benzine op weg

tam30
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

benzine op weg

#1 , 30 okt 2017 19:47

gevallen met mijn fiets door benzine op de weg. werkonbekwaam. kan ik hiervoor iemand aansprakelijk stellen ? en hoe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2017 20:03

Pv laten opstellen door de politie.
De wegbeheerder en de gemeente kunnen eventueel aansprakelijk gesteld worden. Hiervoor kan je beroep doen op je familiale verzekering.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 okt 2017 20:14

Was het wel benzine? Dat verdampt redelijk snel. Zal wel olie geweest zijn, evenwel met hetzelfde resultaat

Reclame

tam30
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2017 20:27

jammer genoeg op dat moment geen pv laten opstellen door de politie, kan ik dit nu nog?µ

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 30 okt 2017 20:37

Ligt die benzine er nog?

BloodNight
Berichten: 621

#6 , 01 nov 2017 10:44

Bespaar uzelf de moeite, het PV zal lastens onbekende zijn, m.a.w. geen gevolg en niemand aansprakelijk.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 nov 2017 12:01

Bespaar uzelf de moeite, het PV zal lastens onbekende zijn, m.a.w. geen gevolg en niemand aansprakelijk.
Een mazoutvlek kan beschouwd worden als een gebrek van de zaak waardoor de wegbeheerder én de gemeente (veiligheidsverplichting) aansprakelijk kunnen gesteld worden. Hierover is al wat rechtspraak.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 nov 2017 12:03

jammer genoeg op dat moment geen pv laten opstellen door de politie, kan ik dit nu nog?µ
U zal moeten bewijzen dat u
1. op die datum op die plaats gevallen bent
2. dit het gevolg was van een bezine of olievlek.

Als er geen getuigen waren zal dat onmogelijk zijn. Als er getuigen waren heeft het nog zin pv te laten opstellen. Dan kunnen die getuigen ondervraagd worden.

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 01 nov 2017 12:45

Bespaar uzelf de moeite, het PV zal lastens onbekende zijn, m.a.w. geen gevolg en niemand aansprakelijk.
Een mazoutvlek kan beschouwd worden als een gebrek van de zaak waardoor de wegbeheerder én de gemeente (veiligheidsverplichting) aansprakelijk kunnen gesteld worden. Hierover is al wat rechtspraak.
Dus als een willekeurige auto olie lekt en 10 minuten later valt hier iemand over, dan is de overheid aansprakelijk? Ik denk niet dat deze vlieger opgaat. Als de overheid melding had gekregen EN er niets aan gedaan werd binnen aanzienbare tijd...dan is er eventueel een zaak.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 01 dec 2017 16:52

Even vermelden dat de stad Lier in een dergelijke zaak veroordeeld werd

BloodNight
Berichten: 621

#11 , 23 dec 2017 18:37

"Als de overheid melding had gekregen EN er niets aan gedaan werd binnen aanzienbare tijd...dan is er eventueel een zaak."

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 dec 2017 19:09

De bewijslast ligt bij de gemeente. Van zodra bewezen is dat er een onveilige situatie was, en hierdoor schade veroorzaakt werd, komt het aan de gemeentelijke overheid toe om het bewijs te leveren dat zij de gevaarsituatie niet behoorde te kennen en niet kende, ofwel dat zij, gelet op het tijdsverloop, in de onmogelijkheid is geweest de nodige maatregelen te treffen om het abnormaal gevaar te onderkennen.

Het slachtoffer moet dus enkel de onveilige situatie bewijzen, en dat deze de oorzaak was van zijn schade. Daarna rust de bewijslast op de gemeente.

Terug naar “Verkeersongevallen”