Ongeval met vluchtmisdrijf

prufrock
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ongeval met vluchtmisdrijf

#1 , 23 mei 2018 11:54

Bij het 's nachts verlaten van een parking na een optreden, werd mijn wederhelft aangereden door iemand die ook van de parking af wou rijden. Terwijl mijn echtgenoot wou uitstappen om de schade vast te stellen, reed de aanrijder een stukje achteruit en snelde vervolgens de steenweg op, weg in de nacht... Mijn halve trouwboek sprong meteen weer in zijn wagen en zette de achtervolging in. Hij slaagde er in het kenteken van de aanrijder te noteren, voor die wegscheurde.

De volgende dag, een zondag, begaf hij zich naar het politiekantoor om daar aangifte te doen van het ongeval. Er werd een proces-verbaal opgesteld. 's Maandags contacteerden we ook onze verzekeringsmaatschappij om hen op de hoogte te brengen van het ongeval.

De tegenpartij werd door de lokale politie van zijn woonplaats verhoord en verklaarde dat hij inderdaad aanwezig was op dat optreden, maar dat hij niets gemerkt had van een aanrijding. Als je echter ziet hoe de linker flank van onze wagen opgestuikt is, weet je al snel dat het onmogelijk is dat de aanrijder daar niets van zou gemerkt hebben. Hij bleef ten andere in eerste instantie ook even staan vooraleer hij verder reed. Mijn vermoeden is dat hij gedronken had en panikeerde over de gevolgen van dronkenschap achter het stuur en er daarom voor koos om vluchtmisdrijf te plegen. Een keuze waar hij naderhand uiteraard moeilijk op terug kon komen...

Enige tijd later mochten we van onze verzekeringsmaatschappij, waar we al 25 jaar klant zijn met AL onze DURE verzekeringen, een brief ontvangen dat er "onvoldoende elementen in ons voordeel spraken om schadevergoeding toe te kennen"... Say what? :shock: Uit contact met onze verzekeringsmakelaar, dat niet onder de meest gemoedelijke stemming verliep, leerden we dat "de versie van de tegenpartij afweek van de onze". Tegenpartij beweerde dus niet dat hij er niet geweest was en zelfs niet dat hij onze auto niet had aangereden, maar enkel dat hij niets gemerkt had... Aangezien er geen getuigen waren om onze versie van de feiten te bevestigen, kon de verzekeringsmaatschappij dus niet overgaan tot het vergoeden van de schade. Van zulke dingen wordt een mens niet vrolijk... :|

Op dat moment herinnerde mijn echtgenoot zich evenwel dat, toen hij uitstapte vlak na de aanrijding, er een jonge kerel, een parkeerwachter die aangesteld was door de organisator van het optreden, stond toe te kijken en op weg was om te komen kijken wat er gebeurd was. Omdat de tegenpartij echter plots wegreed, met mijn echtgenoot in zijn kielzog, bleef die jongen daar alleen achter. Mijn echtgenoot had daar niet bij stilgestaan en er ook niet meer aan gedacht toen hij bij de politie aangifte ging doen van het ongeval. Het was pas toen de verzekeringsmaatschappij sprak over een getuige, dat hij zich die jongen herinnerde. We namen contact op met de organisator van het optreden en die bleek meteen te weten over wat het ging, want die parkeerwachter had al verteld wat er gebeurde. We kregen meteen de naam en het GSM-nummer van die jongen, want hij was zeker bereid om te verklaren wat hij gezien had.

Onze verzekeringsagent stelde voor om de gegevens van die jongen door te geven aan de politie waar de aangifte oorspronkelijk gebeurde, zodat de getuigenverklaring eventueel kon opgenomen worden in het proces-verbaal. Toen ik daar vanochtend voor belde met de inspecteur die het PV opmaakte, kreeg ik al meteen het gevoel dat de dame in kwesite niet veel zin had om daar iets mee te doen, omdat het PV al afgesloten was en doorgestuurd was naar het parket. Als het parket interesse heeft in een getuigenverklaring, zo vertelde ze me, zou men daar zelf wel naar vragen. Toe ik liet verstaan dat ik daar geen genoegen mee kon nemen en dat ik eiste dat er een navolgend PV zou worden opgemaakt met die getuigenverklaring, werd ze een beetje lastig en zei me dat ze het met haar "chef" zou bespreken om te zien of ze nog iets konden doen... Mijn vrees is echter dat het parket niet zelf het initiatief zal nemen om bij de politie na te vragen of er nog meer elementen (zoals getuigen) zijn en dat deze hele zaak zal gesponeerd worden... Ik dacht dat ik het recht had om een navolgend proces-verbaal te eisen. Maar is dat wel zo?

