ... 312!8i6656

Ik sorteerde (van zodra het wettelijk mocht) naar links, gezien ik de E40 op moest.
Zowel de wagen voor mij als de agressieve persoon achter mij deden dit. De persoon achter mij vertoonde plots weer agressief rijgedrag waarbij hij weer afwisselend zeer dicht kwam rijden en weer afstand hield, weer dichterbij kwam etc.
Plots ging deze agressieve persoon terug naar de rechter rijstrook, de rijstrook die 50-100 meter verder invoegde naar de linker rijstrook. Hij reed bewust aan +- dezelfde snelheid naast mij om net aan het laatste stuk van zijn rijstrook voor mij in te voegen zodat ik vol op de rempedaal moest duwen. De persoon gebruikte geen pinkers en had doelbewust de bedoeling mij van de baan te duwen mocht ik niet geremd hebben.
Nu vroeg ik mij af wie in fout had geweest, mocht ik niet de reflex hebben gehad te remmen.

Had een zogenaamde "dashcam" geholpen in dit geval, want ik twijfel sinds dit voorval om mij er eentje aan te schaffen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 05 jun 2018 06:10

Zonder twijfel de andere persoon.

Wat jij beschrijft is "ritsen", een verplicht maneuver bij sterk vertraagd tot stilstaand verkeer.
Met verplicht bedoel ik dat op uw vak er telkenmale over andere auto er één auto van het invoegende vak moet tussen laten.

Maar, aangezien er geen sterk vertraagd verkeer was zoals jij het beschrijft, deed de andere een maneuver is hij sowieso in fout.
En ja, een dashcam zou kunnen helpen, zowel met verzekering als indien het voor een rechtbank zou komen.

Een rechter is wettelijk niet verplicht van zulk bewijsmateriaal te aanvaarden, maar het kan hem wel info geven die hem zonder twijfel in zijn beslissingen gaat beïnvloeden.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2018 09:24

Het zal er vanaf hangen welke delen van het verhaal een rechter meeneemt in zijn besluit en die dus volgens hem hebben geleid tot het ongeval, en hoe zwaar hij elke inbreuk zou laten doorwegen.

1. Indien het rechts inhalen zou meegenomen worden, pleit dit in het nadeel van de tegenpartij.
2. Berenod heeft gelijk dat het hier geen ritsen betreft, aangezien er geen sterk vertraagd verkeer was. Maar het hof van cassatie heeft beslist dat indien de rechter rijstrook wegvalt, de bestuurder die aan het einde hiervan links opschuift geen manoeuvre uitvoert (daar hij de rechtse kant van de weg volgt) en zelfs voorrang heeft op bestuurders die zich op de linkse strook bevinden.

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 05 jun 2018 11:37

In het begin staat een duidelijk bordje ,, einde voorrangsweg ,, dus de andere voerder mag niet plots rechts invoegen
Dit wordt trouwens verduidelijkt in de vernieuwde wegcode in de nabije toekomst omdat er te dikwijls misverstanden over bestaan

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2018 11:48

In het begin staat een duidelijk bordje ,, einde voorrangsweg ,, dus de andere voerder mag niet plots rechts invoegen
Geen idee waar u het over heeft. Volgens mij gaat het over de rechter rijstrook die je hier in de verte ziet verdwijnen:
https://www.google.com/maps/@50.8534993 ... 312!8i6656
Beide bestuurders zitten op dezelfde weg, enkel op verschillende rijstroken.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 06 jun 2018 22:44

In het begin staat een duidelijk bordje ,, einde voorrangsweg ,, dus de andere voerder mag niet plots rechts invoegen
Dit wordt trouwens verduidelijkt in de vernieuwde wegcode in de nabije toekomst omdat er te dikwijls misverstanden over bestaan
???

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 06 jun 2018 22:46

Had een zogenaamde "dashcam" geholpen in dit geval, want ik twijfel sinds dit voorval om mij er eentje aan te schaffen.
Zo te lezen enkel een model met een 2de camera achteruit gericht


Kan ook in andere situaties helpen
3 op 4 van mijn PVs zijn onterecht ...

Terug naar “Verkeersongevallen”