Ongeval met persoon die probeert intevoegen

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

Ongeval met persoon die probeert intevoegen

#1 , 09 okt 2017 08:57

Ik heb een vraag ivm een ongeval deze morgen. We hebben mondeling een akkoord bereikt om gewoon niets in te vullen en door te rijden. Ook omdat ik niet wist of ik in fout was of niet, ook omdat ik stage loop en niet telaat wou komen. ( dom, ja echt dom maargoed).
Hebben beiden een foto genomen van de nummerplaten en ook van de schade van mijn voertuig. Hij had geen schade dus heb daar geen foto van genomen.

Ongeval gebeurde als volgt; ik rij richting lokeren op de N47, daar was het al wat file dus rij ik gewoon rustig. Een bestuurder komt vanuit de afrit en moet links invoegen. Ik laat eerst 8 tal meter vrij maar hij voegt niet in, ook geen pinkers, vervolgens rij ik gewoon door tot de achterkant van de voorste voertuig. Wanneer we weer doorrijden rijd hij links (zonder pinker) en neemt breekt hij de linker spiegel en ontstaat er een deuk op mijn linker flank.

Vervolgens stoppen we en omdat de schade bij mij niet zo veel was en bij hem niets besluiten we om noch de politie noch papieren in te vullen. Nu aangekomen op mijn werk zie ik dat de schade toch meer is dan verwacht.

Heb ik nog recht om bij de politie te gaan? ( na mijn werk )

Ik heb geen foto van zijn schade (hij zei dat hij geen schade had)
Ik heb een foto van nummerplaat en van mijn eigen schade. ( hij heeft die ook)

Zover ik weet rij ik gewoon rechtdoor, persoon voegt in zonder enige pinker te gebruiken terwijl hij voorrang moet verlenen aan mij.

Foto van situatie volgt:

https://imgur.com/a/QUE6p

Blauw pijl ben ik, ik rij rechtdoor, persoon probeert in te voegen.
Nogmaals, ik laat eerst 8 meter vrij, persoon voegt niet in. Ik rij door ( in file) kom tot stilstand. Persoon probeert weer in te voegen wanneer we terug beginnen te rijden en rijd tegen mijn auto.

Groetjes
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 09 okt 2017 09:35

Als jij links rijd hoe kan je dan schade hebben aan de linker zijde?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#3 , 09 okt 2017 09:44

Rechter kant, mijn excuses, aangepast. Foto van schade zal ik deze avond posten.

edit:
Kan het niet wijzigen.

Schade aan rechtse spiegel, rechter kant dus.
Leuven the place to be!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 09 okt 2017 09:48

Als je geen getuigen hebt zal het moeilijk worden, wat jij beweert zal je moeten bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 okt 2017 09:58

Artikel 12bis. Ritsen

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.
Jij had moeten voorrang verlenen

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#6 , 09 okt 2017 10:00

Dus zover ik begrijp moet je aan 1 bestuurder voorrang verlenen, ookal heeft hij voorrang verlenen? ( zie foto, omgekeerde driehoeken)
Leuven the place to be!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 okt 2017 10:03

Hij komt van rechts en hij mag invoegen, desnoods via ritsen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#8 , 09 okt 2017 10:12

Oke, ookal gebruikt hij geen pinkers ( wat ik niet kan bewijzen) heeft hij dus gelijk.
Best dat ik het hierbij dus gewoon laat;
Leuven the place to be!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 okt 2017 10:45

Artikel 12bis. Ritsen

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.
Jij had moeten voorrang verlenen
Indien de tekening klopt had TS dus helemaal geen voorrang moeten verlenen, maar had aanrijdende partij netjes tot einde van zijn rijstrook moeten rijden om dan zijn voorrang, die volgens bovenstaande artikel daar pas intreedt, op te eisen.

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#10 , 09 okt 2017 11:19

Ja hij kon nog tot op het einde inrijden, hij probeerde in te voegen direct als hij kon en reed dus niet door.
Leuven the place to be!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 okt 2017 11:22

Maak je zelf geen blaaskens wijs, hij kwam van een oprit en had het recht om in te voegen, al de rest kan je niet bewijzen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 okt 2017 11:36

Maak je zelf geen blaaskens wijs, hij kwam van een oprit en had het recht om in te voegen, al de rest kan je niet bewijzen.
Wat voor een argumentatie is dat nu weer. Volgens de wegcode had de tegenpartij voorrang moeten verlenen. Tenzij u hierover anders denkt, beargumenteer dat dan met de wegcode of rechtspraak en niet met een autoriteitsargument. Indien de tegenpartij ontkent zal bewijsvoering omtrent de exacte plaats en omstandigheden sowieso moeilijk zijn, vandaar dat TS beter vandaag nog eenzijdig aangifte doet van het ongeval.

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#13 , 09 okt 2017 11:47

Maak je zelf geen blaaskens wijs, hij kwam van een oprit en had het recht om in te voegen, al de rest kan je niet bewijzen.
Wat voor een argumentatie is dat nu weer. Volgens de wegcode had de tegenpartij voorrang moeten verlenen. Tenzij u hierover anders denkt, beargumenteer dat dan met de wegcode of rechtspraak en niet met een autoriteitsargument. Indien de tegenpartij ontkent zal bewijsvoering omtrent de exacte plaats en omstandigheden sowieso moeilijk zijn, vandaar dat TS beter vandaag nog eenzijdig aangifte doet van het ongeval.
Inderdaad, ik ga vanavond eens horen bij de politie, meestal zeggen ze al of ik gelijk heb of niet. Maar veel kan ik inderdaad niet bewijzen, geen getuigen ..
Leuven the place to be!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 09 okt 2017 12:09

Hoe gaat TS bewijzen waar het ongeval gebeurd is, als hij al kan bewijzen dat het gebeurd is.
Een foto van een nummerplaat bewijst niets.
Anderzijds zou het verwonderlijk zijn moest tegenpartij niets van schade hebben.
Altijd blijven staan en aanrijdingsformulier opmaken, werkt de tegenpartij niet mee politie verwittigen.
Zou de eerste niet zijn die beschuldigd word van vluchtmisdrijf.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 09 okt 2017 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 okt 2017 12:15

Als ik me goed herinner een 3 a 4 weken geleden waren daar werken en moest alles op één rijvak ik reed toen Lokeren richting Dendermonde of ben ik fout van weg?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Verkeersongevallen”