Wat kunnen jullie me aanraden?

(Sorry voor de lange utleg. Eens ik op dreef ben...) :oops:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2018 14:38

Kleine vraag die ik me stel: heeft de politie dan niet naar de aanrijdende wagen gekeken? Als jullie wagen zoveel schade had door de aanrijding, moet de wagen van de aanrijdende chauffeur toch ook schade gehad hebben? Ik kan me niet voorstellen dat de politie de persoon in kwestie niet gevraagd heeft of ze even naar zijn wagen mochten kijken?

Heb je rechtsbijstand bij uw autoverzekering? In dat geval zou ik er op aandringen om gebruik te maken van een advocaat zodat je toch nog achter een schadevergoeding kan aangaan. De getuigeverklaring van de parkeerwachter is zeer zeker een belangrijk element in het dossier. Laat zeker weten aan uw verzering dat je over dit nieuwe "element" beschikt (= een onafhankelijke getuige van de aanrijding, die bereid is te getuigen, en waarvan je de nodige contactgegevens hebt).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

prufrock
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2018 14:41

Kleine vraag die ik me stel: heeft de politie dan niet naar de aanrijdende wagen gekeken? Als jullie wagen zoveel schade had door de aanrijding, moet de wagen van de aanrijdende chauffeur toch ook schade gehad hebben? Ik kan me niet voorstellen dat de politie de persoon in kwestie niet gevraagd heeft of ze even naar zijn wagen mochten kijken?
Daar hebben we slechts het raden naar... We weten alleen dat er "later" foto's aan het dossier werden toegevoegd door de tegenpartij, waarop geen schade te zien is. Wie die foto's gemaakt heeft en vooral wanneer ze gemaakt werden, weten we niet...

Reclame

prufrock
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2018 14:42

Heb je rechtsbijstand bij uw autoverzekering? In dat geval zou ik er op aandringen om gebruik te maken van een advocaat zodat je toch nog achter een schadevergoeding kan aangaan. De getuigeverklaring van de parkeerwachter is zeer zeker een belangrijk element in het dossier. Laat zeker weten aan uw verzering dat je over dit nieuwe "element" beschikt (= een onafhankelijke getuige van de aanrijding, die bereid is te getuigen, en waarvan je de nodige contactgegevens hebt).
Dat deden we dus al. Het is immers op aanraden van onze verzekeringsmakelaar dat we bij de politie vroegen om een navolgend PV op te maken...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2018 14:46

Daar hebben we slechts het raden naar... We weten alleen dat er "later" foto's aan het dossier werden toegevoegd door de tegenpartij, waarop geen schade te zien is. Wie die foto's gemaakt heeft en vooral wanneer ze gemaakt werden, weten we niet...
Als die foto's gemaakt zijn zeer kort na het ongeval, en er is geen schade op te zien, spreekt dit natuurlijk in het voordeel van de andere partij. Die kan beweren dat uw partner zich vergist heeft van voertuig of iets dergelijks. In dat geval is de getuigeverklaring héél belangrijk. De aanrijdende wagen kan zijn schade natuurlijk snel laten maken hebben. Met wat geluk vind je wel een carrossier die dit binnen de paar dagen voor je fixt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

prufrock
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mei 2018 15:12

De vraag is in feite vooral deze: kunnen we van de politie eisen dat er een proces-verbaal wordt gemaakt met de verklaring van de getuige, zodat we niet het risico lopen dat het parket de zaak zonder gevolg klasseert?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mei 2018 15:17

Ik denk wel dat je dit kan eisen, ja. Als de inspecteur in kwestie niet meewerkt, probeer dan de korpschef / zonechef te contacteren om te vragen een getuigeverklaring op te nemen in het dossier.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 24 mei 2018 00:35

ASAP via rechtsbijstandsverzekering (heb je hopelijk ?) een eigen advocaat aanduiden
Géén aangeduid door je verzekering nemen ...

dossier laten opvragen
advocaat kan vragen om onderzoeksdaden te stellen (wet Franchimont)

tegenpartij is verhoord ivm ongeval vluchtmisdrijf, dan vraagt politie ook wel de auto te zien
weet je hoe lang nadien dat was ?
als ze er mee treuzelden, kan het hersteld zijn ...

Issued
Berichten: 1227

#9 , 24 mei 2018 15:50

Even ter info: je kan "vragen" om onderzoeksdaden te stellen. De politie is niet verplicht deze uit te voeren. Ze moeten de vraag wel mee opnemen in het pv. Het parket kan dan alsnog vragen om de onderzoeksdaden te stellen.

Terug naar “Verkeersongevallen”