Botsing bij manoeuvres - wie staat rechts?

Imaginary
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Botsing bij manoeuvres - wie staat rechts?

#1 , 28 aug 2017 12:11

Hallo,

Gisteren hebben de auto's van mijn buur en ikzelf nader kennis gemaakt. Wij waren beiden van onze oprit aan het afrijden en hebben elkaar niet gezien (beide begonnen met manoeuvre na het kijken, is geen excuus...). Beide auto's waren in beweging en dat is te zien aan de schade: de trekhaak van mijn wagen heeft zijn flank geraakt en doordat zijn wagen in beweging was een mooie streep getrokken op de deur.

Hieronder een poging tot schets om het even te verduidelijken (roze strook is parkeerstrook):
https://pasteboard.co/GHJ2J0F.png

Mijn wagen is degeen die al ongeveer in de rijrichting staat, de zijne stond dwars op te baan, klaar om te draaien. De pijltjes tonen onze (geplande) bewegingen.

Nu weet ik dat als beide wagens een manoeuvre uitvoeren, er wordt gekeken naar voorrang van rechts. Maar eh... Wie staat hier rechts? Wagen 1 of 2? In welke richting moet je kijken? Rijrichting?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 28 aug 2017 12:22

Wagen 1 kwam van rechts volgens jullie rijrichting, wagen 2 komt van links, wagen 1 had voorrang.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 28 aug 2017 12:56

Ik ben geneigd om net het tegenovergestelde van Sloeberken te zeggen: wagen 2 had voorrang.
Wagen 2 komt van rechts, als je beide rijrichtingen ziet.

Het is alvast de rijrichting die telt.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2017 13:14

Een beetje overdaad aan pijltjes. Als we er vanuit mogen gaan dat beide wagens nog achteruit aan het rijden waren op het moment van de aanrijding, dan heeft wagen 2 inderdaad voorrang.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 28 aug 2017 14:53

Zie volgende 2 arresten bij het Hof van Cassatie :

Rolnr: 9927
Datum : 30/09/1992

Wanneer de rechter vaststelt dat beide bestuurders gelijktijdig een maneuver uitvoeren op de openbare weg, is wettig de veroordeling van één van hen wegens het niet verlenen van voorrang aan de ander, die van rechts kwam. ( Art. 12.3.1. Wegverkeersreglement. )

Rolnr: 7077
Datum :15/03/1994

Wanneer beide bestuurders een maneuver uitvoeren wordt de voorrang van rechts beoordeeld op grond van de richting waarin de voertuigen zich bewegen.


Dus :

* onderling voorrang van rechts.
* wie van rechts komt, is te bekijken vanuit de richting waarin de voertuigen zich bewegen

==> bekeken vanuit het oogpunt van de richting waarin de voertuigen zich bewegen, komt voertuig 2 van rechts.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 28 aug 2017 16:02

Wagen 1 kwam van rechts volgens jullie rijrichting, wagen 2 komt van links, wagen 1 had voorrang.
Inderdaad is juist omgekeerd, sorry.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Verkeersongevallen”