Valpartij Motor

SofieT
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Valpartij Motor

#1 , 10 apr 2018 16:57

Ik heb een vraag, mijn zoon van 17 is gevallen met de motor van een vriend. Hij heeft geen rijbewijs en reed niet op de openbare weg maar op een parking. Ik heb de schade aangegeven aan mij familiale. Gaat de verzekeraar moeilijk doen omdat hij geen rijbewijs had? De ouders van de tegenpartij gaven aan dat hun verzekeraar had gemeld dat hij moest aangeven dat mijn zoon zonder zijn toestemming gereden had. Heeft dit belang? Ik heb dit natuurlijk niet gedaan. Mijn verzekeringsconsulente was vandaag niet aanwezig en ik ben al de hele dag aan het stressen hierover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 10 apr 2018 17:08

Wat zeggen uw polisvoorwaarden over geleende goederen? Meestal worden die niet gedekt door een standaard gezinspolis, vandaar waarschijnlijk de suggestie om te melden dat het zonder toestemming was.
"sowieso" schrijf je zo.

SofieT
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2018 17:18

In mijn polis staat niks over geleende goederen, staat enkel iets over het berokkenen van schade aan eigendommen van anderen. Ik ga ervan uit dat in de verzekeringspolis van de motorbestuurder iets zal staan over geleende goederen.

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 10 apr 2018 17:20

Ik heb een vraag, mijn zoon van 17 is gevallen met de motor van een vriend. Hij heeft geen rijbewijs en reed niet op de openbare weg maar op een parking.
Veel parkings worden in de rechtsspraak zonder meer als openbare weg aanzien .....

Een op privé-terrein gelegen parking van een warenhuis, die in principe aan de klanten voorbehouden is en waar geen enkele vorm van controle wordt uitgeoefend, is een openbare weg.

Pol. Brussel, 10/2/1956, R.G.A.R, 1956, nr 7492; Cass. 1/10/73, Pas. 1974,I,93, Cass. 5/3/1980, Pas, 1980, I, 828 - de wegen van een parking zijn openbare wegen wanneer zij toegankelijk zijn voor alle weggebruikers

Een parking van een grootwarenhuis dat een reeks diensten aanbiedt waar iedereen terecht kan o.m. een pompstation, zelfbedieningsrestaurant, maakt deel uit van de openbare weg
(Brussel, 29/6/1989, verkeersrecht, 90/68)

Een parking van een grootwarenhuis dat zich uitstrekt over een enorme ruimte, vrij toegankelijk is voor het publiek en gebruikt kan worden door klanten van zowel het warenhuis, het benzinestation als het restaurant, is een openbare weg
(Corr. Brussel, 5/3/1992, verkeersrecht, 93/90; Pol. Leuven, 18/01/1996, verkeersrecht, 96/109)

De parking van het Shoppingcentrum Wijnegem is een openbare weg.
(Pol. Antwerpen, 19/01/200, niet gepubliceerd)

Er is zelfs een arrest bij het Hof van Cassatie, dat een parkeergebouw een openbare weg is :

• Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58, met noot

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:

k heb de schade aangegeven aan mij familiale. Gaat de verzekeraar moeilijk doen omdat hij geen rijbewijs had? De ouders van de tegenpartij gaven aan dat hun verzekeraar had gemeld dat hij moest aangeven dat mijn zoon zonder zijn toestemming gereden had. Heeft dit belang? Ik heb dit natuurlijk niet gedaan. Mijn verzekeringsconsulente was vandaag niet aanwezig en ik ben al de hele dag aan het stressen hierover.
:roll:

Huh ?

Een familiale polis die een tussenkomst biedt voor een schadegeval met een motorvoertuig waarvoor die vriend een verplichte verzekering BA heeft ?
Laatst gewijzigd door lohabra op 10 apr 2018 17:28, 3 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

SofieT
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2018 17:22

Wat zeggen uw polisvoorwaarden over geleende goederen? Meestal worden die niet gedekt door een standaard gezinspolis, vandaar waarschijnlijk de suggestie om te melden dat het zonder toestemming was.
ik heb het aangegeven aan de familiale, hijzelf heeft een motorverzekering, het was zijn verzekeraar die dit meldde.

