Schade met vervangwagen bij firmawagen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Schade met vervangwagen bij firmawagen

#16 , 23 nov 2017 16:22

Garagist wist mij te zeggen dat ik zelf de nummerplaten van de firmawagen had moeten halen (die dus niet mijn eigendom was) en deze aan de vervangwagen had moeten hangen.
????? Nummerplaten behoren toch BIJ het voertuig? Tenzij jij met garageplaten rijdt op uw firmawagen, is dit de eerste keer dat ik zoiets hoor. Of raadde de garagist u fraude aan? :shock:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 23 nov 2017 16:25

Neen Tom dit kan, lees eens je polis, je mag met een gekeurd vervangwagen rijden, heb dit vroeger als zelfstandige meer dan eens gebruik van gemaakt, wel dat je eerst de verzekering verwittigd maar het kan !

Dus platen verzetten bij vervangwagen kan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 23 nov 2017 19:55

Dus platen verzetten bij vervangwagen kan.
Daar had ik nog nooit van gehoord. Ik ga morgen mijn polis eens nalezen. Wel vreemd. Stel dat ik met een VW polo rij die omnium verzekerd is, en als vervangwagen krijg ik een Audi A6. Is deze dan eveneens omnium verzekerd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 23 nov 2017 19:58

Dit weet ik niet, maar ik weet wel dat je verzekerd bent tegen over derden, meermaals toegepast in het bedrijf.

I
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#20 , 23 nov 2017 21:34

Helemaal in orde met de taksen en zo is het m.i. niet, kaneen dure grap worden; maar verzekering is wel in orde. Althans wat de BA betreft, zoals gezegd.

Franciscus
Berichten: 38592

#21 , 23 nov 2017 23:02

Uw wagen moet in die garage staan - ingeschreven in register - u rijdt wel met een niet ingeschreven voertuig.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... p4e8PddsD2
https://www.vbma.be/tijdelijk-gebruik-v ... vangwagen/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 23 nov 2017 23:42

Hier meld men wel dat je strafrechterlijk vervolgd kan worden. Je verzekering is dus in orde, maar je kan verder wel strafrechterlijk vervolgd worden... Weer typisch Belgisch, zeker? :lol:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#23 , 24 nov 2017 08:19

Neen, een manier van de verzekeringen om u bij tijdelijke pech te depanneren. Voor de verzekering ben je in orde, en dan maar hopen dat politie één oogje dichtknijpt bij controle zeker ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 24 nov 2017 08:58

Neen, een manier van de verzekeringen om u bij tijdelijke pech te depanneren. Voor de verzekering ben je in orde, en dan maar hopen dat politie één oogje dichtknijpt bij controle zeker ?
Maar ik begrijp het doel niet echt. Ik heb nog nooit een vervangwagen van de garage gekregen waar de verzekering BA niet in orde was... Dus waarom die platen overzetten? Tenzij je daarmee de omnium van uw eigen wagen kan overzetten naar die van de vervangwagen, maar daarover lees ik niet meteen expliciet iets in de aangehaalde artikels. Lijkt me ook vreemd, aangezien de vervangwagen een volledig andere waarde kan hebben dan de wagen die verzekerd is in de polis. Toen ik ooit bij een garage liet vallen te overwegen een nieuwe wagen te kopen, kreeg ik als vervangwagen bij het onderhoud van mijn oude wagen, ééntje mee die ongeveer de dubbele aankoopprijs had dan mijn eigen wagen. Zou me straf lijken dat in zo'n geval die andere wagen ook omnium zou kunnen verzekerd zijn... Risico is immers totaal anders. Maar bon...

Anyway, speelt voor het geval van de TS verder weinig rol, denk ik, want dit heeft hij dus niet gedaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#25 , 24 nov 2017 19:02

Neen Tom dit kan, lees eens je polis, je mag met een gekeurd vervangwagen rijden, heb dit vroeger als zelfstandige meer dan eens gebruik van gemaakt, wel dat je eerst de verzekering verwittigd maar het kan !

Dus platen verzetten bij vervangwagen kan.
Zolang je niets tegenkomt of geen politie controle krijgt kan alles.
Veel verzekeringen staan daar weigerachtig tegenover.

http://www.frankroets.be/vervangwagen-gebruik/

https://www.vbma.be/tijdelijk-gebruik-v ... vangwagen/

https://www.pv.be/dossiers/auto/auto-ve ... rvangwagen
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 24 nov 2017 19:36

Wij hebben dit dikwijls voor gehad, we hadden zelf een vervangwagen, en de verzekering was om de hoek, nooit één probleem gehad.

Een groene kaart voor 14 dagen met de hand geschreven was nooit een probleem

Dit is wel meer dan 20 jaar geleden en alles ging er toen veel gemakkelijker aan toe, nu als maar regeltjes en een berg papieren

En nu krijg je van de verzekering meestal al een vervangwagen, dit was 30 jaar terug niet het geval.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Verkeersongevallen”