Ongeluk 6 jarig kind wie is aansprakelijk?

Jozefin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ongeluk 6 jarig kind wie is aansprakelijk?

#1 , 13 jul 2017 22:56

Hallo

Ik heb een vraag omdat ik een ongeval heb gehad.
Ik was aan het rijden in mijn wijk waar je maar 30 mag rijden en ik reed rond de 25 km/u waarbij plots een 6 jarig kind tussen de geparkeerde auto's ervan tussen springt , terwijl er geen voetpad is en hij keek niet netjes links en rechts.
Natuurlijk kon ik dat kind niet zien aankomen,omdat hij klein is en tussen de geparkeerde wagens langs de redelijk smalle weg stond.
Gelukkig heeft het kind niet al te zware letsels opgelopen.
En nu is mijn vraag wie is er aansprakelijk, omdat het kind alleen buiten was zonder toezicht van zijn ouders.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 14 jul 2017 12:23

Waarschijnlijk zullen de ouders aansprakelijk worden gesteld, aangezien dit geen voorzienbare hindernis is.

Uw BA verzekering zal de medische kosten van het kind vergoeden (regeling zwakke weggebruiker). U kan de schade aan uw voertuig verhalen op de ouders, via de familiale verzekering die ze hopelijk hebben.
"sowieso" schrijf je zo.

Jozefin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2017 16:13

Waarschijnlijk zullen de ouders aansprakelijk worden gesteld, aangezien dit geen voorzienbare hindernis is.

Uw BA verzekering zal de medische kosten van het kind vergoeden (regeling zwakke weggebruiker). U kan de schade aan uw voertuig verhalen op de ouders, via de familiale verzekering die ze hopelijk hebben.
Ik heb ergens gelezen dat kinderen overmacht hebben, kunnen de ouders daarmee een extra vergoeding kijgen daardoor?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 14 jul 2017 17:55

Ik heb dat nergens gelezen.
Trouwens de regeling zwakke weggebruiker is er gekomen om direct de kosten te kunnen betalen maar houdt helemaal niet in dat u schuldig zou zijn.
Over de schuldvraag zal de rechter wel oordelen.
Wel moeten ouders toezicht houden op hun kinderen.
Eens lezen:

Art. 1384. Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.
(De vader en de moeder zijn aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door hun minderjarige kinderen.) <W 06-07-1977, art. 1>
De meesters en zij die anderen aanstellen, voor de schade door hun dienstboden en aangestelden veroorzaakt in de bediening waartoe zij hen gebezigd hebben.
De onderwijzers en de ambachtslieden, voor de schade door hun leerlingen en leerjongens veroorzaakt gedurende de tijd dat deze onder hun toezicht staan.
De hierboven geregelde aansprakelijkheid houdt op, indien de ouders, onderwijzers en ambachtslieden bewijzen dat zij de daad welke tot die aansprakelijkheid aanleiding geeft, niet hebben kunnen beletten.

Terug naar “Verkeersongevallen”