Pagina 1 van 1

Verkeersongeval

Geplaatst: 12 mar 2018 19:48
door Eefje9p
Beste,

Zaterdagavond had ik een verkeersongeval.

Ik was op de baan aan het rijden en mijn gps gaf aan dat ik bijna bij mijn bestemming was. Ik begon te pinken en te remmen. Ik keek in mijn achteruitkijkspiegel en ik zie niets aankomen. Ik draai naar links en voor ik het weet was er een auto aan het inhalen. Deze auto was niet achter mij aan het rijden en was ongeveer 50 a 60 km per uur aan het rijden (eigen schatting)

Wie is er in fout?

Re: Verkeersongeval

Geplaatst: 12 mar 2018 22:25
door Drone
zonder meer details te kennen, zal dat gedeelde schuld worden

als u dashcam beelden hebt kan dat in u voordeel spelen

afslagen = maneuver = voorrang verlenen aan andere weggebruikers (in het kort)

maar . . .

inhalen is ook een maneuver en als u deed wat u moest en de wagen is technisch in orde (lichten etc) dan was u een te voorziene hindernis en had de inhalende wagen u maneuver moeten zien en proberen een ongeval te voorkomen (in het kort)

Re: Verkeersongeval

Geplaatst: 12 mar 2018 23:03
door lohabra
zonder meer details te kennen, zal dat gedeelde schuld worden

als u dashcam beelden hebt kan dat in u voordeel spelen

afslagen = maneuver = voorrang verlenen aan andere weggebruikers (in het kort)
Onzin.

Van richting veranderen, is géén maneuver maar een gereglementeerde rijbeweging.

Re: Verkeersongeval

Geplaatst: 12 mar 2018 23:26
door Drone
zonder meer details te kennen, zal dat gedeelde schuld worden

als u dashcam beelden hebt kan dat in u voordeel spelen

afslagen = maneuver = voorrang verlenen aan andere weggebruikers (in het kort)
Onzin.

Van richting veranderen, is géén maneuver maar een gereglementeerde rijbeweging.

misschien eerst eens de wegcode nakijken voor ge commentaar geeft

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Re: Verkeersongeval

Geplaatst: 12 mar 2018 23:29
door Drone
zonder meer details te kennen, zal dat gedeelde schuld worden

als u dashcam beelden hebt kan dat in u voordeel spelen

afslagen = maneuver = voorrang verlenen aan andere weggebruikers (in het kort)
Onzin.

Van richting veranderen, is géén maneuver maar een gereglementeerde rijbeweging.



12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

aangezien we momenteel niet goed weten waar het ongeval zich heeft voorgedaan en waar topic starter naartoe wou rijden is dit het meest logische dat men momenteel kan antwoorden

Re: Verkeersongeval

Geplaatst: 13 mar 2018 14:38
door Inazuma
Ik was op de baan aan het rijden en mijn gps gaf aan dat ik bijna bij mijn bestemming was. Ik begon te pinken en te remmen. Ik keek in mijn achteruitkijkspiegel en ik zie niets aankomen. Ik draai naar links en voor ik het weet was er een auto aan het inhalen. Deze auto was niet achter mij aan het rijden en was ongeveer 50 a 60 km per uur aan het rijden (eigen schatting)
Staat dergelijke onzin ook in uw verklaring (aanrijdingsformulier of tegen politie) :?:

Er is geen auto volgens u, maar u kon wél diens snelheid schatten ... straf :!:


* U mag niet afslaan terwijl u ingehaald wordt

* Links inhalen mag niet wanneer u aangeeft naar links te willen gaan (pinker) EN u daartoe reeds naar links begeven hebt (naar links in uw rijstrook, of zelfs links op de rijbaan , ifv tegenliggend verkeer ... iets wat eigenlijk geen kat doet op de weg)

Die EN is géén detail, maar cruciaal in de rechtspraak.
Zolang u niet aan beide voorwaarden voldeed, mocht u links ingehaald worden en niet afslaan.

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.



Bovendien is uw volgorde van wat u deed foutief, zoals bij de meeste bestuurders.
Richtingsverandering begint met kijken naar verkeer achter u:

19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;

Daarna pinken en vertragen ...

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

Re: Verkeersongeval

Geplaatst: 13 mar 2018 17:03
door Gebruiker21
en voor ik het weet was er een auto aan het inhalen. Deze auto was niet achter mij aan het rijden
Hoe kan u ingehaald worden door een auto die niet achter u reed? :shock:

Kan je eventueel de situatie verduidelijken met een link naar google maps van de plaats waar het ongeval zich voordeed?

Re: Verkeersongeval

Geplaatst: 16 mar 2018 11:40
door lohabra
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

aangezien we momenteel niet goed weten waar het ongeval zich heeft voorgedaan en waar topic starter naartoe wou rijden is dit het meest logische dat men momenteel kan antwoorden
Euh .... waaruit leidt u af, dat topicstarter een parkeerplaats ging oprijden ?

U baseert uw antwoorden onmiskenbaar op een hoop irrelevante veronderstellingen. Weet u, zullen we mss éérst even lezen wat topicstarter schrijft, ja ?
Beste,

Zaterdagavond had ik een verkeersongeval.

Ik was op de baan aan het rijden en mijn gps gaf aan dat ik bijna bij mijn bestemming was. Ik begon te pinken en te remmen. Ik keek in mijn achteruitkijkspiegel en ik zie niets aankomen. Ik draai naar links en voor ik het weet was er een auto aan het inhalen. Deze auto was niet achter mij aan het rijden en was ongeveer 50 a 60 km per uur aan het rijden (eigen schatting)

Wie is er in fout?
aangezien we momenteel niet goed weten waar het ongeval zich heeft voorgedaan en waar topic starter naartoe wou rijden is dit het meest logische dat men momenteel kan antwoorden
Wat we wél weten, is dat topicstarter letterlijk aangeeft dat ze bijna op haar bestemming was .... Ze was daar dus nog naar op weg, en was bijgevolg geenszins bezig een parkeerplaats op te rijden.

Uw verwijzing naar artikel 12.4 is in deze dan ook volstrekt irrelevant. Een verwijzing naar artikel 19 (zie repliek Inazuma), is daarentegen wél relevant in deze.