Schade aan wagen tijdens parkeer verbod

DillenT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schade aan wagen tijdens parkeer verbod

#1 , 20 dec 2017 09:23

Beste,

Ik zou graag wat meer informatie willen over de aansprakelijkheid bij werken tijdens een parkeer verbod.
De situatie:

Zondag 6 augustus parkeerde ik mijn wagen, maandag 7 augustus zijn er borden geplaatst om werken uit te voeren die heb ik niet gezien aangezien ik mijn wagen niet heb gebruikt tot de moment dan schade.
in de ochtend van 8 augustus starten de werken ( groendienst werken in onderaanneming van de gemeenten). men gebruikte hier voor een bosmaaier om de straat goot uit te kuisen, naast deze goot is een kiezel plantenbak gelegen hier door is een kiezel door mijn achterruit gevlogen.

Mijn verzekering neemt niet echt mijn verdediging op en melden mij al een paar keer dat :
"Feit is dat altijd de schadelijder een fout van tegenpartij moet kunnen aantonen en dat parkeren op een plaats waar er een parkeerverbod van toepassing is gelijkstaat aan het overgaan tot 'aanvaarding van risico'." ze hebben dit al 4 keer door gezegd aan mij en doen niet veel moeite om zelf hier een verdediging voor mij op te maken.

het enige wat de tegenpartij mij melden is dus da ik er niet had mogen staan en dus het risico aanvaarde, over het feit dat het gebruikte werktuig niet had gebruikt had mogen worden en ik (volgens mij) eerst gesleept had moeten voor de werken van start gegaan zijn spreken ze zicht dus niet uit.

Vermits dit spel al een tijd aan de gang is zou ik met wettelijk artikels en wettekst dit willen aantonen zodat mijn verzekering eindelijk echt mijn verdedigen moet opnemen.


Alvast bedankt
DillenT

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2017 09:37

Je zal moeilijk wet teksten vinden dat je mag parkeren waar er verbodstekens staan, als je de zondag heeft geparkeerd dan stonden die er al de tekens anders is de gemeente in fout, men moet op voorhand de borden plaatsen, ten minsten 24 u op voorhand
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2017 09:40

Heb je dekking rechtsbijstand? Want dan kan je op grond daarvan een raadsman contacteren.
Gaat hier over samenlopende fout en het is niet zeker welke kant dit uiteindelijk zou uitdraaien.

Het feit dat jouw auto er onwettig stond, betekent niet dat iedereen maar met je wagen mag doen wat hij wil.
Je kan voor de verzekering verwijzen naar de equivalentieleer.
Die geldt niet als je een opzettelijke fout gemaakt hebt, maar dat lijkt hier op het eerste zicht niet het geval.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 20 dec 2017 13:02

En voertuig stond er al ...dus kan men de lijsten opvragen van nummerplaten.
Het stond er dus niet onwettig ( al zal dat moeten bewezen worden).
Diegene die werken aanvangt terwijl er een auto staat moet men voorzichtig zijn.
Kan u bewijzen dat die firma verantwoordelijk was voor de glasbreuk?

DillenT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2017 08:22

Ik heb inderdaad een rechts bijstand maar het enige antwoord dat ik tot nu toe al 5 keer heb ontvangen is "dat ik er niet mogt staan" over al mijn andere argumenten worden niet gezegd.

Inderdaad mijn wagen stond daar al en is niet verplaats op de dage dat die borden er zoude plaatst zijn ik had geen besef dat mijn wagen daar niet had mogen staan.

De firma heeft direct toe gegeven dat zij aansprakelijk waren maar hun verzekering verdedig zich enkel met et feit dat ik er niet mogt staan en mijn verzekering legt zich daar bij neer

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 22 dec 2017 16:28

U kan gebruik maken van de objectiviteitsclausule:
Als er tussen de rechtsbijstand verzekeraar en de verzekerde een meningsverschil ontstaat, heeft de verzekerde het recht om een advocaat naar keuze te raadplegen voor een gemotiveerd advies. Hierbij zijn 2 mogelijkheden, nl.:
- de advocaat bevestigt het negatieve standpunt van de rechts-bijstandverzekeraar In dit geval betaalt de verzekeraar de helft van de raadplegingskosten van de advocaat en stopt de tussenkomst. Wil de verzekerde toch verder dient hij dit in eerste instantie op eigen kosten moeten doen en indien hij een gunstig resultaat heeft bekomen zal de rechtsbijstandverzekeraar toch nog op zich nemen.
- de advocaat bevestigt het standpunt van de verzekerde In dit geval moet de rechtsbijstandverzekeraar het dossier volledig op zich nemen, ook al verliest de verzekerde achteraf.
bron: http://www.dhsfinance.be/default.asp?pa ... 0920212526
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 22 dec 2017 18:38

Wel u mocht daar wel staan want toen u er ging staan was er geen verbod.
Het takelen had als administratieve moeten behandeld worden gelet uw wagen voorkwam op de lijst.
Uw verzekering gaat daar in de fout.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 22 dec 2017 20:11

gelet uw wagen voorkwam op de lijst.
Waar zegt TS dat zijn nummerplaat voorkomt op die lijst? (of heb ik hierover gelezen)

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 22 dec 2017 21:26

"Zondag 6 augustus parkeerde ik mijn wagen, maandag 7 augustus zijn er borden geplaatst "
Maar uiteraard was mijn vraag staat de nplt van uw wagen op die lijst en daar is nog niet op geantwoord...

Issued
Berichten: 1227

#10 , 23 dec 2017 00:30

Als de gemeente een lijst aan maakte. Vaak doen ze die moeite niet.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 dec 2017 01:11

Je het geen overeenkomst met de groendienst/gemeente. Betekent dat je kan bewijzen met alle middelen van recht.
Mogelijk kan je dus met andere aanwijzingen aantonen dat je wagen is blijven staan gedurende die periode (oa met getuigen en vermoedens, maar ook je agenda).
Je kan ook nog opvragen bij de gemeente (of politie?) wanneer de parkeerverbodplaten geplaatst werden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Verkeersongevallen”