Dus volgens de redenering van Inazuma (en blijkbaar ook van Cassatie) mag je een auto die vertraagt en/of aan het stoppen is voor een zebrapad niet voorbijrijden (want dan heet het "inhalen"), maar van zodra die auto volledig gestopt is ("stilstaan" is nog iets anders) mag je die voorbijrijden, want dan heet het geen inhalen meer ? Kan correct zijn, maar blijft in mijn ogen zeer bizar... en volgens mij niet in overeenstemming met de bedoeling van 17.2.5.
Het doet me eigenlijk denken aan een uitspraak van een agent van de verkeerspolitie bij Luc Alloo, ivm een vrouw die - hoewel ze gestopt was - niet mocht met haar gsm bezig zijn. De redenering van de agent was: ze staat niet stil (heeft hij gelijk in, stilstaan is strict gedefinieerd in de wegcode), "in theorie is zij in beweging".
Als de interpretatie van die brave man gevolgd zou worden, is het voorbijrijden van auto's die gestopt zijn (maar niet stilstaan) OOK inhalen.
Ik weet heel goed dat de interpretaties van de politie niet altijd correct zijn, maar in deze situatie is zijn interpretatie misschien logischer dan de strikt letterlijke interpretatie van de wegcode. En misschien op te lossen door een duidelijker onderscheid te maken tussen "gestopt zijn" (omdat het verkeer het vereist, omdat het licht op rood staat, omdat je voorrang moet geven, ...) en "stilstaan" zoals omschreven in de wegcode. Misschien is een specifieke term (zoals wij vroeger "Stationeren" gebruikten ipv het veel te algemene "stilstaan") de oplossing ...werk voor de politici

Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand