Vluchtmisdrijf

Studenttt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vluchtmisdrijf

#1 , 09 sep 2017 04:14

Wanneer ik geparkeerd stond, op een parking, moet ik mij handrem vergeten zijn en is mijn auto achteruit gerold tegen een andere geparkeerde auto.
Toen ik terug op de parking kwam en mijn auto zag staan, wist ik niet wat te doen. Vluchtig keek ik naar de andere auto en zag niet meteen schade dus vertrok ik. Enkele uren later belde de politie mij op om een verklaring te gaan afleggen omtrent dit vluchtmisdrijf. Er was dus wel schade aan de andere auto.

Kan er iemand mij zeggen hoe lang het ongeveer duurt wanneer dit effectief voorkomt?
Is er een mogelijkheid om alleen een rijverbod te krijgen en geen geldboete? Ik ben namelijk student met maar een spaarboek van 2000 euro, dus een geldboete kan ik niet betalen.

Ik heb nog nooit een ongeval gehad, dus wist ik ook niet direct wat te doen en ik heb een blanco strafblad. Kan dit zorgen voor een lichtere straf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 09 sep 2017 09:54

Vergoed al zeker de schade aan de andere wagen, dat gaat in uw voordeel zijn.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 09 sep 2017 18:08

Slimste was om direct naar een politiekantoor te rijden, en uw verhaal te doen (nummerplaat tegenpartij kon je opschrijven, fotograferen, ...).
Beter was nog om ook foto's te nemen van het ongeval (iedereen heeft toch een smartphone).
Daarnaast aangifte doen bij je verzekering, zonder tegenpartij, zou ook een goede stap geweest zijn.

Aangezien dit niet gebeurd is, voldoet u aan alles voor vluchtmisdrijf, en zal alles wat u zegt wellicht een excuus zijn in de oren van de rechter (wat hij wel vaker zal gehoord hebben).

Maar goed, om je te helpen:
1. Heb je dit al aangegeven aan je verzekering, zodat ze de schade kunnen betalen?
2. Heb je naast de verplichte BA ook rechtsbijstand (wordt vaak samen verkocht)? Dan zou ik hier zo snel als ik kan gebruik van maken en een advocaat zoeken.

Nu omtrent de straf.
Dit staat letterlijk in de wegcode.
De lichtste straf bij vluchtmisdrijf:
Een gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en een geldboete van 200 euro tot 2.000 euro.
Met de opdeciemen erbij wordt dit 1600 tot 16000 euro.

Het stadium van enkel maar een rijverbod ben je dus al voorbij, als ik dit zie...

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2017 19:28

In het gerechtelijk arrondisement waarmee ik gekend ben is dit geen verkeersongeval gezien de voertuigen zich niet in het verkeer bevonden. Geen verkeersongeval is dus ook geen vluchtmisdrijf.

Dit wordt dan behandelt als een onopzettelijke beschadiging en dus een burgerlijke zaak

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 09 sep 2017 20:05

In het gerechtelijk arrondisement waarmee ik gekend ben is dit geen verkeersongeval gezien de voertuigen zich niet in het verkeer bevonden. Geen verkeersongeval is dus ook geen vluchtmisdrijf.

Dit wordt dan behandelt als een onopzettelijke beschadiging en dus een burgerlijke zaak
Door weg te rijden heeft TS zich willen onttrekken om de schade te vergoeden, dat heet vluchtmisdrijf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 09 sep 2017 21:31

Wat voor parking was het die van een firma of van een groot warenhuis?

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 sep 2017 22:52


Door weg te rijden heeft TS zich willen onttrekken om de schade te vergoeden, dat heet vluchtmisdrijf.
Vluchtmisdrijf is een verzwarende omstandigheid bij een ongeval. Als er geen ongeval is kan er ook geen vluchtmisdrijf zijn

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 09 sep 2017 23:01

Geen ongeval. Die auto's waren verliefd op elkaar en zijn aaneen gaan plakken :lol: :lol: :lol: :!:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 sep 2017 07:44

Trek het gerust in het belachelijke, maar als het volgens de wet geen verkeersongeval is... Een beetje triest als je uw onwetendheid moet camoufleren door anderen te proberen uitlachen.

Een aanrijding op privéterrein is ook geen verkeersongeval net als een verkeersbord die op een auto omver valt.

Het is natuurlijk wel mogelijk dat de verschillende gerechtelijke arrondissementen hierin verschillen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 sep 2017 08:14

Vluchtmisdrijf is een verzwarende omstandigheid bij een ongeval. Als er geen ongeval is kan er ook geen vluchtmisdrijf zijn
Ondanks mijn zeer kleine kennis van taal denk ik dat er nog oorzaken zijn van vluchtmisdrijf !!

de bestuurder negeert het stop bevel van de politie en pleegt vluchtmisdrijf, dit staat soms zo in de kranten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 sep 2017 08:44

Hoofdstuk IV : Vluchtmisdrijf
Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.
Hierbij de wettelijke bepaling. TS was al geen bestuurder op het moment van het ongeval dus 1° kan al niet. Het hangt dus af van hoe men verkeersongeval invult

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 10 sep 2017 13:26

Hoofdstuk IV : Vluchtmisdrijf
Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.
Hierbij de wettelijke bepaling. TS was al geen bestuurder op het moment van het ongeval dus 1° kan al niet. Het hangt dus af van hoe men verkeersongeval invult
Je moet niet noodzakelijk bestuurder zijn. Dat blijkt uit de rechtsptraak en nog meer uit 2° in uw eigen citaat!!!
Bestuurder slaat enkel op 1°, niet op 2°.
Eerst eens nadenken vooraleer je mij beledigt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 10 sep 2017 13:39

En waarom zou 2 niet van toepassing zijn.

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 10 sep 2017 13:46

En waarom zou 2 niet van toepassing zijn.

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.
Ja dat is juist wat ik zeg en waarom Likes het verkeerd voor heeft. Men moet op ogenblik van het ongeval niet noodzakelijk het stuur in handen hebben....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 10 sep 2017 18:12

Daarom mijn vraag naar soort van parking... indien op een privé parking of op een voor het publiek opengestelde parking of op een fabrieksterrein of....

Terug naar “Verkeersongevallen”