Intrekking rijbewijs niet-inwoner

Bart De Smedt
Topic Starter
Berichten: 1

Intrekking rijbewijs niet-inwoner

#1 , 04 mar 2008 17:10

Ik ben een belg, doch uitgeschreven uit het rijksregister en ingeschreven in het Buitenland.
Ik beschik dan ook over een Belgisch rijbewijs, een International & een Buitenlands.

Tijdens een alcoholcontrole had ik 0,66mg/l en is mijn rijbewijs ingetrokken voor 15 dagen. Echter, de inspecteur heeft enkel mijn Belgisch rijbewijs afgenomen.

Nu is mijn vraag of ik dan nog kan rijden op basis van mijn 2 andere rijbewijzen & of er hier geen fout heeft plaatsgevonden door de politie?

Momenteel rij ik niet maar aangezien ik mijn auto wel nodig heb, stel ik deze vraag ook al omdat de mensen van het parket geen pasklaar antwoord hadden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 05 mar 2008 09:43

als ik mij niet vergis is het ontnemen van je rijbewijs eigenlijk een verbod om met een motorvoertuig te rijden
dat geld voor het belgische grondgebied, en is niet afhankelijk van het rijbewijs
dus mag je ook met een buitenlands rijbewijs hier niet rijden als je een rijverbod gekregen hebt
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 06 mar 2008 11:01

“Art.55.Het rijbewijs...kan onmiddellijk ingetrokken worden :1° in de gevallen bedoeld in de artikelen 60, §§ 3 en 4 en 61ter, § 1...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer)

“Art.38.§ 1. De RECHTER kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

Het intrekken van het rijbewijs houdt OP ZICH geen verval in van het recht tot het besturen van een motorvoertuig.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”