Voorrang

NewYork
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voorrang

#1 , 23 mar 2018 20:30

Dag iedereen

Een tijd geleden had ik het volgende voor: ik start een inhaalmaneuvre. Aan de rechterkant van de straat is een parking, wil zich voor de auto die ik inhaal op de baan schieten richting mij, want ik rij links. Die persoon kon mij moeilijk zien. Naar mijn gevoel ben ik in mijn recht, want mijn maneuvre was vroeger begonnen dan de zijne.

Heb ik gelijk of niet? Zoja, het is toch onmogelijk te bewijzen wie eerst begon met z'n maneuvre?

Is trouwens niet tot een ongeval gekomen, ik kon tijdig remmen en weer naar rechts.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 23 mar 2018 20:55

Als 2 wagens een maneuver uitvoeren dan geldt weer voorrang van rechts. Had jij bij het rechts invoegen de wagen geraakt die voor u van rechts kwam dan was jij in fout geweest.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2018 22:34

Inhalen is geen manoeuvre en voor wie inhaalt geldt dus niet art. 12.4 van het verkeersreglement dat bepaalt: De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
De bestuurder die van de parking komt voert een manoeuvre uit en moet voorrang verlenen aan wie op reglementaire manier inhaalt.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 mar 2018 15:19

ik start een inhaalmaneuvre. Aan de rechterkant van de straat is een parking, wil zich voor de auto die ik inhaal op de baan schieten richting mij, want ik rij links.
De auto die je "inhaalde", reed toch nog ?
Niet gestopt om de parking in te draaien bvb ?

Als je een rijdend voertuig inhaalde, had je voorrang zoals scorpioen al stelde.
Zoja, het is toch onmogelijk te bewijzen wie eerst begon met z'n maneuvre?
Dat principe wordt dan ook niet toegepast bij de rechtspraak.


Belgische wegcode & rechtspraak is echter compleet bizar :

Was die auto gestopt om bvb dezelfde parking in te rijden, en reed jij er omheen (manoeuvre) , dan had de parkingverlater voorrang (van rechts) op jou (gelijktijdige manoeuvres)
Ligt die parking links, dan had jij weer voorrang van rechts bij gelijktijdige manoeuvres ...

P-Stone
Berichten: 280

#5 , 25 mar 2018 18:14

Voor hier verder allerlei veronderstellingen gepost worden moet TS misschien eens even de situatie verduidelijken. Wie heeft wie geraakt ? Wie heeft waar schade ? Is er iemand de parking uitgedraaid VOOR de voorligger van TS, is deze parkingverlater linksaf gedraaid en is deze frontaal op TS geknald ? Of wat is er precies gebeurd ?

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 25 mar 2018 19:06

Voor hier verder allerlei veronderstellingen gepost worden moet TS misschien eens even de situatie verduidelijken. Wie heeft wie geraakt ? Wie heeft waar schade ? Is er iemand de parking uitgedraaid VOOR de voorligger van TS, is deze parkingverlater linksaf gedraaid en is deze frontaal op TS geknald ? Of wat is er precies gebeurd ?
Er is géén aanrijding gebeurd, en niemand had schade ....
(...)
Is trouwens niet tot een ongeval gekomen, ik kon tijdig remmen en weer naar rechts.
De vraag was dus eerder hypothetisch.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

P-Stone
Berichten: 280

#7 , 25 mar 2018 19:39

Er is géén aanrijding gebeurd, en niemand had schade ....
(...)
Is trouwens niet tot een ongeval gekomen, ik kon tijdig remmen en weer naar rechts.
De vraag was dus eerder hypothetisch.
Ah dat laatste stuk had ik gemist.

Terug naar “Verkeersongevallen”