Voorrang of niet ? Links of rechts voorbijrijden ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Voorrang of niet ? Links of rechts voorbijrijden ?

#31 , 19 dec 2017 10:02

Vanuit Taxanderlei is dit wat mij betreft een verkeersgeleider die rechts voorbij gereden moet worden
Dit staat er in de wegcode:
2.43. "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren; de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.
Bedoel je dat het driehoekje met de boom in, een verkeersgeleider is? In dat geval zie ik geen wegmarkering en ook geen verhoging van de rijbaan (er staan boordstenen rond die boom, maar het niveau is hetzelfde dan dat van de rijbaan). Geen verkeersgeleider dus.

Of bedoel je de "inrichting" in zijn geheel (dus zowel de straten die daar verhoogd liggen + het puntje met de boom)? Hoe kan je dat in godsnaam "langs rechts voorbij rijden"? Door de struiken?

Sorry, maar ik zie geen enkel artikel in de wegcode die u verplicht dat punt langs rechts voorbij te rijden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#32 , 21 dec 2017 10:23

Ik volg ;-)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#33 , 28 dec 2017 20:46

In dat geval zie ik geen wegmarkering en ook geen verhoging van de rijbaan (er staan boordstenen rond die boom, maar het niveau is hetzelfde dan dat van de rijbaan). Geen verkeersgeleider dus.
Er hoeft geen wegmarkering rond een verkeersgeleider te zijn. Het kàn wel.

Een verkeersgeleider bestaat "uit een verhoging op de rijbaan", niet van de rijbaan ...

Deze verkeersgeleider op de Taxanderlei dient duidelijk om verkeer te kanaliseren, én ligt verhoogd (boordsteen)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#34 , 02 jan 2018 09:42

??? ik weet niet welke beelden jij op streetview te zien krijgt, maar die boordsteen ligt op min of meer gelijke hoogte met de klinkers van de rijbaan zelf, hoor. Geen enkele zinnige rechter zal dit als een verhoging beschouwen... Als dit een "verhoging" is, liggen de straten in mijn dorp vol met "verkeersgeleiders" ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#35 , 09 jan 2018 18:46

??? ik weet niet welke beelden jij op streetview te zien krijgt, maar die boordsteen ligt op min of meer gelijke hoogte met de klinkers van de rijbaan zelf, hoor. Geen enkele zinnige rechter zal dit als een verhoging beschouwen... Als dit een "verhoging" is, liggen de straten in mijn dorp vol met "verkeersgeleiders" ;).
Boordsteen ligt overduidelijk hoger

Er is geen wettelijke bepaling hoeveel hoger verhoogd moet zijn

In talloze -en steeds meer- gevallen is dergelijk hoogteverschil wat het onderscheid maakt tussen een gelijkgrondse of verhoogde berm, tussen trottoir en rijbaan, ...


Als je dat niet wenst te zien, voor mij geen probleem, maar het kan duur worden ...

Franciscus
Berichten: 38596

#36 , 09 jan 2018 18:49

Klopt, dus een verlaagde boordsteen maakt van de plaats voor voetgangers dan plots een gelijkgrondse berm.
Niet dus.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#37 , 11 jan 2018 11:57

Sorry Inzuma, maar ik ben van mening dat het puntje met de boom niet voldoet aan de definitie van verkeersgeleider. Jij ziet dit anders. Uiteindelijk zal het een politierechter zijn die moet beslissen bij problemen, denk ik.

Als we terugkeren naar de vraag van de TS: geldt daar de voorrang van rechts? Ik denk het wel. De éne (potentiële) verkeersovertreding praat immers de andere niet goed. Het is niet omdat een wagen die plaats niet langs links mag voorbij rijden (wat ik betwist, volgens mij mag dit wel, maar bon), dat een wagen die uit de andere richting komt, geen voorrang van rechts moet verlenen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”