Broer heeft gepaarkeerde auto geraakt en is doorgereden

Mancunian
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Broer heeft gepaarkeerde auto geraakt en is doorgereden

#1 , 24 okt 2017 22:34

Beste,

Ik heb van de verzekering een brief gekregen met de eis tot schadevergoeding naar aanleiding van een schadegeval vorige week waar mijn auto bij betrokken was. Een geparkeerde auto zou geraakt zijn zonder iets van gegevens achter te laten, maar de buur had mijn nummerplaat kunnen noteren.
Nu, ik zelf, was mijn auto niet aan het gebruiken op dat moment en heb mijn broer om uitleg gevraagd aangezien hij de auto soms leent. Hij zou inderdaad daar aanwezig zijn geweest maar dacht dat hij een paal had geraakt bij het uitrijden en geen auto. De schade was ook helemaal niet groot dus is hij niet gestopt om te kijken. Hij heeft een voorlopige rijbewijs en reed zonder begeleider en is dus ook onervaren en sowieso al in fout.
Alles komt nu natuurlijk over als vluchtmisdrijf en zal ook zo beoordeelt worden.
Morgen zal ik naar de politie gaan om dat te gaan melden nu is mijn vraag
1. Gaat de verzekering de schade terugbetalen aan de tegenpartij ?
2. Wat riskeert mijn broer, aangezien de straffen voor vluchtmisdrijf niet mild zijn?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38595

#2 , 24 okt 2017 22:46

Gelet op feit dat men al over uw gegevens beschikt best inderdaad naar politie gaan en aangeven dat uw broer de bestuurder was.
Dan zijn er verschillende scenario's zowel voor u als zoals u hebt geschreven voor uw broer.

P-Stone
Berichten: 280

#3 , 25 okt 2017 12:09

In de algemene voorwaarden van uw verzekering staat waarschijnlijk dat U niemand met de wagen mag laten rijiden zonder geldig rijbewijs. Aangezien uw broer reed zonder begeleider (en ik neem aan dat hij geen voorlopig rijbewijs heeft waarmee hij alleen mag rijden, anders had U waarschijnlijk het rijden zonder begeleider niet vermeld), reed hij dus zonder geldig rijbewijs. Ik vermoed dat U gaat opdraaien voor de onkosten van de tegenpartij, en als U veel pech heeft zal de verzekering U niet langer willen verzekeren.
Uw broer zal allicht vervolgd worden voor vluchtmisdrijf en het behalen van een rijbewijs zal wat uitgesteld worden. Hopelijk is hij meerderjarig ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38595

#4 , 25 okt 2017 12:10

Hoe komt uw broer aan de sleutels?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2017 12:15

Ik vrees ook dat de verzekering hier niet zal tussenkomen. Dit wil dus zeggen dat de verzekering in eerste instantie de tegenpartij zal vergoeden, en vervolgens de kosten bij u terugvorderen. Het is dan aan u om de kosten op uw beurt van uw broer terug te vorderen.

Zoals hierboven gezegd zal de rechter waarschijnlijk niet mild zijn voor uw broer.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 dec 2017 17:18

Blijft wel een gekke situatie dat verzekeringen stellen dat betrokkene geen rijbewijs heeft, terwijl de wetgeving stelt dat dit wél zo is : een voorlopig rijbewijs, en niet gebruikt volgens de voorwaarden daaraan verbonden, maar de verkeerswet beschouwt dat niet als rijden zonder rijbewijs ...

Terug naar “Verkeersongevallen”