Aanrijding

Anoniem21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aanrijding

#1 , 15 nov 2017 14:31

Hallo,

Een aantal maanden geleden werd ik op de fiets aangereden door een tractor. Na de aanrijding verbleef ik 7 dagen in het ziekenhuis vanwege een intern letsel. De bestuurder van het rijtuig werd snel gevonden. Hij had niets van de aanrijding gemerkt, zijn voertuig had geen schade opgelopen. Achteraf kwam deze man nog bij ons langs om van zijn schuld te betuigen en te vragen of hij ons wat verschuldigd was, maar de kosten van het ziekenhuis werden natuurlijk door de verzekering afgehandeld en aan de fiets was niets. Ook was er moeilijk een 'schuldige' aan te duiden: hij had mij in eerste instantie wel gezien en week zo ver mogelijk uit, ik ging ook uit de kant. Daarbij reden zowel hij als ik op dat moment op een weg waar wij mochten rijden: een smal baantje, 'boerenwegeltje'. Het was een dom ongeluk.

Nu, een aantal maand verder, kwam de politie bij ons aan de deur met een brief. Zij volgden natuurlijk gewoon een standaardprocedure die bij elk ongeluk moet worden uitgevoerd. Hierbij moet ik nog mijn verklaring afleggen. Maar nu stond in die brief dat ik als minderjarige verplicht een advocaat moet nemen. Bij grotere misdrijven begrijp ik goed waarom een minderjarige wordt bijgestaan door een advocaat, maar in dit geval zou ik echt niet weten wat we daarmee moeten? Het probleem zit bij ons vooral in het geld dat dat zal kosten. En waarvoor? Er zijn geen 'bewijsstukken', geen 'getuigen' ook geen grote kosten ... wat zou zo'n advocaat dan kunnen zeggen over iets wat letterlijk in één zin kan worden samengevat en door niemand is gezien? Letterlijk niemand: ik had mijn ogen toe op het moment dat het gebeurde en de bestuurder had ook echt niets gemerkt/gezien.

Om nu tot de vraag te komen: is er geen enkele manier om de kosten die aan deze verplichte advocaat hangen te ontlopen? Of alleen al aan het feit dat een verplichte advocaat nodig is?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 15 nov 2017 14:36

Verplicht een advocaat voor een verkeersongeval? Ik dacht dat dat zonder kon sinds een recente richtlijn. Hoe staat het letterlijk in die brief?
Laatst gewijzigd door LeenW op 15 nov 2017 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 15 nov 2017 14:39

Als je familiale hebt met rechtsbijstand, heb je vrije keuze van advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 15 nov 2017 14:41

Als je familiale hebt met rechtsbijstand, heb je vrije keuze van advocaat.
En hebt u alle belang bij er een aan te spreken.

Anoniem21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2017 14:46

@LeenW: Er staat simpelweg dat ik geen afstand kan nemen van het recht op een vertrouwelijk overleg met advocaat en bijstand tijdens het verhoor, omdat ik minderjarig ben. Mijn excuses als ik dit 2 maal heb gepost. Daarbij hadden de agenten dit ook expliciet gezegd en benadrukt bij hun huisbezoek.

Anoniem21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 nov 2017 15:05

sloeberken: Ondertussen hebben we contact opgenomen met de familiale, maar omdat zij zoveel maand terug niet op de hoogte werden gebracht van het ongeval, moeten zij de kosten voor de advocaat niet dekken. Zij vertelden ons dat als wij onvoorbereid naar het verhoor zouden stappen, ons daar een advocaat zou worden aangewezen, zowaar kosteloos en zonder het papierwerk/'rondgebel'. Als dit klopt is het probleem opgelost.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 15 nov 2017 21:43

Ik dacht dat een advocaat gratis was voor minderjarigen.

Edit:
Even opgezocht:
Art. 1§4 Koninklijk Besluit van 18 december 2003 tot vaststelling van de voorwaarden en de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand
§ 4. De minderjarige geniet van de volledige kosteloosheid op voorlegging van zijn identiteitskaart of van enig ander document waaruit zijn staat blijkt

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 15 nov 2017 22:40

Gelet u gewond bent ... is dat onopzettelijke slagen en verwondingen...en had dus zo wie zo politie ter plaatse en PV dienen opgesteld te worden.

Hebt u geen ouders... die zijn verantwoordelijk voor hun minderjarige kinderen.
Die advocaat is voor uw verhoor ( gelet op de Salduz Bis wetgeving.
Hier de ganse uitleg
http://www.ordeexpress.be/UserFiles/Art ... 1.2016.pdf
de volledige tekst
http://www.ordeexpress.be/UserFiles/Art ... bellen.pdf

Terug naar “Verkeersongevallen”