eigenaar auto eist schadevergoeding na ongeval

peterstahl2
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

eigenaar auto eist schadevergoeding na ongeval

#1 , 15 nov 2017 10:44

Mijn dochter van 24 wou haar vriend helpen door zijn auto op te halen na een avondje stappen. Zij had twee cava gedronken, hij enkele duvels. Het was in januari, ijzig weer en het had geregend. Daardoor is zij geslipt en tegen een huis gereden. Auto total loss, zij blies 0.39 maar vertoonde geen tekenen van intoxicatie. De auto was total loss en werd weggesleept. Schade aan het huis is ongeveer 8000 euro.
De echte eigenaar van het voertuig is echter de moeder van haar (ex) vriend. Vandaag kwam haar zaak voor bij de politierechtbank, maar de moeder had een eis tot schadevergoeding ingesteld, waar mijn dochter niet van op de hoogte was. De vrouw in kwestie heeft reeds 1000 euro gekregen voor haar wrak, maar blijkbaar wil ze nu een cataloguswaarde van net voor het ongeval.
Waarschijnlijk wil ze ook de sleepkosten vergoed zien (750 euro).
Wat kan mijn dochter nu ter verdediging aanvoeren en zich beschermen tegen een financiële uitgave die zij niet aankan, zij is net afgestudeerd en zoekt werk. Zelf kunnen wij haar niet bijstaan wegens ziekte die al onze reserves aanspreekt.
Heeft de eigenares recht op deze sommen ?
De hele zaak is nu uitgesteld tot januari 2018 waardoor beide partijen een overeenkomst kunnen zoeken.
Ik zie Uw gewaardeerd advies tegemoet en dank U bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 nov 2017 11:05

Uw dochter was dus BOB.
Kijk eens in uw familiale polis. Die verzekert soms de schade die men veroorzaakt aan de auto waarmee men in de hoedanigheid van BOB rijdt.
Of de intoxicatie hierbij een rol speelt weet ik niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 15 nov 2017 14:47

U dochter zal waarschijnlijk moeten opdraaien voor de schade aan het voertuig.

http://plusmagazine.knack.be/recht-en-g ... 56517.html

http://www.kockaerts.be/moet-bob-rekeni ... n-ongeval/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

peterstahl2
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2017 11:11

Dank U beiden voor Uw antwoord.

Inderdaad, zij zal wellicht opdraaien voor de kosten. Evenwel, zoals vermeld hierboven, heeft zij nog geen inkomsten en kunnen wij haar ook niet helpen. Het staat niet in onze familiale.
Bij uitspraak door de rechtbank, dienen deze sommen dan onmiddellijk betaald te worden of kan ze een uitstel bekomen tot zij werk heeft?

Dank voor Uw advies.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 17 nov 2017 11:16

Bij uitspraak door de rechtbank kan winnende party de onmiddellijk betaling eisen, in onderling overleg kan dat wel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 nov 2017 11:33

De rechtbank kan haar toelaten om de schuld met maandelijkse aflossingen af te betalen. Dit moet ze dan wel aan de rechtbank vragen + motiveren. Dit moet ze vragen in dezelfde procedure als deze waarin men haar veroordeling om te betalen vraagt.

Terug naar “Verkeersongevallen”