Wie is in fout?

Geukster
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wie is in fout?

#1 , 18 mei 2018 21:14

Volgende situatie:

Auto A is gestart met een manoeuvre om achterwaarts te parkeren op een voorrangsweg. Auto B komt uit een straat die aantakt op de voorrangsweg (en moet dus voorrang verlenen). Auto B slaats linksaf en botst tegen de achterzijde van wagen A die op dat moment dus het manoeuvre aan het uitvoeren is.

Wie is in fout?
Bedankt voor de reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 18 mei 2018 22:36

Art. 12.4 Wegcode:

“De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 19 mei 2018 01:22

Art. 12.4 Wegcode:

“De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

is het niet zo dat als een andere bestuurder bezig is met een "manoeuver", zoals topic starter, en dit is duidelijk voor andere weggebruikers, de andere weggebruikers deze zijn "manoeuver" moet laten uitvoeren?

tevens;

Artikel 10. Snelheid

10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien


helaal in fout lijkt mij de topic starter toch niet te zijn :oops:

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 19 mei 2018 06:34

Kan u even op maps aanduiden waar dit was? En hoever van het kruispunt was het parkeermaneuver?

Geukster
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mei 2018 14:00

Afbeelding

Groen is auto A, rood is auto B.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 19 mei 2018 15:29

als A al een achterwaartse beweging aan het maken was, dan is het duidelijk dat B in fout was, immers A was niet alleen een te voorziene hindernis, A heeft zelfs voorrang op B aangezien deze zich nog steeds op een voorrangsweg bevond.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 mei 2018 20:20

B moest dus voorrang verlenen aan A

Dat een manoeuvre uitgevoerd wordt door A, bepaalt de voorrang niet.
A reed op een weg met voorrang
B moest voorrang verlenen aan de bestuurders op die weg tgv voorrangsbord B1

De voorrangstekens gaan boven de voorrangsregels (Art 6.2)


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/105-art6

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.



Wie op een voorrangsweg thv een kruispunt van rijstrook verandert, wat ook een manoeuvre is, heeft nog steeds voorrang op bestuurders uit de voorrangsplichtige zijstraten ....

Geukster
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mei 2018 08:45

Bedankt voor de reacties!

Terug naar “Verkeersongevallen”