Aangereden met fiets

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

Aangereden met fiets

#1 , 09 nov 2017 07:09

Hallo,
Mijn vriendin is gisteren frontaal aangereden met de fiets door een auto die van parking kwam. Ze is niet gevallen maar heeft serieuze klap gekregen en had last van slecht, wazig zicht en vlekken aan 1 oog. Dit is na een half uur vanzelf gestopt. Ook haar hoofd doet pijn en ze heeft een buil ook al heeft ze niks geraakt met hoofd. Aan de fiets zit een slag in voorwiel en licht kapot. Er is geen politie geweest en ze is met fiets terug naar huis gereden ondanks scheef wiel. ze heeft wel paspoort en gsmnr van bestuurder.

Mijn vraag is moet zij daar nu nog aangifte van doen bij politie, die hoofdpijn zal normaal vanzelf wel weggaan dus geen idee of dat nodig is? En voor de schade aan de fiets, moet ze een offerte bezorgen van fietsenmaker aan bestuurder of ook beter aangeven aan politie?

Ze was 100proc in haar recht, iemand heeft het ook zien gebeuren moest dat nodig zijn.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 09 nov 2017 11:42

Is er een aanrijdings formulier ingevuld. Zeker aangifte doen bij u familiale verzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

P-Stone
Berichten: 280

#3 , 09 nov 2017 12:04

Familiale verzekering ? Het gaat om een verkeersongeval.
Maar het is al weer te laat hé...
Verkeersongeval met gekwetsten : ALTIJD POLITIE bellen !!!
En gekwetst betekent niet dat je halfdood met de ziekenwagen afgevoerd moet worden.
Hoofdpijn, schaafwondje, om het even. Melden dat je geen ziekenwagen nodig hebt maar dat je straks of zo naar de dokter gaat is voldoende.
Als er achteraf geen probleem is gaat het pv de vuilbak in. Als er wel medische gevolgen zijn heb je de vaststelling van de politie en kunnen de nodige procedures in gang gezet worden voor vergoedingen.
Verkeersongeval met of zonder gekwetsten : ALTIJD AANGIFTEFORMULIER invullen ! Een fietser heeft dat niet mee, maar in de wagen is het verplicht aanwezig en dit bestaat altijd uit 2 exemplaren, voor elke partij één.
Maar in deze is het dus te laat voor de juiste handeling. Dus situatie proberen te redden door aangifte bij de politie te gaan doen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2017 13:32

Tja, als de chauffeur eerlijk is en wil meewerken, is er niets verloren. Als hij alsnog bereid is om een Europees AanrijdingsFormulier in te vullen en op te sturen naar zijn verzekering, kan alles alsnog netjes opgelost worden, zonder dat de politie er moet bij betrokken worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 09 nov 2017 13:59

Tja, als de chauffeur eerlijk is en wil meewerken, is er niets verloren. Als hij alsnog bereid is om een Europees AanrijdingsFormulier in te vullen en op te sturen naar zijn verzekering, kan alles alsnog netjes opgelost worden, zonder dat de politie er moet bij betrokken worden.
Ik geloof dat Gebruiker21 hier gelijk heeft, en dat je de bestuurder ook de kans moet geven : Zeg je vriendin dat ze contact opneemt met de chauffeur, en zegt dat ze toch een EAF wil invullen - liever zo dan naar de politie te moeten gaan. Als de chauffeur weigert kan je nog steeds aangifte doen bij de politie.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 09 nov 2017 14:03

Aan wie moet TS zijn deel van het aanrijdingsformulier sturen, als familiale verzekering niet van toepassing is zoals P-Stone vermeld?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 09 nov 2017 14:20

Aanrijding met gewonden steeds politie . Juridisch is dat onopzettelijke slagen en verwondingen.
Zo zou indien betrokkene zwanger is ook een PV aanrijding gewonden moeten opgesteld worden zelfs als de dame zegt niets te mankeren.
Zo kan men later als er verband is met het feit nog altijd schadevergoeding gevraagd worden.
Doe aangifte bij politie.
Familiale kan van toepassing zijn of de verzekering deelnemer in verkeer.
Indien de zaak op verzekeringsniveau kan geregeld worden zal parket wel seponeren als er geen blijvende of langdurige werkonbekwaamheid is.
Maar men heeft steeds een PV waar men later kan op terugvallen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 nov 2017 14:39

Stel dat alles nu via de verzekering geregeld wordt, zonder politie, en de man werkt gewoon mee zoals het hoort. Zal de verzekering dan niet sowieso alle verdere schade vergoeden aan het "slachtoffer"? Stel nu (fictief voorbeeld) dat er bij de aanrijding een blijvende handicap zou opgelopen worden, zal de verzekering daar dan ook schadevergoeding uitbetalen, zonder dat de politie daar noodzakelijkerwijs bij betrokken moet worden? Uiteraard besef ik dat het altijd veiliger is om een PV te hebben als er ergens discussie ontstaat, maar ik vroeg me af wat verder het verschil is tussen al dan niet aangifte doen (in de veronderstelling dat de "dader" alles netjes regelt via de verzekering)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 nov 2017 15:17

