Wie is er aansprankelijk.

Zarnikon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wie is er aansprankelijk.

#1 , 21 aug 2017 15:09

Vandaag een ongeval gehad tijdens het inhalen van een bestuurder.
De bestuurder (bestuurder A) voor mij gaf richting aan naar rechts en begon op het fietspad te rijden.
Ik (bestuurder B) dacht dat de bestuurder A dus ging parkeren en gaf richting naar links en haalde de bestuurder A in.
Op dat moment besluit de bestuurder A om een U-bocht te maken en raakt mijn auto aan de rechterkant.
Volgende staat vermeld op het EAF:
"bestuurder A knipperde naar rechts om U-bocht te maken terwijl bestuurder B bestuurder A inhaalde."
EAF werd door beide bestuurders ondertekend.
Nu vroeg ik me af wie er aansprankelijk is.
Ik denk dat dit bestuurder B is maar ze was er 100% van overtuigd dat ze in haar rechts was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 21 aug 2017 19:16

Bestuurder B (de persoon die inhaalde) lijkt mij in zijn recht te zijn.
Bestuurder A maakte een manoeuvre (keren), waar bestuurder A een gereglementeerde beweging maakte (inhalen, of in feite gewoon voorbijrijden).

Bij het keren moet je bij iedere wijziging van rijrichting je ervan gewissen dat de baan vrij is, zodat je het manoeuvre veilig kunt uitvoeren. Persoon A heeft dit dus niet gedaan.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2017 09:09

Heb net hetzelfde voorgehad als B en ben volledig in recht gesteld. Er is toen wel politie bij te pas gekomen omdat tegenpartij zich in allerlei bochten kronkelde om verantwoordelijkheid te ontlopen.

Reclame

Karanog
Berichten: 141

#4 , 22 aug 2017 11:52

Ik denk dat dit bestuurder B is maar ze was er 100% van overtuigd dat ze in haar recht was.
Waarop baseerde A zich om te denken dat zij voorrang had ?
Knipperlicht naar rechts, naar rechts uitwijken (fietspad) en dan naar links afdraaien (begin keer-manoeuvre) ... ?

Terug naar “Verkeersongevallen”