Aangereden met fiets

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Aangereden met fiets

#16 , 10 nov 2017 16:00

Omdat voor ongevallen op openbaar weg / domein de wet dat oplegt.
Daar was ik niet van op de hoogte, maar een mens is nooit te oud om te leren, natuurlijk. Kan je even de wettekst in kwestie geven?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#17 , 10 nov 2017 17:50

Staat in de verkeerswet. Kans is trouwens groot dat bij een wat achteraf blijkt een aanrijding gewonden te zijn en de verzekering is niet op de hoogte dat ze gewoon totaal niet tussenkomen.

En zoals reeds aangegeven in het strafwetboek onopzettelijke slagen en verwondingen.

P-Stone
Berichten: 280

#18 , 11 nov 2017 15:24

Belgische wetcode :

52.3. Elke persoon betrokken in een ongeval dat lichamelijk letsel heeft veroorzaakt, moet :

1° zo nodig, hulp verlenen aan de gekwetsten;

2° indien hij meer dan vijftien jaar oud is, zijn identiteitskaart of het als zodanig geldend bewijs vertonen aan andere in het ongeval betrokken personen die er hem om vragen;

3° ter plaatse blijven ten einde een bevoegd persoon toe te laten de nodige vaststellingen te doen. Onttrekt zich niet aan de verplichtingen ter plaatse te blijven, de persoon die zich tijdelijk van de plaats van het ongeval verwijdert om hulp te verlenen aan de gekwetsten of om beroep te doen op een bevoegd persoon, na zijn naam en adres aan één van de eventueel aanwezige personen te hebben opgegeven.

Indien evenwel geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden, moeten de betrokken personen aangifte doen van het ongeval uiterlijk binnen vierentwintig uren, hetzij op het dichtsbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 13 nov 2017 09:15

3° ter plaatse blijven ten einde een bevoegd persoon toe te laten de nodige vaststellingen te doen. Onttrekt zich niet aan de verplichtingen ter plaatse te blijven, de persoon die zich tijdelijk van de plaats van het ongeval verwijdert om hulp te verlenen aan de gekwetsten of om beroep te doen op een bevoegd persoon, na zijn naam en adres aan één van de eventueel aanwezige personen te hebben opgegeven.

Indien evenwel geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden, moeten de betrokken personen aangifte doen van het ongeval uiterlijk binnen vierentwintig uren, hetzij op het dichtsbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.
Da's duidelijk. Dit betekent dus dat de chauffeur zich inderdaad niet aan de verkeerswetgeving gehouden heeft. Maar ik denk dat deze regel door niet veel mensen gekend is. Situaties genoeg gezien bij lichte aanrijdingen met fietsers, waar de fietser niet "zwaar" gewond is, enkel gevallen en bijvoorbeeld wat schaafwonden (maar ook dit is in principe "gekwetst") en de zaak zonder politie afgehandeld wordt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”