Economisch totaal verlies

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

Economisch totaal verlies

#1 , 12 dec 2017 16:38

Hallo allemaal,

vorige week dinsdag hebben we een ongeluk gehad. Een bestuurder die zat te bellen (weliswaar handsfree) wou de straat oversteken door een U-bocht te maken, zonder te kijken, net op het moment dat wij er waren. Mijn vrouw is afgevoerd omdat ze 6 maanden zwanger is en harde buikpijn kreeg.
We hebben van de verzekering al vernomen dat de tegenpartij aansprakelijk is. Deze ochtend is de expert naar het voertuig komen zien en zonet heb ik mail gehad met de melding dat onze auto moet beschouwd worden als "totaal verlies".

Wij hebben deze auto echter echt nodig en verkeren niet in de mogelijkheid om een nieuwe of tweedehands aan te schaffen. Door de stommiteit van de tegenpartij zijn wij dus ons gerief kwijt, en zij komen er zomaar mee weg.

Kan ik de tegenpartij niet vragen voor een tussenkomst in de reparatiekosten? Het is tenslotte hun fout dat onze auto kapot is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 dec 2017 16:43

U kan trachten voor de Rechtbank een hogere vergoeding te krijgen.
U kan van alles vragen aan de tegenpartij, maar zij moeten er niet op ingaan aangezien u via
verzekering de schade vergoed krijgt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2017 16:45

U kan trachten voor de Rechtbank een hogere vergoeding te krijgen.
Ik neem aan dat we dan beroep kunnen doen op de rechtsbijstand van onze polis?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 12 dec 2017 16:51

U kan trachten voor de Rechtbank een hogere vergoeding te krijgen.
Ik neem aan dat we dan beroep kunnen doen op de rechtsbijstand van onze polis?
Vraag uw verzekering. Kan zijn onder bepaalde voorwaarden.
Alleszins als u wint moeten ze de advocatenkosten betalen.

Hou er rekening mee dat die procedures zeer lang kunnen duren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2017 16:59

En zeker geen waarborg dat je dit kan winnen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 dec 2017 17:13

En zeker geen waarborg dat je dit kan winnen.
Hoezo? Het is toch de tegenpartij die in fout is?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 12 dec 2017 17:19

En zeker geen waarborg dat je dit kan winnen.
Hoezo? Het is toch de tegenpartij die in fout is?
"denlowie" bedoelt dat je misschien in je ongelijk wordt gesteld voor de eis betreffende bijkomende vergoeding.
Natuurlijk niet voor het ongeval zelf.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 dec 2017 17:35

Dit is het, als je een rechtsverzekering heeft is zeker niet zeker dat ze dit willen voor de rechtbank brengen !

En dan moet je zelf een advocaat aanduiden en betalen, verlies je die eis, dan moet je ook de advocaat van de tegenpartij ook nog eens betalen !

Bezint eer je begint !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#9 , 12 dec 2017 18:00

Hallo allemaal,

vorige week dinsdag hebben we een ongeluk gehad. Een bestuurder die zat te bellen (weliswaar handsfree) wou de straat oversteken door een U-bocht te maken, zonder te kijken, net op het moment dat wij er waren. Mijn vrouw is afgevoerd omdat ze 6 maanden zwanger is en harde buikpijn kreeg.
We hebben van de verzekering al vernomen dat de tegenpartij aansprakelijk is. Deze ochtend is de expert naar het voertuig komen zien en zonet heb ik mail gehad met de melding dat onze auto moet beschouwd worden als "totaal verlies".

Wij hebben deze auto echter echt nodig en verkeren niet in de mogelijkheid om een nieuwe of tweedehands aan te schaffen. Door de stommiteit van de tegenpartij zijn wij dus ons gerief kwijt, en zij komen er zomaar mee weg.

Kan ik de tegenpartij niet vragen voor een tussenkomst in de reparatiekosten? Het is tenslotte hun fout dat onze auto kapot is.
Ik ben niet helemaal mee.
U krijgt toch een tussenkomst?
De wagen wordt total loss verklaard, dus de waarde van de wagen wordt u al zeker vergoed.
Of u dat geld gebruikt om een andere wagen te kopen of om uw beschadigde te herstellen (mits opleg) is aan u.

Natuurlijk, het is perfect mogelijk dat de kost van de herstelling/nieuwe wagen hoger is dan de waarde van het beschadigde voertuig , dan ga je enkel de waarde krijgen van de wagen, dat is het risico van in een ongeval betrokken te zijn met een ouder voertuig dat op papier niet veel meer waard is.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 dec 2017 18:20

Men spreekt van totaal verlies als de waarde van het voertuig voor het ongeval, min de waarde van het wrak, lager is dan de herstellingskosten.
In dat geval kan u niet eisen dat de aansprakelijke (zijn verzekering) u de herstellingskosten betaalt. De schadevergoeding die u krijgt + de waarde van het wrak (dat is wat u dan krijgt) moet immers gelijk zijn aan de vervangingswaarde van het voertuig. Het bedrag dat u op de tweedehandsmarkt moet betalen om een gelijkwaardig voertuig aan te schaffen.
Meestal wordt de waarde van het voertuig voor het ongeval te laag ingeschat door de door de verzekeringsmaatschappij aangestelde experten. Zij doen geen onderzoek op de tweedehandsmarkt maar steunen zich op tabellen. Probeer dus de expert te overtuigen van de waarde van het voertuig met voorbeelden van wat u op de tweedehandsmarkt moet betalen voor een gelijkaardig voertuig.

