Ongeval parking

LauraB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ongeval parking

#1 , 21 apr 2018 16:04

Ik heb gisteren een ongeval gehad op de parking van de Ikea. Ik reeds op de ‘hoofdbaan’ en wou een rij inrijden. Uit de rij ervoor kwam een auto gereden in de tegenovergestelde richting van mij. Zij zag mij mijn manoeuvre uitvoeren (linksaf draaien) en wou dit nog voor zijn door gas bij te geven. Hierdoor raakt mijn linker voorkant haar volledige zijflank (aangezien zij niet afremde). Ik zag dit totaal niet aankomen en dacht in eerste instantie dat ik in fout ben maar mijn verzekeringsmakelaar wil de tegenpartij in fout proberen stellen aangezien zij niet heeft afgeremd. Op het aanrijdingsformulier is dit als opmerking nadien pas bijgeschreven maar volgens mijn makelaar zal de expertise duidelijk uitwijzen dat zij niet afremde. Wat zou hierin een uitspraak kunnen zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 21 apr 2018 16:11

Heeft u een schets van de situatie? Wat staat er op het aanrijdingsformulier? Uw uitleg is niet erg duidelijk.

Niettemin moet u op een publiek toegankelijke parking zich ook aan de wegcode houden en gelden de gebruikelijke voorrangsregels.

Zijn er onafhankelijke getuigen die kunnen bevestigen dat de tegenpartij heeft versneld i.p.v. te vertragen om een aanrijding te vermijden?
"sowieso" schrijf je zo.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 21 apr 2018 21:01

beste

zal afhangen van wat er op aanrijdingsformulier werd ingevuld (en niet nadien). Algemeen : uit uw uitleg kan ik opmaken dat zij doorgaand verkeer was en u een manoeuvre uitvoerde. Of zij al dan niet snelheid wijzigde lijkt me minder relevant. U had hoogstwaarschijnlijk voorrang moeten geven aan doorgaand verkeer.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 21 apr 2018 23:51

Wat zou hierin een uitspraak kunnen zijn?
Tegenliggers hebben voorrang als u afslaat

Tegenpartij gaat net stellen dat u hààr verraste door nog voor haar te proberen af te slaan terwijl dat helemaal niet meer ging ...

Issued
Berichten: 1227

#5 , 22 apr 2018 06:47

Heeft u aan een reeds ingevuld en getekend eaf wijzigingen aangebracht? Maw verschilt zijn document van het uwe?

P-Stone
Berichten: 280

#6 , 26 apr 2018 12:41

Als er geen verkeersborden op de parking staan, geldt voorrang van rechts.
Voor zover ik het relaas begrijp kwam TS van rechts en had dus voorrang. Er staat immers dat de tegenpartij uit de rij kwam alwaar TS wou inrijden. Dus het is geen aanrijding met een tegenligger zoals Inazuma suggereert, want dan had de tegenpartij ook op de "hoofdbaan" gereden, maar een aanrijding op een kruispunt met voorrang van rechts aangezien de tegenpartij "uit de rij" kwam.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 08 mei 2018 01:00

Voor zover ik het relaas begrijp kwam TS van rechts en had dus voorrang.
tegenpartij was tegenligger die uit een rij verderop kwam, en dus al reed op wat volgens TS de "hoofdbaan" was
:

Ik reeds op de ‘hoofdbaan’ en wou een rij inrijden. Uit de rij ervoor kwam een auto gereden in de tegenovergestelde richting van mij.

Een tegenligger dus
Geen voertuig dat van L of R komt op een KP


Maar "hoofdbaan" is meer dan wslk een puur visueel gegevens, juridisch niet relevant, en niet aangegeven als voorrangsweg.

Er staat immers dat de tegenpartij uit de rij kwam alwaar TS wou inrijden.
Er staat dat tegenpartij uit een rij verderop kwam ...
Of dat er 1 of 10.OOO verderop waren, doet niet ter zake
Tegenpartij werd hiermee een tegenligger voor TS
een aanrijding op een kruispunt met voorrang van rechts aangezien de tegenpartij "uit de rij" kwam.
Niet uit dezelfde rij
Uit een rij verderop
En dan is het een tegenligger

Als lezen al een probleem is, onthou u dan AUB van posten op een juridish forum

Dank u ...

P-Stone
Berichten: 280

#8 , 08 mei 2018 07:22

Lezen is geen probleem. We moeten hier telkes verder gaan op en sumiere beschrijving door T/S, en meestal doet T/S zich zelfs niet meer de moeite om nog eens te reageren of om de situatie te verduidelijken. In casu heeft T/S eenmaal gepost, en wij moeten maar uitzoeken wat er precies bedoeld werd.
Jij hebt blijkbaar een glazen bol waardoor jij altijd precies weet hoe de situatie in elkaar zit, ik heb dat jammer genoeg niet. Maar ik zal me verder onthouden, het is nog altijd mijn bedoeling om mensen te helpen, en niet om telkens weer een strijd aan te moeten gaan met allesweters.

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 09 mei 2018 09:26

Lezen is geen probleem.
Begrijpend lezen, is kennelijk wél een probleem. U begint namelijk over voorrang van rechts :
Ik heb gisteren een ongeval gehad op de parking van de Ikea. Ik reeds op de ‘hoofdbaan’ en wou een rij inrijden. Uit de rij ervoor kwam een auto gereden in de tegenovergestelde richting van mij. Zij zag mij mijn manoeuvre uitvoeren (linksaf draaien) en wou dit nog voor zijn door gas bij te geven.
Het gaat om tegenliggers onderling die met elkaar in botsing zijn gekomen, en u begint (herhaaldelijk) door te drammen over voorrang van rechts ....
Jij hebt blijkbaar een glazen bol waardoor jij altijd precies weet hoe de situatie in elkaar zit, ik heb dat jammer genoeg niet.
Een glazen bol, is niet nodig. Gewoon begrijpend lezen wat een topicstarter schrijft, wil al aardig helpen.
Maar ik zal me verder onthouden,
Graag.
het is nog altijd mijn bedoeling om mensen te helpen,
Reacties als deze, helpen topicstarter geen stap verder.

In een ander topic, stelt u uw eigen mening boven wetteksten. En hier kan of wil u blijkbaar niet doorgronden wat topicstarter schrijft, waardoor uw antwoord irrelevant is.
en niet om telkens weer een strijd aan te moeten gaan met allesweters.
Dat is wat u er helaas van maakt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”