Rechts inhalen is voor iedereen toegelaten als het ingehaald voertuig naar links wil afslaan. Links inhalen is dan (logischerwijs) verboden.Ik zie op de video niet veel van de richtingaanwijzers, eerlijk gezegd. Dingen waar ik in eerste instantie aan denk:
1. Moto moet voldoende afstand houden om te kunnen stoppen, indien mogelijk.
2. Rechts inhalen is ook voor een motor verboden.
3. Als de auto een maneuver uitvoert, mag hij geen andere weggebruikers hinderen.
4. Als de auto van plan is een maneuver uit te voeren, moet hij dit aangeven met zijn richtingaanwijzers.
Argument 1 en 2 spelen in het voordeel van de wagen, argument 3 en 4 spelen in het voordeel van de moto. Ik zou niet zomaar zeggen dat de auto volledig in fout is. Zeker niet als hij zijn richtingaanwijzers correct zou gebruikt hebben. Als hij inderdaad naar links zou gepinkt hebben, en vervolgens rechts ingedraaid, ligt de zaak wel anders. Maar zoals gezegd: ik kan uit de vido moeilijk opmaken welke richtingaanwijzers gebruikt zijn, eerlijk gezegd...
Zou ook die richting uitgaan. Er is daar niets waar hij linksaf kan slagen.Da vraag is en niet duidelijk op het filmpje, is het soms het linker stoplicht niet dat brand, want je ziet het niet knipperen !
Porbleem is dat je op de beelden niet echt ziet dat er naar linkgs genipperd wordt... Als er geen richting werd aangegeven, had de moto gewoon netjes achter de wagen moeten blijven...Rechts inhalen is voor iedereen toegelaten als het ingehaald voertuig naar links wil afslaan. Links inhalen is dan (logischerwijs) verboden.
In dat geval kan de wagen hoogstens aangewreven worden dat hij geen voorrang gegeven heeft aan ander verkeer, bij het uitvoeren van een maneuver. Langs de andere kant mocht de moto niet zomaar rechts voorbijsteken, waardoor de moto voor de wagen een onvoorziene hindernis was. Als de wagen NIET naar lings geknipperd heeft, en enkel naar rechts, denk ik dat het een gedeelde verantwoordelijkheid zal zijn.Op 't werk, op groot scherm, zie ik hem toch héél duidelijk naar rechts knipperen hoor. Weliswaar op het laatste moment. Tevoren die ik helemaal geen knippersignalen, wel remlichten.
Als dit klopt (en tot nader order baseren we ons hier toch op wat TS vertelt, niet ?), is m.i. de wagen in fout.Op de beelden is duidelijk te zien (iets minder op youtube) dat de wagen de pinker links achteraan aanzette om dan rechts de parking in te rijden.
Enige wat de motorrijder misschien kan aangewreven worden, is dat hij niet kenbaar gemaakt heeft dat hij zou inhalen. Daar staat echter tegenover dat art. 16.4 specifiek spreekt over LINKS inhalen.16.3. Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Uiteraard, als de wagen zijn linker richtingaanwijzer NIET gebruikt heeft, is m.i. de wagen niets te verwijten, en ligt de fout 100% bij de motorrijder.16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
2° zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.