SofieT
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2018 17:25

Ik heb een vraag, mijn zoon van 17 is gevallen met de motor van een vriend. Hij heeft geen rijbewijs en reed niet op de openbare weg maar op een parking.
Veel parkings worden in de rechtsspraak zonder meer als openbare weg aanzien .....
k heb de schade aangegeven aan mij familiale. Gaat de verzekeraar moeilijk doen omdat hij geen rijbewijs had? De ouders van de tegenpartij gaven aan dat hun verzekeraar had gemeld dat hij moest aangeven dat mijn zoon zonder zijn toestemming gereden had. Heeft dit belang? Ik heb dit natuurlijk niet gedaan. Mijn verzekeringsconsulente was vandaag niet aanwezig en ik ben al de hele dag aan het stressen hierover.
Huh ?

Een familiale polis die een tussenkomst biedt voor een schadegeval met een motorvoertuig waarvoor die vriend een verplichte verzekering BA heeft ?
Is dit abnormaal, als uw kind schade veroorzaakt aan het eigendom van iemand anders dan geef je dat normaal gezien aan via de familiale? Hijzelf heeft niks, maar de motor is beschadigd en de kosten voor de herstelling zijn nogal hoog uitgevallen.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 10 apr 2018 17:30

Is dit abnormaal, als uw kind schade veroorzaakt aan het eigendom van iemand anders dan geef je dat normaal gezien aan via de familiale? Hijzelf heeft niks, maar de motor is beschadigd en de kosten voor de herstelling zijn nogal hoog uitgevallen.
Vraag voor alle zekerheid ff na, of uw familiale polis een tussenkomst voorziet voor uw kind die met dat motorvoertuig een ongeval veroorzaakt.

Ik heb er mijn twijfels over ....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38595

#8 , 10 apr 2018 17:35

Vermoedelijk niet en gezien al verklaard is dat het zonder toestemming was zitten we met joy-riding in strafwetboek een vorm van diefstal.
Verder rijden zonder verzekering en zonder rijbewijs.
Kans dat verzekering aangifte laat doen door ouders is niet denkbeeldig.

SofieT
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 apr 2018 19:38

Vermoedelijk niet en gezien al verklaard is dat het zonder toestemming was zitten we met joy-riding in strafwetboek een vorm van diefstal.
Verder rijden zonder verzekering en zonder rijbewijs.
Kans dat verzekering aangifte laat doen door ouders is niet denkbeeldig.
Hij had wel toestemming dat heeft dat manneke ook toegegeven toen hij hier was, de verzekeraar zelf zei dat tegen de ouders en zij zeiden dat tegen mij. De eigenaar van de motor (in dit geval een kind van 15) is wel verzekerd. En in principe is het zijn verantwoordelijkheid als ze iemand laten rijden Maar ze willen dat wij de schade betalen. Ik vraag me enkel af of mijn verzekeraar moeilijk gaat doen. Het was ook op een plein waar geen verkeer is, niet echt een parking waar andere voertuigen staan.

P-Stone
Berichten: 280

#10 , 10 apr 2018 21:10

Een minderjarige kan volgens mij geen verzekering afsluiten voor een motorvoertuig. Dus de ouders zullen wel een verzekering hebben. Dan is nog de vraag of hun 15-jarig kind verzekerd is, aangezien deze te jong is om met een brommer/motor te rijden. Dus hebben ze volgens mij geluk gehad dat hun eigen kind geen schade veroorzaakt heeft. Maar dat helpt jou natuurlijk niet.
Intussen is dus de parking een plein geworden... Openbare weg dus ?
Heb je al een idee hoeveel de kosten bedragen ? Mss is het verstandiger om gewoon zelf de kosten te betalen en op die manier alle mogelijke toestanden te vermijden.

Franciscus
Berichten: 38595

#11 , 10 apr 2018 21:44

En kan ook geen toestemming geven. Dus kan hij niet verantwoordelijk zijn.
Waren er gewonden?
Als dat via de eigenaars en/of hun verzekering toch een aangifte bij politie gebeurd bent u héél ver van huis en uw zoon ook.
We spreken dan van geldboete - niet verzekerd rijden - geen rijbewijs of attest bromfiets - reeds gezegd joy-riding.

Best alle kosten vergoeden zal 'iets' minder zijn dan wat er bij de politierechter nog zou bijkomen.

