Schade aan parking wie verantwoordelijk?

veronica2111
Topic Starter
Berichten: 21

Schade aan parking wie verantwoordelijk?

#1 , 22 dec 2017 08:56

Goedemorgen iedereen,
Ik zit met een vraag over wie er de schade aan een parking (rooster in de grond van de parking) moet betalen.
Ik reed namelijk woensdag (om 16:00) de parking tegenover mijn wooncomplex op (de allereerste keer in de 15 maand dat ik daar woon, daar ik de wagen steeds op onze parkeerplaats in de ondergrondse parking van ons wooncomplex parkeer) omdat ik uurtje later opnieuw weg moest. Deze parking is open om op te rijden, (maw géén toegangspoort, geen ingang, geen ticketautomaat, geen afsluitingen,...) maar wordt gebruikt door een drakencentrale aan de linkse kant en de frituur aan de rechtse kant (er staan bordjes met daarop gereserveerd voor klanten van drakencentrale of frituur°. Op de plaats waar ik parkeerde hangt géén bordje met "gereserveerd voor klanten". Deze volledige parking wordt dagdagelijks gebruikt door tientallen mensen die niet naar de drakencentrale noch naar de frituur gaan maar om hun kinderen af te zetten (school ernaast) of om naar de bistro er recht tegenover te gaan. Dagelijks rijden er dus tientallen voertuigen die parking op - personenwagens, bestelwagens als vrachtwagens- en die rijden dus ook bijna allemaal over die roostertjes in de grond.
Toen ik tijdje later die woensdag terugkwam aan mijn auto zat er een briefje onder mijn ruitenwisser met de mededeling "Beste, u heeft zonet een rooster op onze parking stukgoederen. Wij hebben uw nummerplaat genoteerd maar willen dit in der minne regelen, gelieve u zo snel mogelijk bij ons te melden om de schade te betalen." ! Ik weet 200% zeker dat ik niet op/over dat rooster gereden heb toen ik die parkeerplaats opreed (het rooster ligt naast die parkeerplaats net, en daar stond een andere wagen geparkeerd). En ik heb nog 10 minuten in mijn wagen gezeten (spullen samenrapen, bericht beantwoorden,...) voor ik ben uitgestapt, ook heb ik spullen van op de achterbank in de koffer nog gelegd (kwestie van geen aanleiding tot diefstal te geven) dus indien ik het rooster zou stukgereden hebben toen ik toekwam en parkeerde (en zij stonden op 5 meter van mijn parkeerplaats) hadden ze mij daar toen kunnen op aanspreken maar ze hebben niks gezegd, ze stonden op de parking te praten (eigenaar en werknemer van die drakencentrale) keken mij aan en knikten goedendag naar mij. Ik ben toen traag weggestopt (toen konden ze mij ook nog terugroepen als ze de schade hadden zien gebeuren) maar ze zeiden niks.
Ik ben geen klant van die drakencentrale, ze kennen mij ook helemaal niet daar ik nooit op hun parking geweest ben voor woensdag, dus het voelt echt aan alsof ze de kosten efkes op een vreemde willen schuiven ipv er zelf voor te betalen of degene die het effectief stukgereden heeft (een klant of dorpsgenoot van hen) ervoor te laten betalen. Want ook na dat briefje hebben er nog tientallen auto's, bestelwagens over dat "kapotte" roostertje gereden (heb ik gefilmd en foto's van genomen).
Wat moet ik nu doen? Wachten tot wanneer de politie hier aan mijn deur staat ? (de wijkagent is goede klant en ook een vriend van hen)
En bij welke verzekering moet ik dit dan eventueel aangeven? Bij mijn auto verzekering of familiale verzekering?
Of zegt de wet dat zij (de eigenaar van de parking) zelf verantwoordelijk zijn voor alle schade aan hun parking, aan de grond - infrastructuur dus?
Alvast bedankt voor de info en hulp!
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 22 dec 2017 08:59

Zij zullen moeten bewijzen dat u de schade hebt veroorzaakt. Dit kan ook met getuigen.

