Autoschade na rijden over landbouwsluis

P-Stone
Berichten: 280

Re: Autoschade na rijden over landbouwsluis

#16 , 26 nov 2017 13:13

In mijn voorbeeld is een mogelijk gevolg dat ik over een boer zijn veld rijdt en hierbij een paar maisplanten beschadig. Dit kan de boer erg vinden, maar moreel,financieel,... kan dit geen zodanig groot probleem zijn.
Dat is de kern van het probleem. De automobilist denkt dat hij de risico's kan inschatten en dat er geen ernstig risico is als hij de verkeersregels overtreedt.
De wegbeheerder doet echter geen dure investering in "hindernissen" om de automobilist te pesten, of om enkele maïsplantjes te beschermen. Waarschijnlijk is er een ander risico dat jij mogelijks niet gezien hebt.
Na even googlen vind ik dat er op het kruispunt van de hoofdweg N397 met de Boevenheuvel (de straat met de tractorsluis) enkele jaren geleden een zwaar ongeval gebeurde met een zwaargewonde (https://www.transport-online.nl/site/52 ... g-op-n397/), en op de N397 gebeurde de voorbije jaren meerdere zware ongevallen (dit jaar al 2). Als je kijkt op de streetview die jij mee stuurde zie je ook dat de wegbeheerder veel moeite gedaan heeft om te verhinderen dat er aan het kruispunt over het gras gereden wordt. Dus ik denk dat het probleem zich niet situeert aan de maïsvelden, maar wel op het kruispunt. Enerzijds verkeer dat op de N397 stil staat om de zijstraat in te draaien, anderzijds met het verkeer dat uit de zijstraten komt.
En aangezien sommige automobilisten zich niet laten tegenhouden door een verkeersbord zit er niets anders op dan de weg af te sluiten (meestal Belgische oplossing), of de doorgang voor autoverkeer te verhinderen (meestal Nederlandse oplossing).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 30 nov 2017 21:48

Even opmerken dat er in de Belgische verkeerswetgeving géén bus- of tractorsluizen bestaan ...

Maar blijkbaar is dit in NL.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 30 nov 2017 22:17

Nochtans zijn er ook in Belgie

Deze is in Walshoutem

Afbeelding

Bron nieuwsblad
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#19 , 30 nov 2017 22:52

Waar dit f99a verkeersbord staat heb je kans dat je een tractorsluis tegenkomt.
https://www.west-vlaanderen.be/kwalitei ... wegen.aspx

http://www.standaard.be/cnt/142fv73q
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jabbe
Berichten: 586

#20 , 01 dec 2017 13:55

In aanvulling op P-Stone: de zijstraten (Boevenheuvel en Heuvelweg) hebben hetzelfde bord D4 dat bepaalt dat je enkel rechtdoor mag. Dus verkeer uit de zijstraten mag de N397 enkel oversteken (kruisen) en mogen bijgevolg de N397 niet oprijden.
D4: Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven
Het bord staat voor een kruispunt, en geeft in feite aan dat het verboden is links- of rechtsaf te slaan.
Daarnaast moet ik zeggen dat de term "landbouwsluis" me volledig onbekend was.
/quote]
Bestaat nochtans ook in ons land, samen met een soort "bussluis" (bvb op de kaaien in Antwerpen)
Enkele voorbeelden van landbouwsluis in België:
Zelzate
Grimbergen (het college gebruikte de termen (tractorsluis, landbouwsluis) zelfs door elkaar)
Art. 2.
Bovenvermelde maatregel zal gesignaleerd worden door middel van de plaatsing van de
borden E1 ter hoogte van deze sluis en de nodige borden F45 (doodlopende straat) met
onderbord M3 en onderbord "en landbouwvoertuigen" aan de aansluitingen van de
Kruipstraat met de zijstraten.
P.S.
De NL gemeente Schijndel op de grens met Veghel bvb heeft een landbouwsluis geinstalleerd "in de vorm van een carterrammer en paaltjes... "

Jabbe
Berichten: 586

#21 , 01 dec 2017 14:14

Waar dit f99a verkeersbord staat heb je kans dat je een tractorsluis tegenkomt.
https://www.west-vlaanderen.be/kwalitei ... wegen.aspx

http://www.standaard.be/cnt/142fv73q
Het zal wel F99c moeten zijn want op F99a staat geen tractor afgebeeld waardoor je dit bezwaarlijk tractorsluis kan noemen.

Een en ander is trouwens in 2011 (nog onder toenmalig Vlaams minister van plattelandsbeleid Kris Peeters) opgenomen in aanbevelingen inzake gebruik van plattelandswegen door de Vlaamse Land Maatschappij (VLM).

En hier is nog eentje uit de oude doos.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 01 dec 2017 14:38

Tja, beetje zoals dit, hé: https://www.youtube.com/watch?v=i_Cw0QJU8ro

Die laatste waar de airbag afgegaan is, zal ook serieus wat kosten hebben...

Langs de andere kant heeft de overheid wel de verantwoordelijkheid om de openbare wegen bereidbaar te houden. Met een héél erg goede advocaat zou je kunnen zeggen: "Die landbouwsluis is een niet-voorzienbare hindernis (wegens veel te laag) die schade toebrengt aan personenwagens (los van het feit of ze daar mogen rijden of niet). De overheid heeft hun taak dus niet voldoende uitgevoerd om voor veilige wegen te zorgen." Een beetje zoals een diepe put in het wegdek dus: als je daarin rijdt, veroorzaak je ook zelf schade, maar die zal je bijna zeker op de wegbeheerder kunnen verhalen. Wat maakt deze sluis anders dan zo'n put? Het feit dat het aangegeven staat met een bord? Voer voor discussie, denk ik, hoewel ik de TS niet héél erg veel kans geef, om eerlijk te zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 01 dec 2017 17:28

Het gaat dus om bewust aangebrachte hindernissen op de openbare weg ...
Die kunnen maar beter héél goed gesignaleerd zijn of de plaatser draait op voor de gevolgen van een ongeval.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#24 , 01 dec 2017 20:12

Het gaat dus om bewust aangebrachte hindernissen op de openbare weg ...
Die kunnen maar beter héél goed gesignaleerd zijn of de plaatser draait op voor de gevolgen van een ongeval.
Een verbodsbord C1 met daaronder "uitgezonderd tractoren" en een bord dat ook fietsers en bromfietsers doorlaat + gevaarsborden die de hindernis aankondigen met de vermelding 'tractorsluis'?

Wat de denken als het enkel gesignaleerd wordt met gevaarsborden die de hindernis aankondigen en aan de hindernis staan, maar geen verbodsbord dat de toegang van andere voertuigen dan tractors verbiedt?

De rechtbank van eerste aanleg Antwerpen heeft in een vonnis van 8 september 2015 (niet gepubliceerd) geoordeeld dat de gemeente niet aansprakelijk was maar enkel de bestuurder van de personenwagen. Er stond wel een bord F99c (enkel toegelaten voor landbouwvoertuigen, fietsers) zodat er geen personenwagen mocht rijden en gevaarsbord A51 met de vermelding 'tractorsluis'.

Terug naar “Verkeersongevallen”