Tegen huis gereden + vluchtmisdrijf

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

Tegen huis gereden + vluchtmisdrijf

#1 , 23 dec 2017 14:16

Tijdens de nacht van donderdag op vrijdag knalde iemand met zijn wagen tegen het huis van mijn dochter. Veel schade, zowel binnen als buiten.
Gelukkig een getuige die onmiddellijk gestopt is. Die zag dat de dader niet uitstapte en onmiddellijk doorreed. Zijn auto was nochtans erg beschadigd, er kwam zelfs rook uit.
Er is sprake van overdreven snelheid + vermoedelijk was de dader dronken.
Mijn dochter was niet thuis (overnachtte bij ons na een kerstfeestje in onze straat zodat ze niet moest rijden en dus een glaasje kon drinken).
De buren waren wakker geworden van de klap en kwamen onmiddellijk naar buiten. Ze raapten het stuk van de bumper waarop kenteken van Opel + de nummerplaat die (gelukkig) was achtergebleven op om die aan de politie te kunnen geven.
De getuige kon niet blijven maar liet bij hen zijn gegevens achter voor de politie zodat ze hem kunnen oproepen voor ondervraging.
De buren belden mijn dochter met het slechte nieuws. Wij zijn onmiddellijk naar haar huis gereden (mijn man met haar auto en zij als passagier en ik met onze auto). De buren bleven intussen "op de plaats delict" en zagen hoe iemand 3x traag langsreed, vermoedelijk familie of vriend van de dader, waarschijnlijk om de nummerplaat te kunnen ophalen.
Politie is eerst en vooral naar het huis van de dader gereden. Die was thuis maar deed niet open (wat het vermoeden bevestigt dat hij dronken was).
De brandweer is moeten komen om het huis te stutten. Door de schade in de muur komt koude lucht het huis binnen waardoor het er nu hooguit 16° is. Dochter zal tijdens de herstelwerken niet in haar huis kunnen wonen.

Mijn vraag: voor welke schade zal ze vergoed worden (door de schade binnen te herstellen zal ook de aangrenzende muur opnieuw geschilderd moeten worden enz.)? De volledige voorgevel moet afgebroken en vernieuwd worden. Wat met de andere 3 gevels? Huis was volledig bezet, er zal verschil zijn tussen de nieuwe gevel en de 3 oude.
Kan ze ook aanspraak maken op vergoeding voor hotel tijdens de werken + opslag voor haar meubelen en vervoer daarvan?
Zij moest haar brandverzekering aanspreken en ik vermoed dat de dader zijn autoverzekering + familiale zal moeten aanspreken.
Vanwege vluchtmisdrijf zal hij ook voor de politierechtbank moeten verschijnen. Kan mijn dochter daar nog iets uit de brand slepen of beperkt de politierechtbank zich tot het bepalen van boete + eventueel gevangenisstraf voor de dader?

Alvast dank voor de antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 23 dec 2017 14:58

Hoe dan ook zien dat u alle schade, gemaakte kosten etc. documenteert.
Met zijn nummerplaat die is achtergebleven heeft hij natuurlijk zijn 'visitekaartje' achtergelaten. Normaal keert zijn verzekering de schade aan u uit, en verhaalt die dan op hem. Het is alleen te hopen dat hij niet onverzekerd rondreed.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2017 15:09

U brand verzekering zal je wel adviseren hoe en wat, je betaald daar dan ook voor .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 23 dec 2017 15:10

Naar mijn uiterst bescheiden mening zal het er weinig toe doen dat de veroorzaker (hij is dus bekend?) eventueel onverzekerd zou rijden.
het is uw brandverzekering die u moet vergoeden, volgens de regels van de brandverzekering. Dus degelijke herstelling, ook estetisch, van de woning, vergoeding wegens onbeschikbaarheid woning (hotelkosten....).

Uw brandverzekering zal wel zorgen dat alles mooi gerecupereerd wordt, maar dat mag en zal uw zorg niet wezen. Zet uw makelaar maar aan het werk, zou ik zeggen.

Ondanks alles, Zalig Kerstfeest ! U kan er wat mij betreft ook gewoon prettige feesten van maken. Ondanks alles.

Tiens, ik zie dat Denlowie op dezelfde golflengte zit. :D

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2017 16:08

Brandverzekering is gebruikelijk ook tegen nieuwwaarde (terwijl schadevergoeding door veroorzaker tegen actuele waarde is).
Dus in het ergste geval (en mits correcte woningpolis uiteraard) kan het huis afgebroken en opnieuw opgebouwd worden. Zonder kosten.

Julie verzekeraar zal dan - tegen actuele waarde - verhalen op de veroorzaker.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2017 16:20

Dank voor de snelle antwoorden!

Puur uit nieuwsgierigheid: welke straffen hangen de dader boven het hoofd?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 dec 2017 19:52

zal afhangen van zijn voorgeschiedenis

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 28 dec 2017 20:08

welke straffen hangen de dader boven het hoofd?

Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.



Boetebedragen x 8 (de opdeciemen)
Bijdrage slachtofferfonds van 200 €
Gerechtskosten



Bijkomen een verval van het recht tot sturen - "rijverbod" in volksmond


Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.



Het herstel van dit recht, kan ook nog afhankelijk worden van herstelonderzoeken .
bvb psychologische tests, opnieuw afleggen theorie / praktijk rijbewijs

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jan 2018 19:50

Dank voor de antwoorden!

Terug naar “Verkeersongevallen”