Ik zou gewoon afwachten. Mochten ze alsnog aangifte doen, dan kan u dit doorgeven aan uw verzekering BA voertuigen.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 22 dec 2017 11:59

Ik zou nu een berichtje sturen aan uw (auto)verzekering, waarin u de affaire met dat briefje uitlegt, met de vermelding dat u bij klacht of effectieve vraag om schadevergoeding, hen de info zal doorgeven.. dan kunnen die alvast niet beroepen op een latere, evt laattijdige aangifte.

Hebt u rechtsbijstand bij uw autoverzekering?

Reclame

veronica2111
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 22 dec 2017 15:04

Goedemiddag,
Dank u voor de info Didymus en bosprocureur!
Ik heb inderdaad rechtsbijstand bij mijn autoverzekering (is een omnium plus).
Ik heb alle info reeds doorgegeven aan mijn verzekering (+ foto van het bewuste briefje alsook van de parkeerplaats en dat rooster dat ik volgens hen stuk zou gereden hebben). Ik dacht dat ik hiervoor mijn familiale moest aanspreken, maar ik zal alle info nu ook naar hun afdeling autoverzekeringen sturen (beide verzekeringen zitten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij)
groetjes

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 dec 2017 15:18

Dan hebt u voorlopig genoeg gedaan. U hebt er bij de verzekering toch zeker op gedrukt dat u niet akkoord gaat met de beschuldiging? Zorg dat het voor uw verzekering zeer duidelijk is dat u GEEN schade veroorzaakt hebt, maar hen enkel op de hoogte stelt van de situatie om eventueel rechtsbijstand te kunnen inschakelen indien hier een zaak van gemaakt wordt.

Kwestie van geen vluchtmisdrijg aangewreven te krijgen, kan u ook nog even langsgaan bij de drankencentrale om hen te melden dat u niet over dat rooster gereden bent, en dat u ook alvast uw verzekering op de hoogte gesteld hebt van de situatie, kwestie van beroep te kunnen doen op uw rechtsbijstand indien nodig. U kan hen eventueel de gegevens van uw verzekeringsagent en polisnummer geven.

Op die manier getuigt u ervan u niet van uw verantwoordelijkheid te willen onttrekken, maar geeft u ook duidelijk aan niet akkoord te gaan met de beschuldiging.

Misschien een waterkansje: maar is dat rooster eventueel zichtbaar vanop google street-view? Als je daar kan zien dat het rooster stuk is, hebben ze geen poot meer om op te staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 dec 2017 15:30

maar wordt gebruikt door een drakencentrale aan de linkse kant en de frituur aan de rechtse kant
Kan het zijn dat een draak over het rooster gelopen heeft en zo beschadigd?

(Sorry, kon het niet laten. Ik zal 1 EUR storten aan De Warmste Week)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 28 dec 2017 21:04

Als u met een personenwagen roostertjes beschadigd zou hebben op een parking die bedoeld is om voertuigen te parkeren, waarbij men dus over die roostertjes kan of zelfs moet rijden, en waar zelfs vrachtwagens parkeren, dan was er duidelijk reeds een "gebrek aan de zaak" voor u daar overheen reed.

Klinkt aardig als een poging tot verzekeringsfraude.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 29 dec 2017 09:38

Misschien een waterkansje: maar is dat rooster eventueel zichtbaar vanop google street-view? .
Die beelden zijn meestal al een paar jaar oud. In het beste geval een paar maanden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jan 2018 09:39

Die beelden zijn meestal al een paar jaar oud. In het beste geval een paar maanden
Ik heb een sterk vermoeden dat dat roostertje ook al een paar jaar zal kapot zijn, vandaar dus de vraag: als dat roostertje ook al stuk is op google street view...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”