aansprakelijkheid

alejandra
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

aansprakelijkheid

#1 , 17 jan 2018 11:19

Onze buurman kwam ons gisteren vertellen dat mijn man met zijn auto bij het inparkeren tegen de buurman zijn wagen zou gezeten hebben. Mijn man heeft echter niets gemerkt. Verder is het verhaal van de buurman misschien wel een beetje verdacht en veranderde hij al enkele keren een aantal details in zijn verhaal. Wij zijn er dus niet zeker van dat de (eigenlijk heel beperkte) schade aan zijn auto mijn man zijn fout is.
We hebben toch het officiele aanrijdingsfomulier ingevuld, maar daarop wel aangegeven dat mijn man niets gemerkt heeft.
Kan er iemand mij vertellen hoe de verzekeringsprocedure nu precies verder gaat? Mijn man heeft al telefonisch aangegeven bij de verzekeringsmaatschappij dat hij zijn aansprakelijkheid betwist, maar wij willen natuurlijk ook geen ruzie met onze buurman. Kunnen wij de verzekering vragen een expert te sturen om uit te sluiten of de schade aan de auto van de buurman afkomstig is van de auto van mijn man? Wie draagt deze kosten dan? Wij hebben geen rechtsbijstandsverzekering, vrees ik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2018 11:41

Als de buurman schade heeft, dan heeft je man ook schade of niet ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

alejandra
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2018 11:48

ja er zijn inderdaad ook een paar krassen op zijn auto, maar mijn man weet niet of die er misschien al niet op waren.

Reclame

alejandra
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2018 11:54

Wij zitten er niet mee in de schade te vergoeden als het effectief mijn man zijn fout zou zijn, maar een aantal details aan het verhaal lijken ons verdacht. Daarom willen we graag zeker zijn. Maar hoe werkt de procedure om een expert op de zaak te krijgen zonder dat dit teveel kost?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 17 jan 2018 11:58

tegenpartij zal zijn beweringen moeten bewijzen

expert zal door de verzekering worden aangesteld en deze zal mogelijks kunnen zeggen of de schade bij de buurman al dan niet door uw man is veroorzaakt.

u hoeft daar niet mee akkoord te gaan als hij in uw nadeel zou oordelen.

alejandra
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jan 2018 12:22

maar valt deze expertise dan onder de gewone autoverzekering? Wij hebben geen rechtsbijstandsverzekering en om kosten te vermijden ben ik straks al geneigd gewoon toe te geven...

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 17 jan 2018 21:42

Beste

In uw autoverzekering is doorgaans toch wel een rechtsbijstandverzekering inbegrepen? Daarenboven is het vrij simpel : u heeft een schade aangifte gedaan. De verzekering regelt nu de rest. U hoeft zelf niets te doen (buiten opvolgen naar uw eigen verzekering). Als uw buurman iets vraagt verwijst u gewoon naar uw verzekering. Uw verzekering zal sowieso - ook zonder uw vraag - een expertise doen om de schade te begroten voor zover zij wil tussen komen. Maar de bewijslast ligt wel bij uw buurman die moet bewijzen dat de scahde van u komt. Was hij aanwezig bij het schadegeval? Waarom heeft hij dan niet onmiddellijk gereageerd? Of is het een vermoeden van zijn kant dat u aansprakelijk was? Op basis van een vermoeden betaalt geen enkele verzekering...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

gepensioneerd
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jan 2018 21:54

U hoeft niets meer te doen, want het is nu in handen van uw verzekering en die van de buurman.
Indien u heeft verklaard dat u geen schade hebt veroorzaakt dan zal uw verzekering daar ook
van uitgaan tot bewijs geleverd wordt van het tegengestelde.
Voor uzelf valt er niets meer te kiezen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 jan 2018 16:27

We hebben toch het officiele aanrijdingsfomulier ingevuld, maar daarop wel aangegeven dat mijn man niets gemerkt heeft.
Staat er op dat EAF dat uw man betwist de aanrijding veroorzaakt te hebben ?
Of enkel dat hij er niets van merkte ?
In het laatste geval hangt hij al zo goed als

Terug naar “Verkeersongevallen”