Aanrijding voetganger door fietser op fietspad

Mtbikerke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanrijding voetganger door fietser op fietspad

#1 , 01 jan 2018 22:57

Beste,

Ik ben het slachtoffer geworden van een ongeval:
Ik reed met de fiets op het verplicht fietspad in de juiste rijrichting.
Plots stapt er een voetganger (met een grote doos in zijn handen) achter een op de op de stoep geparkeerde bestelwagen het fietspad op.
Ik kon hem niet meer ontwijken en heb na een aanrijding met de doos een zware val gemaakt met meerdere breuken en schade aan mijn fiets tot gevolg.
De voetganger was enkele geschrokken en heeft geen verwondingen.

Wie is hier aansprakelijk voor de medische kosten?
Wie is hier aansprakelijk voor de materiële schade aan mijn fiets?

Gr,

Frank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 01 jan 2018 23:15

De voetganger was voor u een onvoorzienbare hindernis. Hij zal moeten opdraaien voor lichamelijke en materiële schade. Hopelijk heeft hij een familiale verzekering en uzelf liefst ook om dit verder af te handelen.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 jan 2018 09:07

Werd er politie bijgehaald? (gewonde)

Reclame

Mtbikerke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2018 10:00

Ja, de politie heeft een PV opgemaakt, en ik ben met enkele breuken waarvoor nog een operatie volgt de enige gewonde.
Maar de politie zei dat je als bestuurder van een rijwiel steeds moet kunnen stoppen voor een onvoorziene hindernis... .

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 02 jan 2018 10:13

Hebt u een familiale verzekering, deze moet je inschakelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 02 jan 2018 10:17

Maar de politie zei dat je als bestuurder van een rijwiel steeds moet kunnen stoppen voor een onvoorziene hindernis... .
BS. Voor een voorzienbare hindernis moet je kunnen stoppen. Een voetganger die van achter een voertuig op het fietspad springt is géén voorzienbare hindernis. Ik heb zondagavond zelf als fietser op het fietspad bijna iemand aangereden die van het trottoir voor mij sprong. Nogal wiedes dat wanneer het tot een aanrijding was gekomen, dat niet mijn schuld kon zijn.
Artikel 10. Snelheid
10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien
Laatst gewijzigd door Didymus op 02 jan 2018 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jan 2018 10:21

Inderdaad. Als je kan stoppen voor een onvoorziene hindernis, betekent dit per definitie dat de hinderniet NIET onvoorzienbaar was. Voor een onvoorzienbare hindernis, kan je dus per definitie nooit optijd stoppen, tenzij je superman bent of bovennatuurlijke reflexen hebt.

In ieder geval, zoals hierboven gezegd: geef dit ongeval aan bij uw familiale verzekering, zodat zij contact kunnen opnemen met (de verzekering van) de voetganger, want hij is overduidelijk in fout.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

nicky54
Berichten: 218

#8 , 02 jan 2018 10:29

Volgens K.B. 1 december 1975 TITEL II Artikel 40 Gedrag van de bestuurder tegenover voetgangers ben je niet in fout.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 02 jan 2018 11:21

Alles zal afhangen op welke plaats het ongeval gebeurd is, was die voetganger zichtbaar op die plaats.
Misschien een link van google map, dit kan een duidelijker inzicht geven.

Niet aansprakelijk of zwakke weggebruiker
Als iemand anders aansprakelijk was of als u zwakke weggebruiker was (voetganger, fietser, passagier, …), hebt u recht op een volledige schadevergoeding. Die slaat, enerzijds, op het financiële verlies doordat u tijdelijk of blijvend niet meer (voltijds) kunt werken of hulp van anderen nodig hebt en, anderzijds, op de medische kosten als gevolg van het ongeval.

Bij ernstige lichamelijke schade is het vaak niet meteen duidelijk hoeveel de schadevergoeding moet bedragen. Een adviserend geneesheer van de verzekeraar zal u onderzoeken. Op basis van zijn vaststellingen kan de verzekeraar de vergoeding bepalen. Maar intussen krijgt u wel facturen toegestuurd. Daarom hebt u recht op voorschotten.

Aansprakelijk
Als u zelf aansprakelijk bent voor uw eigen schade, kunt u alleen terugvallen op uw persoonlijke verzekeringen. Die betalen op basis van de contractvoorwaarden. Het gaat dan om de hospitalisatieverzekering, een individuele ongevallenverzekering (zoals de bestuurdersverzekering), een levensverzekering, een verzekering gewaarborgd inkomen en dergelijke.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 02 jan 2018 11:25

Liep daar soms een zebrapad over het fietspad?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jan 2018 11:35

Alles zal afhangen op welke plaats het ongeval gebeurd is, was die voetganger zichtbaar op die plaats.
Volgens de TS kwam de voetganger vanachtger een geparkeerde bestelwagen. Dan kan ik me goed voorstellen dat deze zo goed als niet zichtbaar was tot op het moment dat hij zich effectief op het fietspad bevond. En tenzij anders aangegeven, moet een voetganger die een fietspad wil kruisen, voorrang geven aan de fietsers op dat fietspad, net zoals een voetganger die de rijweg wil oversteken voorrang moet geven aan de wagens op de rijbaan (tenzij anders aangegeven door bijvoorbeeld een zebrapad).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 09 jan 2018 18:36

Ja, de politie heeft een PV opgemaakt, en ik ben met enkele breuken waarvoor nog een operatie volgt de enige gewonde.
Maar de politie zei dat je als bestuurder van een rijwiel steeds moet kunnen stoppen voor een onvoorziene hindernis... .
Voor een te voorziene hindernis
Voor een onvoorzienbare kan je per definitie niet stoppen ...

De voetganger kwam van achter een foutgeparkeerde bestelwagen, kan perfect onvoorzienbaar zijn.
Was de voetganger eigenlijk de bestuurder daarvan ?
Dan heeft hij zélf die situatie gecreëerd ...

Staat parkeerinbreuk ook in PV, politie iets van vastgesteld dat je weet ?
Foto ?




Voetgangers die een fietspad dwarsen moeten voorrang verlenen aan de fietsers

Zoals u het schetst, is de voetganger volledig aansprakelijk.
Heb je rechtsbijstand ?
Fietsverzekering via familiale ofzo ?

Tijd om die aan te spreken ....

Terug naar “Verkeersongevallen”