Argenta omniumverzekering

auto1001
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Re: Argenta omniumverzekering

#16 , 18 jul 2017 00:04

mijn vraag heeft eigenlijk weinig te maken met de btw...

Er is ook geen tegenpartij, het is eigen schade door mij veroorzaakt....

Staat letterlijk in de algemene voorwaarden dat bij schade de kostprijs van de herstelling door argenta betaald word als ik een bewijs van herstelling kan tonen (de factuur dus)

Wat is uw conclusie eigenlijk ?
En bijkomende vraag : moet ik zelf iets ondernemen tegen de onverzekerde berstuurder die het 2e schadegeval veroorzaakte ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
auto1001
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#17 , 18 jul 2017 00:20

#7 , 4 maand 3 weken geleden (20 feb 2017 12:22) nogmaals door scorpioen.

De motivering van het Hof van Cassatie is de volgende:
De persoon aan wie ten gevolge van een onrechtmatige daad een zaak is ontnomen, heeft recht op herstel van zijn vermogen door teruggave van de zaak die hem is ontnomen: wanneer derhalve teruggave niet mogelijk is, heeft het slachtoffer recht op de vervangingswaarde van de zaak, dat is op het bedrag dat nodig is om zich een gelijk(w)aardige zaak aan te schaffen. Als het slachtoffer geen btw-plichtige is omvat het bedrag dat hij moet uitgeven om zich een gelijk(w)aardige zaak aan te schaffen de btw.

De redenering is dus: of je nu die zaak vervangt of niet, is niet relevant. Je hebt in beide gevallen recht op de vervangingswaarde van de zaak.



-> bij mijn 1e schadegeval is er dus niets ontnomen door een onrechtmatige daad....

auto1001
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#18 , 19 jul 2017 14:41

Is er iemand die een relevante reactie heeft ?

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#19 , 19 jul 2017 15:06

De omniumverzekering is niet gereglementeerd. Verzekeringen kunnen dus allerlei varianten van voorwaarden geven.
Hier is blijkbaar in deze polis een voorwaarde voor tussenkomst dat een herstelling gebeurt of het voertuig vervangen wordt.

Ik ben dan ook niet zeker of de jurisprudentie van Cass. hier van toepassing is, aangezien het in jouw eerste schadegeval gaat over een dekking in eigen risico (dus NIET met een gekende aansprakelijke derde). In dat laatste geval geldt integrale schadevergoeding, waarnaar Cass. ook verwijst.
Maar als er geen gekende derde is en de verzekering vergoedt, dan gelden m.i. de voorwaarden van de dekking (incl. een evt. vrijstelling). En aangezien de omniumdekking niet gereglementeerd is, valt dit wellicht onder de contractvrijheid van partijen.

Altijd makkelijker gezegd achteraf, maar hierin kunnen dus verschillen zitten in dekking (en premie) met andere maatschappijen.
Als je een auto vervangt door een motorfiets, dan lijkt mij dat geen vervanging (want anders zou je ook kunnen zeggen: ik vervang door een fiets of benenfiets).

Deze insteek van mijnentwege is zeker vatbaar voor verdere bemerkingen/commentaar.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Verkeersongevallen”