Invullen of niet?

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

Invullen of niet?

#1 , 24 okt 2017 19:41

Hoi, even een vraagje...
Op 16/8/2017 waren er in onze straat mensen aan hun huis aan het werken.
Enkele parkeerplaatsen waren afgezet voor een container en de werker stond met zijn camionette geparkeerd in het midden van onze éénrichtingsstraat.
Op dat moment moet mijn tiend vertrekken naar zijn werk, hij staat geparkeerd op 1 van de niet-afgezette parkeerplaatsen in onze straat.
Hij kan maar 1 richting uit en dat is richting de auto die midden in de straat stilstaat.
Na enkel minuten wachten en de eigenaar van de camioneyye te zoeken, wat niets opbracht, beslist mijn vriend om om de camionette heen te rijden.
Hij maakt een inschattingsfout en raakt hierbij de spiegel van de camionette die hierdoor kapot ging.
De eigenaar van de camionette komt naar buiten, begint een discussie, maar heeft geen tijd om de papieren in te vullen en hij laat mijn vriend certrekken met de boodschap dat hij de papieren wel in de bus duwt.

Pas nu 2,5 maand later zitten de papieren in de bus, echter de eigenaar van de camionette is net zozeer in fout, Want hij mag zich, uiteraard, niet midden op straat parkeren.
Moeten wij deze papieren invullen? Want de eigenaar van de camionette heeft de papieren al grotendeels ingevuld, waaruit zou blijken dat mijn vriend volledig in fout zou zijn...
wat moeten we hiermee doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 24 okt 2017 20:05

Het is niet omdat een auto/bestelwagen fout geparkeerd is dat je er mag tegenrijden.

Vriend is in fout.

Hooguit had de bestuurder van de bestelwagen een boete voor fout parkeren/blokkeren van het verkeer gekregen mocht er destijds de politie bijgehaald zijn, maar hij treft geen schuld aan het ongeluk. Uw vriend is door een maneuvre te doen tegen de bestelwagen gereden.
Wellicht is het aanrijdingsformulier ook in die zin ingevuld.

P.

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#3 , 24 okt 2017 20:18

Het is niet omdat een auto/bestelwagen fout geparkeerd is dat je er mag tegenrijden.

Vriend is in fout.

Hooguit had de bestuurder van de bestelwagen een boete voor fout parkeren/blokkeren van het verkeer gekregen mocht er destijds de politie bijgehaald zijn, maar hij treft geen schuld aan het ongeluk. Uw vriend is door een maneuvre te doen tegen de bestelwagen gereden.
Wellicht is het aanrijdingsformulier ook in die zin ingevuld.

P.
En wat had mijn vriend dan moeten doen? Want dit is dagelijkse kost in onze straat, maar de politie doet er nooit wat aan...
het document is zo ingevuld dat apu blijken dat de eigenaar van de camionette gewoon netjes aan de kant op een parkeerplaats stond en dat er 2 rijstroken in de straat zijn, wat dus niet zo is...mag mijn vriend weigeren dit document in te vullen aangezien er foute informatie in staat?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 24 okt 2017 20:25

Uw vriend mag weigeren dit in te vullen.
Hij moet dan wel zelf een EAF invullen met zijn bevindingen, enkel zijn handtekening en dit doorgeven aan de verzekering, met de notatie dat het afwijkt van wat de tegenpartij beweert.

Weet wel dat wat Puttemanp schrijft klopt, uw vriend is voor de 100% verantwoordelijk.
Het probleem zal echter zijn: bewijs de schade van dit ongeval (tegenpartij). Na 2.5 maanden kan de tegenpartij nog een ongeval gehad hebben, en dit nu ook op uw vriend proberen af te schuiven...

Juiste manier van handelen hier was politie bellen.
ja, je vriend zou wat later op het werk zijn, maar de werkuren die je vriend hierdoor zou missen, moeten niet ingehaald worden in dit geval (het vervoersmiddel is immers geblokkeerd, en je hebt een beëdigd ambtenaar die dit kan staven).

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 24 okt 2017 21:03

U moet normaal de aangifte binnen de 8 dagen invullen en overmaken aan uw verzekeraar. 2,5 maand later heeft echt nog weinig zin. Kans is bijzonder groot dat uw verzekering die aangifte zal klasseren. Zoals hierboven gesteld : in 2,5 maand kan er veel gebeuren en maatschappij kan de correctheid van de aangifte niet meer verifiëren. Persooblijk zou ik daar niet op reageren. Het is aan de tegenpartij om het schadegeval van 2,5 maand geleden te bewijzen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#6 , 24 okt 2017 21:16

Uw vriend mag weigeren dit in te vullen.
Hij moet dan wel zelf een EAF invullen met zijn bevindingen, enkel zijn handtekening en dit doorgeven aan de verzekering, met de notatie dat het afwijkt van wat de tegenpartij beweert.

Weet wel dat wat Puttemanp schrijft klopt, uw vriend is voor de 100% verantwoordelijk.
Het probleem zal echter zijn: bewijs de schade van dit ongeval (tegenpartij). Na 2.5 maanden kan de tegenpartij nog een ongeval gehad hebben, en dit nu ook op uw vriend proberen af te schuiven...

Juiste manier van handelen hier was politie bellen.
ja, je vriend zou wat later op het werk zijn, maar de werkuren die je vriend hierdoor zou missen, moeten niet ingehaald worden in dit geval (het vervoersmiddel is immers geblokkeerd, en je hebt een beëdigd ambtenaar die dit kan staven).
Oké, nu we gaan sowieso contact opnemen en kijken of we dit nog in ‘minnelijker schikking’ kunnen regelen ivm verhoging van de premie bij de verzekering door dit ‘ongeval’...
indien dat niet lukt zullen we zelf een nieuw EAF invullen..

Sianna
Berichten: 156

#7 , 24 okt 2017 21:23

Na 2,5 maanden zou ik geen minnelijke schikking meer voorstellen! Ten eerste erken je dan sowieso van helemaal in fout te zijn, ten tweede kan hij dan na 3 maanden afkomen "zeg, er was nog schade, jullie moeten dat ook betalen!".
Maak uw eigen EAF op en stuur dat maar naar de verzekering. Premieverhoging zal niet zoveel zijn, of je vriend moest een echte brokkenpiloot zijn. Maar dan zou je hier die vragen niet komen stellen ;)

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

#8 , 24 okt 2017 21:57

Na 2,5 maanden zou ik geen minnelijke schikking meer voorstellen! Ten eerste erken je dan sowieso van helemaal in fout te zijn, ten tweede kan hij dan na 3 maanden afkomen "zeg, er was nog schade, jullie moeten dat ook betalen!".
Maak uw eigen EAF op en stuur dat maar naar de verzekering. Premieverhoging zal niet zoveel zijn, of je vriend moest een echte brokkenpiloot zijn. Maar dan zou je hier die vragen niet komen stellen ;)
Haha nee, is 1e keer op 5j rijbewijs dat hij zoiets voor heeft...
maar dan zullen we inderdaad zelf zen degelijke EAF invullen! Dankje!

Terug naar “Verkeersongevallen”