Verkeersongeval tussen moto en auto zonder aanrijding

Erik Vercammen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkeersongeval tussen moto en auto zonder aanrijding

#1 , 26 sep 2017 16:14

Beste forum

In september reed ik naar mijn werk met de moto. Rijdende op een voorrangsweg komt er een auto die geen voorrang geeft en me op het laatste nippertje de pas afsnijdt.
Hierdoor ga ik volop in de remmen en trek ik mijn moto naar rechts. Door deze kom ik ten van vlak achter de auto en is er geen contact tussen ons beiden. De auto rijdt door. Ik kan nog rechtstaan en ga er achter aan.
De autobestuurder vult een EAF in en zegt zij haar manoeuvre verkeerd ingeschat heeft en slipte. Ze duidde aan dat ze van links op de rijbaan kwam. Nu betwist haar verzekering de aansprakelijkheid. Ik deed aangifte van aanrijding met vlucht met gewonden. Ik zat twee dagen thuis. Mijn moto heeft 800€ schade.
Mijn vraag : kan de verzekering (KBC) van de tegenpartij zomaar de aansprakelijkheid van haar cliënt afwenden ?
Moet ik echt de beslissing van de politierechter afwachten ?

Grt
Erik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 26 sep 2017 18:54

Is er een vaststelling door de politie gebeurd ? Bij een verkeersongeval met gekwetsten MOET er altijd een vaststelling door de politie gebeuren.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 26 sep 2017 20:05

Het is niet aan de verzekeringsnemers om te bepalen wie aansprakelijk is. Aansprakelijkheidsrecht is een complexe materie en heel wat advocaten verdienen goed hun brood omwille net van de juridische finesses. Dat bepalen is de taak van de juristen van de verzekeringsmaatschappijen, en indien die er niet uit raken van de rechtbank.

Zie ook

https://www.law.kuleuven.be/jura/art/20n2/huynen.pdf

'Bij de verdeling van de aansprakelijkheid spelen dan enerzijds de reden van het plots remmen (26), de mogelijke alternatieve maneuvers (27),
de snelheid (28), de plaatsgesteldheid (29) en anderzijds het aldan niet voorzienbaar karakter van de hindernis (30), de afstand tussen beide voertuigen
(31), de staat van de bestuurders en van de voertuigen, enz. '
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”