Vragen rond perte totale

R00T3D
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vragen rond perte totale

#1 , 12 dec 2017 21:02

Geachte mensen van het forum

Ik ben minderjarig en ben even geleden betrokken geraakt bij een verkeersongeval waarbij ik in mijn recht was. Dit is mijn eerste ongeval ooit.
Ik heb de nodige documenten ingevuld en aan de verzekering afgegeven.
Er is een expert langsgeweest, en deze heeft mijn voertuig (bromfiets) "perte totale" verklaard.

Ik heb nu een officieel document gekregen dat ik moet ondertekenen voor akkoord en dat ik +- €1200 uitbetaald krijg enzo, maar er staat ook in dat ik als ik het ondertekend heb afstand moet doen van mijn bromfiets en dat deze verkocht zal worden als wrak en dat ik dan die €1200 krijg (geld opbrengst verkoop + rest dat verzekering uitbetaalt). Uiteraard onderteken ik dit nog niet, tot als ik wat meer duidelijkheid heb, en dan zie ik nog wel.

Na wat rekenwerk van mijn vader zegt hij dat ik na btw aftreksel en na franchise wss nog maar €800 zal overhouden, maar dit bedrag is dus veel te weinig voor een nieuwe van hetzelfde model ( het model qua bromfiets een nogal zeldzaam model hier in België) te kopen... en ik zou graag weer exact dezelfde willen. Ook heb ik hem bijna helemaal zelf van de grond op opgebouwd (heb hem 2e hands gekocht als opknapper) en heb hier veel tijd/geld ingestoken en veel custom onderdelen gebruikt/gemaakt.

Ook weet ik dat hij nog perfect te repareren valt (ik vind eigenlijk dat er niet veel aan is, juist een paar nieuwe dingen en hij is weer de oude) en ik aan onderdelen kan geraken. Dus m.a.w. zou ik eigenlijk mijn "wrak" zeer graag willen houden (om zelf terug op te knappen).

Nu zijn mijn vragen:
1) Hoe dit nu eigenlijk in zijn werk gaat bij een "perte totale"?
2) Kan vragen om mijn "wrak" te houden?
3) Hoe het dan zit met de uitkering (blijft die hetzelfde/wordt daar iets van afgetrokken/krijg ik überhaupt wel nog een uitkering?) ?

Ik heb al verschillende fora afgegaan met soortgelijke situaties van mensen, maar ze zeggen daar allemaal iets anders... een goed vb is als jullie deze pagina eens doorlezen (vooral helemaal onderaan de forumpagina): https://www.9lives.be/forum/mobiliteit/ ... ik-ge.html

Hopelijjk kunnen jullie mij hier wat meer duidelijkheid bij geven en mij helpen.

Alvast Bedankt
R00T3D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 dec 2017 22:55

Nee daar word niets afgetrokken, u hebt ook recht op dervingsbedrag.

Hebt u geen omniumverzekering, dan zal de expert verschillende opkopers contacteren voor een bod op het wrak. Op zijn verslag zag het hoogste bod, de wrakwaarde, vermeld staan, met de gegevens van de opkoper van het wrak. Dat bedrag wordt van uw eventuele schadevergoeding getrokken.

Vervolgens contacteert u de opkoper van het wrak. Hij haalt het op en betaalt u de overeengekomen prijs.

http://www.schadeweb.be/ongeval-met-een ... iksderving
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

R00T3D
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2017 23:39

door sloeberken » 12 dec 2017 22:55
Nee daar word niets afgetrokken, u hebt ook recht op dervingsbedrag.

Hebt u geen omniumverzekering, dan zal de expert verschillende opkopers contacteren voor een bod op het wrak. Op zijn verslag zag het hoogste bod, de wrakwaarde, vermeld staan, met de gegevens van de opkoper van het wrak. Dat bedrag wordt van uw eventuele schadevergoeding getrokken.

Vervolgens contacteert u de opkoper van het wrak. Hij haalt het op en betaalt u de overeengekomen prijs.

http://www.schadeweb.be/ongeval-met-een ... iksderving
Dus als ik het goed begrijp wordt mijn bromfiets hoe dan ook verkocht en kan ik daar niets aan doen als ik geen omnium heb?

Reclame

Crew
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2017 19:07

Hallo,

Het bod van de hoogste bieder wordt van de door de expert vastgestelde "totaalverlies' prijs afgetrokken.
In Belgie hoeft u de hoogste bieder niet te contacteren en mag u zodoende zelf het "wrak" houden.
U mag dit dan in onderdelen verkopen of herstellen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 19 dec 2017 00:35

Dus als ik het goed begrijp wordt mijn bromfiets hoe dan ook verkocht en kan ik daar niets aan doen als ik geen omnium heb?
Wat je krijgt is de waarde van de bromfiets op het moment van het ongeval, bepaald door de expert.

Als je daar niet mee akkoord gaat, moet je dat melden aan de verzekering en tegenexpertise laten uitvoeren en aanvoeren waarom eerste expertise te laag is.

Beetje meer uitleg: (commerciële link)
https://www.tegenexpertise-auto.be/tegenexpertise/




Je beslist zelf of je het wrak bijhoudt of verkoopt.
Maar als je het bijhoudt, krijg je de 1200 euro wrakwaarde uiteraardniet betaald.

Terug naar “Verkeersongevallen”