Familiale verzekering is van toepassing. Ook voor de kosten advocaat voor het terugvorderen van de schadevergoeding. Dus aangifte doen bij de familiale.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#10 , 09 nov 2017 17:26

Scorpioen heeft gelijk. familiale verzekert je als zwakke weggebruiker : te voet of per fiets.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

P-Stone
Berichten: 280

#11 , 09 nov 2017 22:06

@Gebruiker21 : Zoals ik al aangaf, en Franciscus volgt mij hierin : Ongeval met gewonden : altijd politie ! Dat is de wet.
Ik heb ook nergens geschreven dat er een aangifte van vluchtmisdrijf moet gebeuren hé. T/S mag altijd contact opnemen met de tegenpartij, en er kan nog altijd een goede samenwerking zijn met de tegenpartij om het papierwerk te regelen en zo.
Ik ben er niet van overtuigd dat de familiale iets gaat betekenen in deze zaak, maar ik wil er ook niet over strijden. Mss kan T/S nadien even op het forum meegeven hoe het afgelopen is ?

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 09 nov 2017 22:30

Waarom zou men anders ongevallen voor de politierechtbank brengen? artikels in vet en belangrijkste deel onderlijnt.
Strafwetboek:
HOOFDSTUK II. - ONOPZETTELIJK DODEN EN ONOPZETTELIJK TOEBRENGEN VAN LICHAMELIJK LETSEL.

Art. 418. Schuldig aan onopzettelijk doden of aan onopzettelijk toebrengen van letsel is hij die het kwaad veroorzaakt door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg, maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen.

Art. 419. Hij die onopzettelijk iemands dood veroorzaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot duizend [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(Wanneer de doding het gevolg is van een verkeersongeval dan bedraagt de gevangenisstraf drie maanden tot vijf jaar en de geldboete 50 euro tot 2000 euro.) <W 2005-07-20/52, art. 28, 052; Inwerkingtreding : 31-03-2006>

Art. 419bis. (Opgeheven) <W 2005-07-20/52, art. 30, 052; Inwerkingtreding : 31-03-2006>

Art. 420.Indien het gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg alleen slagen of verwondingen ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft (met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden) en met geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro] of met een van die straffen alleen. <W 31-03-1936, art. 1> <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(Wanneer de slagen of verwondingen het gevolg zijn van een verkeersongeval dan bedraagt de gevangenisstraf acht dagen tot een jaar en de geldboete 50 euro tot 1000 euro.) <W 2005-07-20/52, art. 29, 052; Inwerkingtreding : 31-03-2006>


Art. 420bis. (Opgeheven) <W 2005-07-20/52, art. 30, 052; Inwerkingtreding : 31-03-2006>

Art. 421. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro] of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die onopzettelijk bij een ander een ziekte of ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid veroorzaakt door hem stoffen toe te dienen, die de dood kunnen teweegbrengen of de gezondheid zwaar kunnen schaden. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 nov 2017 08:53

Waarom zou men anders ongevallen voor de politierechtbank brengen?
Ik heb ooit meegemaakt op het werk dat een collega een andere collega per ongeluk onderuit gereden heeft met een bureastoel (wou naar achteren rollen en had niet gezien dat daar een collega stond). Collega was redelijk geblesseerd aan de knie. Uiteraard heeft de werkgever dit allemaal betaald, maar in principe had de éne werknemer ook klacht wegens "onopzettelijk toebrengen van letsel" kunnen indienen. Is uiteraard ook niet gebeurd, dus dat is mijn punt niet van mijn vraag.

Dus ik vraag niet "waarom" je dit zou moeten doen. Ik vraag me enkel af welk voordeel je als "slachtoffer" hebt als je dit doet, indien de chauffeur zijn volledige medewerking verleent, eerlijk is en alles aangeeft bij zijn verzekering? Heb je daar als slachtoffer enig voordeel van (buiten de extra zekerheid die PV biedt) van deze aangifte?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 nov 2017 13:26

Hoi, ze is naar huisarts geweest en heeft lichte hersenschudding en mag vandaag niet gaan werken. Ze wil geen aangifte doen bij politie of tegenpartij omdat ze dat papierwerk en gebel enzoverder niet ziet zitten. Opleg dokter is 4euro maar en voorwiel mag ik zelf herstellen, zucht.. Ik heb gezegd dat ze heel dom is want stel de hoofdpijn gaan niet snel weg.... Nuja ze is koppig en ik kan haar niet verplichten. Alvast bedankt voor de antwoorden ik heb wel veel bijgeleerd voor mezelf moest het in de toekomst bij mij eens voorvallen.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 10 nov 2017 13:35

Omdat voor ongevallen op openbaar weg / domein de wet dat oplegt.
en quid wordt nu gezegd hersenschudding - stel dat er echter een adertje geraakt is en deze barst binnen enkele maanden of jaren .
Een mij gekende case aanrijding langs achter - whiplash ja niet zo erg zeker - gelukkig is er PV opgesteld. Twee jaar later meer klachten dus scan laten nemen ... na scan werd het direct operatietafel. Gelet op causaal verband is de aanrijdende partij ook veroordeeld voor het betalen van die kosten.

Terug naar “Verkeersongevallen”