Rond punt voorrang

DylanDL
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Rond punt voorrang

#1 , 25 apr 2018 17:50

Hoi

Afbeelding

Mijn vraag, ik ben auto A. Ik rij dus het rondpunt op van beneden om naar links eraf te gaan (rode pijl is mijn richting). Auto B komt van rechts en wil ook het rondpunt op.

Ik ga er van uit dat ik altijd voorrang heb op auto B gezien een auto die al op het kruispunt heeft voorrang heeft.. om het in de praktijk te schetsen, ik zag auto B aankomen en ik zie dat hij tegen me zou rijden als hij niet zou afremmen maar ik rij gewoon de rotonde op en boem, hij zit in mijn zijkant..

De strat dat ik van kom en de straat dat auto B van komt liggen zeer dicht (letterlijk naast elkaar) op het kruispunt, dus het is niet de traditionele 4 weg rondpunt met veel plaats tussen... het moment dat ik de rotonde oprij en het moment dat ik zijn straat passeer is dus heel klein.. maar dat maakt toch allemaal niets uit? Ik heb altijd voorrang?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DylanDL
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 apr 2018 17:51

Voor 1 of andere reden zegt het enkel "afbeelding" in plaats van de foto te tonen..

Foto:
https://ibb.co/mMz0Gx

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2018 19:54

Tuurlijk heb je voorrang op auto B, geen enkele discussie !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 25 apr 2018 21:27

Inderdaad, vrij evident dat u voorrang heeft
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 26 apr 2018 09:34

Volgens je schets heb je voorrang. Eventueel even op Google maps even aanduiden dan zijn we helemaal zeker dat de wetgever niet onnozel heeft gedaan met verkeersborden.

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 26 apr 2018 10:11

Ik vind het toch niet vanzelfsprekend, dat rond punt moet effectief als rond punt aangeduid zijn om voorrang te hebben. Als er geen borden staan, is het gewoon voorrang van rechts.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 26 apr 2018 16:41

Tuurlijk heb je voorrang op auto B, geen enkele discussie !!
Volgens je schets heb je voorrang. Eventueel even op Google maps even aanduiden dan zijn we helemaal zeker dat de wetgever niet onnozel heeft gedaan met verkeersborden.
Voorbarige conclusies .....

Op de schets, zie ik namelijk énkel haaientanden. En alvast géén verkeersbord B1 .....


Bepaling rotonde :

2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.

Afbeelding verkeersbord B1 : voorrang verlenen
Afbeelding verkeersbord B5 : stoppen + voorrang verlenen
Afbeelding verkeersbord D5 : verplicht rondgaand verkeer


En guess what : de voorrangsplicht vloeit voort, uit de omgekeerde driehoek. Die haaientanden, duiden enkel en alleen de plaats aan, waar er -indien nodig- gestopt moet worden om aan de voorrangsplicht te voldoen.




Zie trouwens ook Cassatie in die zin :

Datum : 13 januari 1998
Rolnummer : 1303


Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht, duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B 5; daaruit volgt dat bij ontstentenis van dat verkeersbord, alleen de aanwezigheid van een doorlopende witte streep op de rijbaan en van de vermelding STOP op de grond, de weggebruiker die op deze weg rijdt niet verplicht voorrang te verlenen aan de bestuurder die rijdt op de openbare weg die hij gaat oprijden.



Alles zal dus afhangen van de werkelijke situatie .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

DylanDL
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 apr 2018 00:29

Volgens je schets heb je voorrang. Eventueel even op Google maps even aanduiden dan zijn we helemaal zeker dat de wetgever niet onnozel heeft gedaan met verkeersborden.
Coördinaten:
51°14'21.09"N 4°42'14.29"E

Ik kom dus van onderaan, auto b van rechts. (oriëntatie op het noorden in google earth)

Hier het rondpunt in kwestie:

https://ibb.co/escKic

Zoals je ziet komt auto B uit een soort van blinde hoek (met die haag) en ligt zijn baan zeer dicht bij de mijne.

berenod
Berichten: 942

#9 , 29 apr 2018 09:33

Zo te zien zijn aan alle verplichtingen om te voldoen aan de definitie van rond punt voldaan.
Bord D1 en bord D5 zijn aanwezig.

Er moet dus absoluut voorrang gegeven worden aan voertuigen die reeds op het rond punt zijn, slecht zicht of dode hoek doet niet ter zake, dan moet men maar wat trager rijden of volledig stoppen om te kijken of er reeds geen voertuigen op het ronde punt aanwezig zijn.

Daar inderdaad beide banen zeer dicht bij mekaar liggen zal vooral de plaats van de schade aan de wagens bepalend zijn voor de beslissing wie er eerst op het ronde punt was en dus wie er in fout is.
Indien u in de zij van de andere wagen had gereden zou er kunnen geargumenteerd worden dat de andere wagen reeds op het rond punt moet geweest zijn toen u uw haaietanden voorbij reed.

Maar aangezien u zegt dat de ander wagen u in uw zijkant geraakt heeft is er in mijn opinie geen discussie mogelijk dat u zich op het ronde punt bevond voordat de andere wagen de haaietanden aan zijn kant gepasseerd moest hebben.

Terug naar “Verkeersongevallen”