Wie is aansprakelijk?

Polo123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wie is aansprakelijk?

#1 , 07 okt 2017 09:20

Beste forumleden

Een kleine maand geleden was ik betrokken bij een verkeersongeluk in Aalter. Ikzelf (bestuurder A) reed op de rechterrijstrook aan gereglementeerde snelheid. Links van mij reed een vrachtwagen (B). Op deze plaats mochten we 90 rijden en ik reed er 55-60. Dit deels omdat ook de vrachtwagen links traag reed. Even later, toen de doorlopende witte streep voorbij was vertraagde de vrachtwagen en kwam die naar het rechter rijvak. (Op dit moment was ik op gelijke hoogte met de vrachtwagen) Ik werd door de vrachtwagen vooruit geduwd en belandde vóór de vrachtwagen waarbij ik vervolgens omgekeerd op het linker rijvak terechtkwam. De vrachtwagenchauffeur reed gewoon verder.

Even later kwam de politie ter plaatse en was bestuurder B niet aanwezig op de plaats van het ongeval. Een uur later kwam de chauffeur terug. Hij zegt dat ik naar het linker rijvak kwam en dat ik dus tegen hem gereden ben. Een tegenstrijdige verklaring dus. Dit is zeker niet het geval. Ik beschik over beelden van het ongeluk en daarop is duidelijk te zien dat de vrachtwagenchauffeur naar rechts kwam en ik gewoon verder reed op mijn vak.

Naar mijn mening is de chauffeur van de vrachtwagen in fout. Hij wou van rijstrook veranderen zonder te kijken of er iemand op het ander baanvak reed.
Sommige mensen uit mijn omgeving twijfelen of ik niet gedeeltelijk aansprakelijk gesteld zou worden. Gezien ik de vrachtwagen langs rechts voorbijreed.

Ik had in ieder geval niet de intentie om in te halen. Als dit het geval geweest was, dan had ik wel 20km/u sneller gereden.

Wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 07 okt 2017 15:24

Waaruit zou moeten blijken dat u aan het inhalen was? Als de tegenpartij dat zou beweren, dan moet hij dat bewijzen.
Zolang de rijstroken gescheiden waren door een volle witte lijn kan geen van beiden aan het inhalen zijn geweest, maar misschien toch opletten met de beelden waarover je beschikt...

Als de tegenpartij inderdaad van rijstrook is veranderd zonder daarbij rekening te houden met het andere verkeer, dan zal hij aansprakelijk worden gesteld. Wat ook niet in zijn voordeel spreekt is dat hij de plaats van het ongeval heeft verlaten en zich daardoor heeft onttrokken aan de vaststellingen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”