Valpartij Motor

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: Valpartij Motor

#16 , 11 apr 2018 11:24

Het is een bromfiets klasse b ik noem alles een motor :roll: mag je vanaf 15 of 16 op rijden.
Mits rijbewijs ...
Het kind is wel verzekerd ik heb zijn polisgegevens aan mijn verzekering door moeten geven.
De ontnuchtering komt nog wel als de verzekering de schade verhaalt ...
Ja hoe moet ik het uitleggen niet echt een plein, er zijn trappen en daar verzamelen de jeugd zich. Is voor een gebouw maar je kan er niet met wagens komen. Vroeger was het een skatepark. Is voor verkeer afgesloten, je kan er enkel met de fiets of zo komen.
Openbare weg dus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 11 apr 2018 11:29

Buiten een paar blauwe plekken en een gescheurde broek is er verder niks aan de hand. .
Dat zijn dus verwondingen (inwendige bloedstorting)
Het gaat bijgevolg om een ongeval met gewonden.
Dat is trouwens verplicht aan te geven ... bij de politie.

Ik snap alleen niet waarom die vader zei ge moogt niet zeggen dat je toestemming hebt gegeven zeg dat je sleutels op de tuf waren en dat hij de tuf heeft gepakt zonder te vragen. Wat voor een verzekeraar geeft dit als tip.
Omdat het ook strafbaar is om een motorvoertuig uit te lenen aan iemand die er geen rijbewijs voor heeft ...

MySonnie
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#18 , 11 apr 2018 16:45

Ik heb een vraag, mijn zoon van 17 is gevallen met de motor van een vriend. Hij heeft geen rijbewijs en reed niet op de openbare weg maar op een parking. Ik heb de schade aangegeven aan mij familiale. Gaat de verzekeraar moeilijk doen omdat hij geen rijbewijs had? De ouders van de tegenpartij gaven aan dat hun verzekeraar had gemeld dat hij moest aangeven dat mijn zoon zonder zijn toestemming gereden had. Heeft dit belang? Ik heb dit natuurlijk niet gedaan. Mijn verzekeringsconsulente was vandaag niet aanwezig en ik ben al de hele dag aan het stressen hierover.
Ze vertellen u te vertellen dat uw zoon zonder toestemming gereden heeft. Dan is er geen sprake van rijbewijs of niet en is hij in de fout. Echter omdat hij minderjarig is zou uw familiale dat daarom wel dekken. Denk ik. Ben helemaal geen jurist.

Reclame

MySonnie
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#19 , 11 apr 2018 16:48

[quote="Franciscus" En in principe is het zijn verantwoordelijkheid als ze iemand laten rijden Maar ze willen dat wij de schade betalen.
Nee in principe ben jij verantwoordelijk als jij in bruikleen bent. Dat vind ik nu wel een beetje een van de pot gerukte stelling. :roll:

Je moet met goederen van andere omgaan als een goede 'huisvader' en dan heb jij daar verantwoordelijkheid over als het gaat om een uitlening.

lohabra
Berichten: 1015

#20 , 11 apr 2018 19:02

Als iemand vraagt mag ik op je motor rijden en men zegt ja is dat toch toestemmen. Ik snap alleen niet waarom die vader zei ge moogt niet zeggen dat je toestemming hebt gegeven zeg dat je sleutels op de tuf waren en dat hij de tuf heeft gepakt zonder te vragen.
Waarschijnlijk drong het toen nog niet écht goed tot die vader door, dat hij dan strafbaar is wegens het uitlenen van een motorvoertuig, in de wetenschap dat betrokkene géén geldig rijbewijs bezit om dat motorvoertuig te mogen besturen. (Of de vader wist dat nog niet).

En ook dààrvoor is de bestraffing best pittig. Dus -hoewel vervelend voor u en uw zoon- logisch dat zijn verzekeraar hem daar attent op gemaakt heeft.
Wat voor een verzekeraar geeft dit als tip.
Simpel : een verzekeraar die daar dus wél aan denkt, en op die manier voorkomt dat haar cliënt (eigenaar van die bromfiets) hiervoor een zware staf oploopt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38594

#21 , 11 apr 2018 19:24

Klopt zijn aansprakelijk diegene die bromfiets uitleent - een 15 jarige is wettelijk niet direct aansprakelijk gezien hij minderjarig is JONGER dan 16. Wetgeving inzake strafbare feiten verkeer is vanaf die leeftijd. Wat is toestemming staat er iets op papier ...wat was de psychische druk ???
Verzekering bromfietser zal niet op 15-jarige staan dus zijn zo wie zo zijn ouders mede aansprakelijk.
Wat er allemaal kan gebeuren qua rechtbank is reeds aangegeven.
Jullie zoon was 17 dus wet strafrechtelijk vervolgbaar is via een gewoon PV ( een minnelijke schikking is niet mogelijk- maar wordt voor dit soort feiten zo wie zo nooit uitgeschreven). Als minderjarigen bent u als ouders burgerlijk aansprakelijk voor het gedrag van uw kinderen.
De elementen zijn door Iohabra en Inazuma meer dan voldoende aangegeven.
Als het moet kan hier de ganse reeks van wettelijke bepalingen zowel tegen verkeerswet - wegcode - wet verzekering - wet rijbewijs - strafrecht en jeugdrecht.
Uw zoon is voor de verkeersinbreuken strafbaar - voor de strafwet (zolang niet uit handen gegeven - wat wel niet zal gebeuren of er moet serieus recidieve zijn inzake verkeerszaken) en u bent burgerlijk aansprakelijk.

Gezien uw familiale verzekering vermoedelijk niet zal betalen en verzekering tegenpartij mogelijk nu al heeft aangegeven aan ouders om aangifte bij politie te doen ....

lohabra
Berichten: 1015

#22 , 13 apr 2018 23:03

Als u moeite heeft met de reactie van de verzekeraar in kwestie. Hou dan het volgende goed voor ogen. Zij behartigt en verdedigt de belangen van haar cliënt. En haar cliënt ... is NIET uw zoon, maar wél diens vriend, eigenaar van de motor.

Vanuit dit standpunt, zorgt zij ervoor dat deze laatste er financieel zo goed mogelijk uit komt :
* zodat de schade aan de motorfiets vergoed wordt
* én door te vermijden dat de eigenaar vervolgd zou worden wegens het uitlenen van die motorfiets aan uw zoon, in de wetenschap dat die daar geen rijbewijs voor heeft.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”