Bestek van garage hoger dan verslag expert

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Bestek van garage hoger dan verslag expert

#1 , 27 sep 2017 18:20

Beste allemaal

3 weken geleden had ik een aanrijding met een andere wagen. De andere wagen was in fout, en mijn wagen werd getakeld. Omdat het op dat moment zaterdag namiddag was, konden we geen garages meer contacteren dus zou de takeldienst de wagen tot maandag bijhouden en de wagen, na een seintje van ons, naar de door ons gewenste garage brengen. Aan onze verzekering deelde we wel al mee welke garage dit 'waarschijnlijk' zou zijn.

Maandagochtend kreeg ik om 7u een bericht dat mijn auto reeds naar de garage gebracht was, zonder mijn akkoord. Na 2 weken wachten op de expert kreeg ik een mail van de garage 'ons bestek werd door de expert goedgekeurd'. Enkele dagen later kreeg ik van de verzekering ook een storting, maar dit bedrag bleek lager te zijn dan het bestek van de garage. De expert vond namelijk dat de garage te veel werkuren geteld had en had hun bestek dus niet goedgekeurd.
Ik heb aan de garage laten weten dat ik mijn wagen daar wil weghalen, omdat ik niet uit eigen zak wil moeten bijbetalen aan deze herstelling, en een andere oplossing wil zoeken (een garage die het wel kan maken binnen de kosten van de expert). Nu willen ze de wagen echter enkel teruggeven wanneer ik bestekkosten en demontagekosten aan hen betaal.

Is de garage in zijn recht? Ik heb nooit een bestek of demontage gevraagd.. ik begrijp wel dat dit gebeurd op vraag van de expert, maar of ik de wagen daar nu weghaal of toch daar laat herstellen lijkt het alsof ik uit eigen zak zal moeten bijbetalen..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 27 sep 2017 23:15

U hebt recht op een tegenexpert.
Verder: hebt u rechtsbijstand?

Ik heb dit al twee keer meegemaakt.
Telkens tegenexpert aangesteld.
Elke keer heeft verzekering de offertes uiteindelijk aanvaard.

Bent u toevallig bij een verzekering met hoofdkantoren in Luik en Hasselt?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2017 10:29

Ik heb rechtsbijstand, maar heb vooral de indruk dat de garage goed doorrekent.. het verslag van de expert lag eigenlijk al hoger dan onze verwachtingen, en zij gaan er dus nog boven..
daarom dat ik de auto daar wil weghalen, maar zie het niet zitten om demontagekosten en bestekkosten te betalen. Ben ik hiertoe verplicht? Ik heb dit nooit gevraagd.. er staat op het bestek ook niets vermeld over bestekkosten indien de herstelling niet bij hen zou doorgaan.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2017 10:56

De garages maken gebruik van hun retentie recht.

En een bestek in een garage word bijna altijd gerekend als je de auto bij hun niet laat herstellen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 28 sep 2017 11:10

Met u rechtsbijstand heb je vrije keuze van advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 28 sep 2017 13:06

Ik heb rechtsbijstand, maar heb vooral de indruk dat de garage goed doorrekent.. het verslag van de expert lag eigenlijk al hoger dan onze verwachtingen, en zij gaan er dus nog boven..
daarom dat ik de auto daar wil weghalen, maar zie het niet zitten om demontagekosten en bestekkosten te betalen. Ben ik hiertoe verplicht? Ik heb dit nooit gevraagd.. er staat op het bestek ook niets vermeld over bestekkosten indien de herstelling niet bij hen zou doorgaan.
Kosten van herstelling aan auto's zijn altijd hoger dan de verwachting!
Het is niet uw taak om daarover te filosoferen aangezien u geen expert autoschade bent.
Indien verzekering en hersteller niet overeen komen rest er maar één weg: tegenexpertise.
(u kunt zelf het verschil bijpassen maar ik veronderstel dat u dat wel niet wenst te doen)
Een advocaat is nog niet aan de orde in deze stand van zaken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 28 sep 2017 13:33

Maandagochtend kreeg ik om 7u een bericht dat mijn auto reeds naar de garage gebracht was, zonder mijn akkoord. Na 2 weken wachten op de expert kreeg ik een mail van de garage 'ons bestek werd door de expert goedgekeurd'. Enkele dagen later kreeg ik van de verzekering ook een storting, maar dit bedrag bleek lager te zijn dan het bestek van de garage. De expert vond namelijk dat de garage te veel werkuren geteld had en had hun bestek dus niet goedgekeurd.
Wat hebt u hiervan op papier ? Het (oorspronkelijke) bestek waarmee de expert akkoord ging ? Het verslag van de expert en het bijhorend bedrag ?

Je zou het kunnen hard spelen naar de garage toe: zij lieten u weten dat hun bestek goedgekeurd werd door de expert, met de bedoeling om op die basis de herstelling uit te voeren. Dit impliceert dat zij akkoord gingen om de wagen te herstellen voor het bedrag dat de expert & de verzekering aan u toekende...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Verkeersongevallen”