Aanrijding in mijn rijvak

Gebruiker38
Topic Starter

Aanrijding in mijn rijvak

#1 , 24 dec 2017 01:20

Gisteren een ongeval gehad waarbij ik (voertuig A) rechtdoor aan het rijden was, was van plan om een zijstraat aan de linkse kant binnen te rijden dus gaf ik mijn pinker 50m voor de afslag naar links. Vervolgens bedachtte ik me en zette mijn pinker af binnen enkele seconden en wou ik gewoon verder. Tegenligger voertuig B wou ook links (mijn rechterkant) binnendraaien, hij zag dat ik pinkte dus besloot hij snel te draaien.

Ik zag op het laatste moment dat hij draaide (hij was half binnen mijn rijvak) dus probeerde ik hem te ontwijken door naar links te sturen. Voertuig A is rechts aan de voorkant beschadigd en voertuig B rechts aan de achterkant. De ongeval is dus binnen mijn rijvak gebeurd.

Ik denk dat hij te snel draaide en moest hij me voorrang verlenen en goed kijken omdat ik mijn pinker af had gezet. Indien ik toch links zou draaien moest hij kruisen dus wachten totdat ik voorbij was en niet voorlangs kruisen. Heb ik gelijk, wie is in de fout?


Schets zoals op het formulier Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 dec 2017 09:04

Staat er op je aanrijding formulier dat je naar links gepinkt heeft ??

Zo niet is er voor u geen probleem !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#3 , 24 dec 2017 10:35

Als voertuig B kan aantonen dat u aan het pinken was op voorhand (dashcam, getuigen) dan was het feit dat u zich zo kortbij bedacht een onvoorzienbare hindernis, en ben ik aan het twijfelen of u 100% in fout bent, of dat het een 50/50 zou zijn.
Als deze dit niet kan aantonen, en het staat ook niet in het EAF (zoals Denlowie al stelt), dan zal er geen probleem zijn voor u.

Reclame

Gebruiker38
Topic Starter

#4 , 24 dec 2017 11:30

Staat er op je aanrijding formulier dat je naar links gepinkt heeft ??

Zo niet is er voor u geen probleem !!
Dat staat er wel maar ik heb geschreven dat ik 50m voor de afslag gepinkt heb en me DIRECT bedacht heb en dus mijn pinker heb afgezet. Dat wil zeggen dat ik binnen een seconde mijn pinker afgezet heb 30 meter voor de afslag. Dit zou voertuig B in principe moeten zien

Gebruiker38
Topic Starter

#5 , 24 dec 2017 11:37

Als voertuig B kan aantonen dat u aan het pinken was op voorhand (dashcam, getuigen) dan was het feit dat u zich zo kortbij bedacht een onvoorzienbare hindernis, en ben ik aan het twijfelen of u 100% in fout bent, of dat het een 50/50 zou zijn.
Als deze dit niet kan aantonen, en het staat ook niet in het EAF (zoals Denlowie al stelt), dan zal er geen probleem zijn voor u.
Nee hij kan dit niet aantonen er is geen getuige, dascham en dergelijke. Het is toch menselijk dat je je opeens bedacht en je pinker snel uitzet terwijl je nog rechtdoor aan het rijden bent en helemaal niet met je manoeuvre bent begonnen. Een pinker zegt wat je van plan bent maar het betekent niet dat je dat uitvoert. Artikel 19 zegt dat voertuig B zijn tegenligger voorrang moet verlenen voor het draaien naar links en artikel 15 zegt dat hij moest kruisen van rechts als ik toch zou draaien (niet het geval). Dit betekent dat hij in beide gevallen moest wachten totdat ik voorbij was

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 24 dec 2017 11:52

Of je nu werkelijk naar links moest of niet dan moest hij u nog doorgang verlenen, zodat je beiden aan de linkerzijde kruist.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker38
Topic Starter

#7 , 24 dec 2017 11:57

Of je nu werkelijk naar links moest of niet dan moest hij u nog doorgang verlenen, zodat je beiden aan de linkerzijde kruist.
Inderdaad dit bedoel ik ook, hij probeerde voorlangs te kruisen wat niet mag. Daarom vind ik dat ik gelijk heb

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 24 dec 2017 12:00

Of je nu werkelijk naar links moest of niet dan moest hij u nog doorgang verlenen, zodat je beiden aan de linkerzijde kruist.
Inderdaad dit bedoel ik ook, hij probeerde voorlangs te kruisen wat niet mag. Daarom vind ik dat ik gelijk heb
Dat heb je zeker.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ataturk007
Berichten: 108

#9 , 25 dec 2017 22:59

Je rijd wel tegen zijn achterkant aan.
Normaal ben je zeker in je gelijk, maar je pinkt, persoon rijd naar rechts, jij bedenkt je en je rijd rechtdoor tegen de achterkant van zijn auto.

Dat wil zeggen dat hij opt moment draaide jij stilstond of naar links ging draaien ..
Leuven the place to be!

Gebruiker38
Topic Starter

#10 , 26 dec 2017 00:19

Je rijd wel tegen zijn achterkant aan.
Normaal ben je zeker in je gelijk, maar je pinkt, persoon rijd naar rechts, jij bedenkt je en je rijd rechtdoor tegen de achterkant van zijn auto.

Dat wil zeggen dat hij opt moment draaide jij stilstond of naar links ging draaien ..
Neen ik raakte zijn achterkant omdat ik hem probeerde te ontwijken. Dus ik reed rechtdoor maar toen ik hem zag dat hij draaide wou ik het accident voorkomen dus stuurde ik helemaal naar links (staat ook bij opmerking).

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 28 dec 2017 19:47

Als voertuig B kan aantonen dat u aan het pinken was op voorhand (dashcam, getuigen) dan was het feit dat u zich zo kortbij bedacht een onvoorzienbare hindernis,
Dan nog is het verplicht om langs rechts te kruisen, dus àchter elkaar om ...
Verandert niets aan de voorrangsplicht.

Terug naar “Verkeersongevallen”