schade door auto buurman

Sten1974
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

schade door auto buurman

#1 , 03 feb 2018 11:38

Verhaal
Mijn wagen stond gedurende de middag geparkeerd op de stoep aan de overzijde van de straat bij mij thuis. S'avonds kwam ik tot vaststelling dat er iemand tegen mijn wagen gebotst was en was weggereden was (bumper en linker voor flank geblutst, met groene kleur) . De dag erna s'morgens heb ik mijn wagen daar terug geparkeerd om te zien of er eventueel iets te zien was op de grond van de andere wagen. Op dat moment staat de wagen van mijn buurman op straat geparkeerd. Vermits dat een groene wagen is controleer ik de wagen en merk verse schade aan zijn achterbumper en achterflank die perfect overeenkomt met de schade aan mijn wagen. Nadat ik hem aanspreek ontkent hij dat hij tegen mijn wagen gereden heeft, hij heeft niets gevoeld. Als ik hem confronteer met de schade aan zijn wagen en mijn wagen blijft hij ontkennen omdat hij niet gevoeld heeft maar zegt hij dat "als het zo is, dan is het zo en zulle we de papieren in vullen". Dan blijkt dat zijn wagen op naam van zijn ex vrouw verzekerd is en dat zei zal langskomen om de papieren in te vullen. 2 dagen later komt zijn ex langs om de gegevens van de verzekering af te geven maar haar verzekeringsagent had haar gezegd om het aanrijdingsformulier niet te ondertekenen en de buurman ontkent nu weer dat hij tegen mijn wagen gereden is. Mijn verzekering heeft dan de papieren overgemaakt aan zijn verzekering. Voorlopig (3 weken verder horen we niets van zijn verzekering). Ondertussen heb ik wel een schrijven van de politie ontvangen met vraag achter info ivm "aanrijding met stoffelijke schade waarbij tegen partij schade betwist". Na telefoontje naar politie bleek dat mijn buurman bij de politie geweest is om dit te melden en er een PV opgesteld was en ze dus mijn versie van het verhaal wilden weten. Ik heb alle info aan politie bezorgd incl foto' s van schade aan auto's en wacht nog steeds op een attest van PV om te weten wat de buurman eigenlijk is gaan aangeven.

Mijn vraag:
Wat (en hoe) moet ik nu bewijzen? Ik kan aantonen dat de schade aan mijn auto van de auto komt waarmee mijn buurman rijdt. De auto is echter ingeschreven en verzekerd op zijn ex vrouw. Moet ik nu dus de dader kennen? Ik kan niet bewijzen wie de chauffeur was op moment van aanrijden. Het zou immers ook zijn dochter of vriendin kunnen zijn vermits die ook soms met de wagen rijden.
Is de verzekeringsnemer van het voertuig in dit geval mijn tegenpartij of moet ik achterhalen wie achter het stuur zat ????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2018 12:02

Het voertuig is verzekerd, wie bestuurder was maakt voor u niet uit en staat los van de uitbetaling aan u

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2018 13:13

Hoe kan je bewijzen dat hij tegen jouw auto is gereden, en niet omgekeerd?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 feb 2018 13:49

Als u geen klacht neergelegd hebt bij politie wegens vluchtmisdrijf terwijl u daar was om hen de info te bezorgen, kan u dat best alsnog doen.

Kans lijkt me bijzonder groot dat uw buurman dat is gaan doen ... tegen u.

Gewoon ongeval met stoffelijke schade wordt vertikaal geklasseerd.
Met vluchtmisdrijf is er kans dat er nog iets mee gebeurt
(al neemt die kans almaar meer af, zonder zware letsels wordt er amper nog vervolgd)

Sten1974
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2018 20:02

Mijn wagen stond geparkeerd langs de weg. Zijn wagen staat altijd in zijn inrit, daar kan ik er niet tegen botsen.
Ook de vorm van de schade op mijn en zijn auto maken duidelijk dat ik niet tegen zijn auto gereden kon hebben.

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 05 feb 2018 15:56

Mijn wagen stond geparkeerd langs de weg. Zijn wagen staat altijd in zijn inrit, daar kan ik er niet tegen botsen.
Ook de vorm van de schade op mijn en zijn auto maken duidelijk dat ik niet tegen zijn auto gereden kon hebben.
Toch best aangifte doen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 05 feb 2018 19:37

U schrijft geparkeerd op de stoep - langs de weg?
De openbare weg loopt van het privaat gedeelte tot privaat gedeelte .. daartussen is het allemaal openbare weg ( trottoirs - bermen al of niet verhoogd - fietspaden of stroken - parkeerstroken - rijbaan en of rijstroken) allemaal openbare weg.

Terug naar “Verkeersongevallen”