BTW plichtig of niet?

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

BTW plichtig of niet?

#1 , 19 jan 2018 13:12

Beste,

Alvast mijn excuses als dit eerder werd gevraag maar ik geraak er dus niet aan uit.

Ik heb een ongeval gehad, ik ben in mijn recht, expertise heeft als brief het volgende verstuurd:

Forfait bedrag: 750 euro, exl btw
Totaal werk 1 dag.

Ze vragen mij om dit te tekenen en terug te sturen voor akkoord.

Ik ging bij mijn verzekeraar en vroeg hen of ik de btw erbij krijg als ik mijn auto NIET laat herstellen.
Ik kreeg als antwoord:
Auto laten herstellen: 750 + btw
Auto niet herstellen: 750 euro

Nu heb ik hier en op andere plaatsen gelezen dat ze de btw bedrag moeten uitbetalen ookal laat je je auto niet herstellen.
Klopt dit? Onder welke wet, regel kan ik dit terugvinden zodat ik het eens aan mijn verzekeraar kan laten zien?

Met andere woorden, hoe kan ik bewijzen dat ze de btw moeten uitbetalen.

Of heb ik het volledig verkeerd gelezen op andere forum's?
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2018 13:38

Ik ga ervan uit dat het niet gaat om een vergoeding die betaald wordt door een omniumverzekering, maar op basis van de aansprakelijkheid van de tegenpartij.

Dit is vaste rechtspraak. Zie onder meer

Cass.,20 september 1988, Arr.Cass. 1988-89, 69; Bull. 1989, 61; T.Verz. 1989, 378, noot J.R.; JLMB 1989, 1042, noot DE BOECK, K.; JT 1989, 90; Pas. 1989, I, 61; RGAR 1989, nr. 11.434, noot J.P.; RW 1988-89, 966; Verkeersrecht 1988, 317, noot BREWAEYS, E.

Overwegende dat degene aan wiens zaak door een onrechtmatige daad schade wordt berokkend, recht heeft op de wedersamenstelling van zijn vermogen zoals het bestond voor de onrechtmatige daad; dat de benadeelde derhalve, in de regel, aanspraak kan maken op het bedrag dat noodzakelijk is om de zaak te kunnen doen herstellen, ongeacht of hij daadwerkelijk de herstelling laat uitvoeren of niet;
Overwegende dat voor een benadeelde, die niet aan de belasting over de toegevoegde waarde is onderworpen en zodanige belasting dus niet kan aftrekken of van de Staat geen teruggave ervan kan verkrijgen overeenkomstig het Wetboek van de Belasting over de Toegevoegde Waarde, het bedrag dat nodig is om die herstelling te kunnen laten uitvoeren, de belasting over de toegevoegde waarde omvat;

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”