Wie heeft voorrang?

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

Wie heeft voorrang?

#1 , 30 jan 2018 10:32

Hallo,

Ik kom vaak uit deze straat en dien de weg van de rode pijl te volgen.
Dikwijls staat er een auto eveneens te wachten om links af te gaan (blauwe pijl).
We komen op hetzelfde moment toe en zijn uiteraard beide gehaast : )

Wie heeft voorrang?

De blauwe auto gaat er steeds vanuit dat hij/zij voorrang heeft ('ik kom toch van rechts?')
Ik vind -maar ik kan me vergissen- dat ik voorrang heb, want wanneer ik de blauwe auto voor ben, bevind ik me op een voorrangsbaan.

Wie weet raad?

Thx,
teizman

Afbeelding
image upload

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 jan 2018 12:13

Blauw heeft voorrang. Voorrang van rechts telt niet op dit kruispunt gezien jij uit een ondergeschikte richting komt. Blauw komt van een voorrangsweg. Die drakenranden staan er niet voor niets

Karanog
Berichten: 141

#3 , 30 jan 2018 14:07

De blauwe wagen heeft zo te zien ook een "dwarsstreep gevormd door witte driehoeken"
En ik zie daar ook precies de achterkant van het bord B1.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2018 14:34

1. Rood heeft voorrang op blauw op het moment dat rood zijn manoeuvre om de voorrangsweg op te rijden heeft afgewerkt.
2. Indien het tot een aanrijding komt terwijl beide nog bezig zijn aan hun manoeuvre om de voorrangsweg op te rijden, zal men het principe van voorrang van rechts toepassen. Blauw heeft dan voorrang.

Lang leve onze wegcode!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2018 16:48

Er is toch geen sprake van maneuvers in de zin van art. 12.4 van de wegcode. De voorrang van rechts lijkt mij niet van toepassing te zijn. Wie het eerst op het kruispunt is heeft voorrang.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#6 , 30 jan 2018 17:00

WOW.....wat een controverse!
Ik ga er voortaan dus vanuit dat ik (=rood) geen voorrang heb...
Mocht het tot een aanrijding komen wil ik niet afhankelijk zijn van teveel willekeur.

Dank voor ieders bijdrage....erg interessant!

teizman

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#7 , 30 jan 2018 17:02

Voor mij -als leek/gewone weggebruiker- lijkt dit overigens op een rotonde met drakentanden voor diegene die het rotonde op wil. --> eens je erop bent zit je daar ook op een 'voorrangsweg'. Mij lijkt het hier identiek, al wil ik het risico voortaan niet meer nemen.

groetjes,
teizman

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 31 jan 2018 08:18

Als bestuurder van de blauw wagen zou ik toch enorm voorzichtig zijn in deze situatie; wanneer de voorrangsweg vrij is kan de rode wagen quasi onmiddellijk zijn normale positie op de rijweg innemen en heeft vanaf dan zonder enige discussie voorrang.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 31 jan 2018 18:43

Cassatie heeft al lang geleden geoordeeld dat wanneer 2 bestuurders beiden een B1 of B5 dienen na te leven, de rechter onderling de voorrang van rechts mag toepassen ...

Wat hier alweer ontbreekt is het bord dat het afbuigend voorrangstraject dient aan te geven ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 jan 2018 22:40

Cassatie heeft al lang geleden geoordeeld dat wanneer 2 bestuurders beiden een B1 of B5 dienen na te leven, de rechter onderling de voorrang van rechts mag toepassen ...
Interessant. Heb je ook de datum van dit arrest?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 01 feb 2018 16:08


scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 feb 2018 16:57

Bedankt. Het arrest van 14/9/1994 is duidelijk en stelt dat de voorrang van rechts geldt.

Terug naar “Verkeersongevallen”