Terugbetaling leasewagen

kiezel
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Terugbetaling leasewagen

#1 , 07 jul 2017 10:33

Hallo iedereen,

Enige maanden terug heb ik een ongeval gehad met mijn bedrijfswagen en deze werd onlangs 'total loss' verklaard.
Ten gevolge moet ik het totaalbedrag van de leasewagen terugbetalen aan mijn bedrijf.

Echter heb ik nooit ergens een handtekening gezet onder enig document waarop vermeld staat dat ik een bedrijfswagen heb of hiervoor enigszins verantwoordelijk ben.

Indien ik mijn ontslag aanbiedt, riskeer ik dan een proces te krijgen van mijn werkgever om de totaalsom teruggevorderd te krijgen?

Bij voorbaat dank,

Cédric

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2017 10:39

Meestal heeft een lease wagen toch een omnium verzekering, heb zelfs gehoord dat dit meestal verplicht is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kiezel
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2017 10:55

Ja, maar het ongeval wordt niet gedekt door de verzekering.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2017 11:02

Privé of professioneel?

De wet voorziet een duidelijk onderscheid tussen schade aan de bedrijfswagen veroorzaakt tijdens de arbeidstijd en schade veroorzaakt in de privé-tijd.

Bij professioneel gebruik van de bedrijfswagen kan u de schade enkel op uw werknemer verhalen in geval van bedrog, zware fout of veelvuldig voorkomende lichte fout. Wat u hier precies onder moet verstaan, is in de wet echter nergens duidelijk gedefinieerd. Bij betwisting zal het dus steeds de arbeidsrechter zijn die beslist, en die hanteert niet altijd dezelfde maatstaven als een politierechter. Zo kan eenzelfde overtreding van het verkeersreglement voor de ene wel en voor de andere geen zware fout uitmaken. Rijden onder invloed, het negeren van verkeerslichten of een zware snelheidsovertreding zulle vaak wel door beiden als zware fout worden beoordeeld. Schade aan de bedrijfswagen tijdens de uitoefening van de job, ten gevolge van een occasionele lichte fout, zal u alleszins nooit op uw werknemer kunnen verhalen. Al kan u het uiteraard altijd proberen.

Schade veroorzaakt tijdens het privé-gebruik van de wagen kan u wel steeds op uw werknemer verhalen. Meestal zelfs onbeperkt. Dit geldt zowel voor schade aan de wagen zelf, als schade aan derden. Onder privé-gebruik valt ook woon-werkverkeer, m.a.w. de dagelijkse verplaatsingen van thuis naar het werk.

Terugvordering van de kosten

Hoe vordert u nu de kosten voor schade of boetes terug van uw werknemer? Een inhouding op het nettoloon is in principe uit den boze. Dit is namelijk in strijd met de Loonbeschermingswet die bepaalt welke inhoudingen op het loon mogen gebeuren. U zal uw werknemer dus moeten vragen om het bedrag dat overeenstemt met de kosten aan u terug te betalen.

Bron:?? een vakbond van de zelfstandigen weet niet meer van wie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kiezel
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jul 2017 11:27

Privé, ongeval mét alcoholintoxicatie.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 07 jul 2017 13:06

Privé, ongeval mét alcoholintoxicatie.
Het feit of je al dan niet een bedrijfswagenovereenkomst tekende doet niets af aan de vordering van je werkgever. Het feit dat je de wagen voor een privéverplaatsing bestuurde en de omniumverzekering blijkbaar niet tussenkomt is voldoende. Als je niet betaalt kan je werkgever naar de rechtbank stappen om te vorderen. Als het gevorderde bedrag (significant) hoger is dan de restwaarde van de wagen dan zou je mi kunnen discussiëren over de grootte van het bedrag.

kiezel
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2018 12:19

Hartelijk dank voor de duiding iedereen. Heb uiteindelijk bijna het volledige bedrag van de restwaarde terugbetaald aan mijn werkgever. Een slordige €6000.
Net mijn vonnis ontvangen, 2 maanden rijverbod, €1600 boete en alle 4 testen. Een zeer zware kluif, maar lesje wel geleerd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mar 2018 12:34

Bedankt om dit hier nog te melden, ik hoop voor u dat de testen mee vallen, want je heeft inderdaad een zeer zware straf gekregen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Verkeersongevallen”