U schrijft dat u het voertuig nodig hebt, en niet de financiële middelen om een ander (tweedehands?) aan te kopen. Wat gaat u dan doen tot u geld krijgt van de verzekeringsmaatschappij? Een auto huren? U kan dan proberen die huurkost te vorderen tot u geld krijgt en een ander voertuig kan aankopen. Ik ken echter voor de vuist weg geen rechtspraak die dit toekent.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 dec 2017 18:54


U schrijft dat u het voertuig nodig hebt, en niet de financiële middelen om een ander (tweedehands?) aan te kopen. Wat gaat u dan doen tot u geld krijgt van de verzekeringsmaatschappij? Een auto huren? .
Wat mogelijk is doen we te voet. In sommige gevallen kan het openbaar vervoer ingeschakeld worden.
Voor de rest zal het een groot probleem worden.

Als ik het dus goed begrijp moeten we op een zoekertjes site naar voorbeelden zoeken van gelijkaardige voertuigen en daarmee de expert overtuigen een hoger bedrag toe te kennen?

Dit stond ook nog in de mail van de expert:

Voor de restanten van uw voertuig in "Totaal Verlies", werden professionele opkopers ontboden, met verzoek een offerte in te zenden. Het hoogste bod en de identiteit van de hoogstbiedende zullen u meegedeeld worden wanneer wij de biedingen hebben ontvangen. U dient daarna zelf in te staan voor de verkoop van de restanten.

Als er dus iemand 500€ biedt bij wijze van spreken, moeten we het daarmee stellen? Begrijp ik dat goed?

berenod
Berichten: 942

#12 , 12 dec 2017 19:42

Neen.
De verzekering bepaald de waarde van het voertuig. Normaal gezien gebruiken zij daar tabellen voor. Dit wordt verondersteld het bedrag te zijn waarvoor u een gelijkwaardige wagen op de tweedehands markt kan kopen.

Stel dat de ze die waarde op 2000€ schatten.

Zij laten dan een aantal professionele opkopers komen, die dan biedingen op het wrak uitbrengen. Het bedrag dat de hoogstbiedende opkoper biedt gaan ze dan als waarde van het wrak nemen. Laat ons als voorbeeld 650€ nemen.

Wat wil zeggen dat zij u dan 2000€, verminderd met de 650€ waarde van het wrak, gaan uitbetalen. In dit voorbeeld ga je dus 1350€ van de verzekeringsmaatschappij krijgen.

Zij gaan u ook de contactgegevens geven van de hoogstbiedende opkoper, zodat u alvast zeker bent dat u die 650€ kan krijgen. U moet wel de verkoop rechtstreeks met de opkoper afhandelen, de verzekering doet dit niet voor u.
U bent evenwel ook niet verplicht van aan die opkoper te verkopen, u mag het wrak bijhouden, of u mag aan iemand anders verkopen die er meer voor geeft, dit heeft geen effect op het bedrag dat de verzekeringsmaatschappij uitbetaalt.

U heeft dus twee mogelijkheden om wat meer geld te krijgen, namelijk ten eerste proberen te argumenteren met bijvoorbeeld zoekertjes van vergelijkbare wagens, dat het bedrag dat de verzekeringsmaatschappij uit haar tabellen heeft gehaald (die 2000€ uit mijn voorbeeld) te laag is, en ten tweede van een andere koper voor het wrak te vinden die meer wil betalen dan de hoogstbiedende opkoper.

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 12 dec 2017 19:49

Als je de info wil delen. Welke wagen, leeftijd, toestand en kilometerstand en voorgestelde waarde ? Verzekeraar zal de overeengekomen waarde uitkeren. De rest moet je zelf oplossen. Zo is dat nu eenmaal.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 dec 2017 20:00

Als je de info wil delen. Welke wagen, leeftijd, toestand en kilometerstand en voorgestelde waarde ?
Het gaat over een Renault Grand Scenic van 2009 met alle opties. Er staan wel krassen op maar we zaten droog en kwamen van punt a naar punt b.
We hebben ongeveer 110000km op de teller staan. Kan iets meer of minder zijn, heel exact weet ik het niet.

We weten nog niks van waarde.

berenod
Berichten: 942

#15 , 12 dec 2017 20:32

https://www.autoscout24.be/nl/resultate ... age&desc=1

Dan heb je al een idee wat grand scenics van 2009 gaan op de tweedehandsmarkt.

Zo te zien om en rond de 5000€.

Mag je inderdaad al niet heel veel schade hebben om geen economische perte total te krijgen.

Terug naar “Verkeersongevallen”