SofieT
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 apr 2018 22:42

En kan ook geen toestemming geven. Dus kan hij niet verantwoordelijk zijn.
Waren er gewonden?
Als dat via de eigenaars en/of hun verzekering toch een aangifte bij politie gebeurd bent u héél ver van huis en uw zoon ook.
We spreken dan van geldboete - niet verzekerd rijden - geen rijbewijs of attest bromfiets - reeds gezegd joy-riding.

Best alle kosten vergoeden zal 'iets' minder zijn dan wat er bij de

politierechter nog zou bijkomen.
Er is geen aangifte gedaan bij de politie. Hij heeft niemand geraakt hij is uitgeschoven en gevallen. Buiten een paar blauwe plekken en een gescheurde broek is er verder niks aan de hand. Kennelijk noemt dat een bromfiets klasse b en de verzekering staat wel degelijk op de naam van het kind. Als iemand vraagt mag ik op je motor rijden en men zegt ja is dat toch toestemmen. Ik snap alleen niet waarom die vader zei ge moogt niet zeggen dat je toestemming hebt gegeven zeg dat je sleutels op de tuf waren en dat hij de tuf heeft gepakt zonder te vragen. Wat voor een verzekeraar geeft dit als tip. Ik wil het fatsoenlijk afhandelen door aangifte te doen via de familiale en dan hoor ik zoiets.

SofieT
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 apr 2018 22:50

Een minderjarige kan volgens mij geen verzekering afsluiten voor een motorvoertuig. Dus de ouders zullen wel een verzekering hebben. Dan is nog de vraag of hun 15-jarig kind verzekerd is, aangezien deze te jong is om met een brommer/motor te rijden. Dus hebben ze volgens mij geluk gehad dat hun eigen kind geen schade veroorzaakt heeft. Maar dat helpt jou natuurlijk niet.
Intussen is dus de parking een plein geworden... Openbare weg dus ?
Heb je al een idee hoeveel de kosten bedragen ? Mss is het verstandiger om gewoon zelf de kosten te betalen en op die manier alle mogelijke toestanden te vermijden.
Het is een bromfiets klasse b ik noem alles een motor :roll: mag je vanaf 15 of 16 op rijden. Het kind is wel verzekerd ik heb zijn polisgegevens aan mijn verzekering door moeten geven. Ja hoe moet ik het uitleggen niet echt een plein, er zijn trappen en daar verzamelen de jeugd zich. Is voor een gebouw maar je kan er niet met wagens komen. Vroeger was het een skatepark. Is voor verkeer afgesloten, je kan er enkel met de fiets of zo komen. Tot nu toe meer dan 400€.

Franciscus
Berichten: 38595

#14 , 11 apr 2018 00:36

Er zijn dus wel gewonden het slachtoffer zelf dan is het een ongeval gewonden in straftermen onopzettelijke slagen en verwondingen.
Een 15 jarige kan nooit toestemming geven ..trouwens manneke mocht ook niet met een bromfiets rijden. 16 jaar en attest bromfiets als het een B klasse zou zijn.
http://www.lokalepolitie.be/files/5372/ ... e638dc.pdf
Gezien ouders in feite de verantwoordelijken zijn.....
Als 15 jarige denk ik niet dat een verzekeringsmaatschappij een attest op naam van een 15 jarige zet.
Gezien een familiale polis meestal NIET tussenkomt voor dit soort zaken ....
Strafrechtelijke rekening zal zo wie zo in veelvouden van dat bedrag lopen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 11 apr 2018 11:22

Is dit abnormaal, als uw kind schade veroorzaakt aan het eigendom van iemand anders dan geef je dat normaal gezien aan via de familiale? Hijzelf heeft niks, maar de motor is beschadigd en de kosten voor de herstelling zijn nogal hoog uitgevallen
Familiale verzekering gaat geen schade vergoeden aan een motorvoertuig waarvan uw zoon -onwettig dan nog- de bestuurder was zonder rijbewijs, en zonder de kunde om met een motorfiets te rijden.

Als "uwe kleine" bvb een geparkeerde motorfiets omver loopt, zal dat vergoed worden
Niet als hij die motor bestuurt ...

Terug naar “Verkeersongevallen”