Botsing met achteruitrijdend voertuig

boeleke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Botsing met achteruitrijdend voertuig

#1 , 27 okt 2017 21:15

Dag allemaal

ik was op een weg achter een bepaalde auto aan het rijden. Wanneer hij rechts de 'parkeerstrook' van de weg opreed, bleef hij in het midden staan van de inrit van onze privégelegenheid. Ik was daar in veronderstelling dat hij voor hem ging parkeren of een persoon ging uitlaten.
Om op onze parking te geraken, reed ik schuin achter hem door. Ik heb geen enkel idee als ik daardoor over de parking op de weg reed maar het was de enige manier om het verkeer niet op te stoppen en daar echt in te geraken.

Toen ik inreed, reed hij naar achter een raakte hij mijn auto aan de linker achterkant. Dat betekent ook dat ik al bijna de auto voorbij was.
Nu vraag ik me af wie in fout is. Had ik moeten wachten om hem langs voor voorbij te komen en niet schuin die inrit op te rijden of moest hij naar achter kijken? 50/50?

Zie foto voor meer info :)
http://i63.tinypic.com/29vdweo.jpg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 28 okt 2017 13:01

Beide auto's voeren een gelijktijdig manoeuvre uit.
Dan zegt cassatie dat de gewone voorrangsregels (voorrang van rechts) gevolgd moeten worden, in de rijrichting.
De rijrichting van beide wagens volgend, komt de groene wagen (u) van rechts ten opzichte van de rode wagen.

De rode wagen die achteruit reed is dus in fout.

boeleke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2017 14:24

Beide auto's voeren een gelijktijdig manoeuvre uit.
Dan zegt cassatie dat de gewone voorrangsregels (voorrang van rechts) gevolgd moeten worden, in de rijrichting.
De rijrichting van beide wagens volgend, komt de groene wagen (u) van rechts ten opzichte van de rode wagen.

De rode wagen die achteruit reed is dus in fout.
Ik hoop het...
Mijn eerste accident en ik was echt overdonderd. ..
De andere bestuurder kwam direct uit de auto gestapt en begon te zeggen "Gij zijt in fout gij zijt in fout..." dat je op dat moment aan jezelf begint te twijfelen.
Maakt het niets uit als je over de 'parking' waar hij wou parkeren gereden zou hebben?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2017 14:52

Rechts afslaan om de rijbaan te verlaten is geen manoeuvre . Niet art. 12.4 van het verkeersreglement is op die rijbeweging van toepassing, maar art. 19.1. Achteruitrijden is wel een manoeuvre. De bestuurder die achteruitrijdt moet dus voorrang verlenen (art. 12.4) aan de bestuurder die rechts afslaat om de rijbaan te verlaten.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 28 okt 2017 16:59

Rechts afslaan om de rijbaan te verlaten is geen manoeuvre . Niet art. 12.4 van het verkeersreglement is op die rijbeweging van toepassing, maar art. 19.1. Achteruitrijden is wel een manoeuvre. De bestuurder die achteruitrijdt moet dus voorrang verlenen (art. 12.4) aan de bestuurder die rechts afslaat om de rijbaan te verlaten.
Waarom is 12.4 niet van toepassing hier?
een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen
Maar goed, in beide situaties is de tegenpartij tov TS in fout in deze situatie. Dat is alvast wat belangrijk is voor TS.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 okt 2017 20:41

19.1 De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 28 okt 2017 23:34

19.1 De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten
En ik herhaal mijn vorig bericht: waarom is 12.4 niet van toepassing, en 19.1 wel?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 okt 2017 12:58

Die bestuurder slaat rechts af om de rijbaan te verlaten. De wettekst is niet beperkt tot een kruispunt. Dus ook rechts afslaan om een oprit op te rijden valt eronder. Wanneer een rijbeweging valt onder de toepassing van art 19.1 is art. 12.4 van het verkeersreglement niet van toepassing. Dit is vaste rechtspraak van het Hof van Cassatie.
Zie ondermeer (weliswaar voor het links afslaan, maar het principe blijft hetzelfde):: Cass., 28 april 1987, Arr. Cass., 1986-87, nr. 504 (links afslaan om een parkeerstrook op te rijden).
De Arresten Cassatie kan je vinden op: https://bib.kuleuven.be/rbib/collecties ... n-cassatie

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 29 okt 2017 18:31

19.1 De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten
En ik herhaal mijn vorig bericht: waarom is 12.4 niet van toepassing, en 19.1 wel?
omdat "groen" (topicstarter) géén maneuver uitvoert, doch rechts afslaat om zijn eigendom op te rijden. En rechts afslaan is géén maneuver, doch een gereglementeerde rijbeweging.

(edit: uit een aanpalende eigendom komen ofte verlaten, zou wél een maneuver geweest zijn, maar dat is hier niet aan de orde)
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 29 okt 2017 22:30

19.1 De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten
En ik herhaal mijn vorig bericht: waarom is 12.4 niet van toepassing, en 19.1 wel?
omdat "groen" (topicstarter) géén maneuver uitvoert, doch rechts afslaat om zijn eigendom op te rijden. En rechts afslaan is géén maneuver, doch een gereglementeerde rijbeweging.

(edit: uit een aanpalende eigendom komen ofte verlaten, zou wél een maneuver geweest zijn, maar dat is hier niet aan de orde)
Dank u wel, die edit is een antwoord op de vraag.
Ik onthou dat het inrijden van een eigendom geen manoeuvre is, het uitrijden wel.

Terug naar “Verkeersongevallen”