Uitgezwenkte lijnbus

Veroniquenoyez
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Uitgezwenkte lijnbus

#1 , 15 jun 2017 21:12

In ons gemeentecentrum kwam ik traag uit een bocht gereden. Het verkeerslicht stond op groen, er zijn 2 aparte rijstroken, 1 voor links af te slaan en 1 voor rechtdoor te rijden. Ik ga op het rechter rijvak rijden om rechtdoor te gaan. Op het linkerrijvak staat een lijnbus om af te slaan, deze staat deels op het kruispunt te wachten tot het tegengestelde verkeer verder is. Op het moment dat ik aan het licht kom, wordt het oranje en ik stop. Omdat de bus nu geen tegenliggers heeft, kan hij door rijden en omdat het een harmonicabus is, zwenkt hij uit tegen mijn stilstaande wagen. Zowel chauffeur als getuigen noteren dat de chauffeur in fout is. Er wordt dus geen politie bij geroepen.
De lijn wilt niet schikken. Mijn advocaat heeft een vonnis gekregen van de lijn van vorig jaar waarbij net hetzelfde ongeval gebeurd is op dezelfde plaats. Bij de verkeersrechtbank kreeg de auto gelijk, de lijn ging ik beroep en daar sprak de rechter uit dat de lijn in fout was, maar dat de chauffeur onvoorzichtig was om daar te rijden/staan. Hij raadt nu af om dit voor de rechtbank te brengen omdat ik waarschijnlijk zal verliezen door de andere vonnis.
Ik vind echter dat ik in mijn recht ben en dat de lijn de auto aan mijn auto moet vergoeden (3600€). Ik reed op mijn eigen rijvak, waar het eerst groen was, ik stopte voor het oranje en de bus zwenkt uit over de volle witte lijn. Wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 jun 2017 21:19

Ik zie niet in hoe een Rechter nu ineens anders kan oordelen dan er werd geoordeeld in een gelijkaardig geval..
Uw advocaat krijgt zijn verdediging verdorie op een gouden schoteltje aangeboden.

Maak gebruik van uw rechtsbijstand (hopelijk zit die in je auto-polis).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 15 jun 2017 21:20

Ik kan het andere vonnis wel volgen, u moet uitkijken voor zo'n bus, dat staat er zelfs letterlijk op dacht ik. De rechter kan dat vonnis volgen, maar kan ook in uw voordeel uitspreken. Persoonlijk zou ik denken aan gedeelde aansprakelijkheid.

Reclame

Veroniquenoyez
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2017 21:28

Ik kan het andere vonnis wel volgen, u moet uitkijken voor zo'n bus, dat staat er zelfs letterlijk op dacht ik. De rechter kan dat vonnis volgen, maar kan ook in uw voordeel uitspreken. Persoonlijk zou ik denken aan gedeelde aansprakelijkheid.
Akkoord, als het nu rood of oranje had geweest, had ik eerst de bus laten verder rijden. Maar het was groen, dus ik rij op mijn rijstrook verder naast de toen stilstaande bus. Je kan toch niet altijd stoppen met rijden als je een bus ziet? Dat zou het verkeer nogal hinderen, niet verder rijden bij groen licht omdat je een bus ziet

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 15 jun 2017 21:30

Het is verboden om voor een groen licht te stoppen.
Want dan hindert u het verkeer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 15 jun 2017 21:34

Ik zeg niet dat TS had moeten wachten voor het groen licht, maar voor de bus. Ik ken het vonnis natuurlijk niet, maar het zou mij niet verbazen dat de rechter de uitwijkende bus als een te verwachten hindernis ziet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jun 2017 21:50

zo een gelede bus heeft een zeer grote zwenk en daar moet je als auto bestuurder rekening mee houden als je er naast of als het een tegenligger is.

Ik denk dat het op een rechtbank alle kanten uit kan.

in stad Gent draaien die bussen veel korter dan op het platte land, daar is een groot verschil in..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 16 jun 2017 09:19

Op die bussen staat gewoonlijk achteraan een sticker: "pas op, zwenkt uit" Daar moet je dan niet kort gaan tegen staan

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jun 2017 09:30

en daar sprak de rechter uit dat de lijn in fout was, maar dat de chauffeur onvoorzichtig was om daar te rijden/staan.
Dan kreeg de chauffeur toch een deel van zijn schade vergoed?
Het is hoe dan ook de moeite waard om deze zaak voor de rechtbank te brengen. Je hebt zeker een kans.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 16 jun 2017 12:05

en daar sprak de rechter uit dat de lijn in fout was, maar dat de chauffeur onvoorzichtig was om daar te rijden/staan.
Dan kreeg de chauffeur toch een deel van zijn schade vergoed?
Het is hoe dan ook de moeite waard om deze zaak voor de rechtbank te brengen. Je hebt zeker een kans.
Bovendien is "onvoorzichtig" heel subjectief!!!
Zich in het verkeer begeven tijdens de spits kan men dan ook kwalificeren als "onvoorzichtig", maar men begaat geen
overtreding als men het toch doet!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Veroniquenoyez
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 jun 2017 12:48

Op die bussen staat gewoonlijk achteraan een sticker: "pas op, zwenkt uit" Daar moet je dan niet kort gaan tegen staan
Ben er niet kort naast gaan staan. Op mijn rijvak was het aanvankelijk groen. Toen ik aan het licht kwam, werd het oranje en omdat ik nog kon stoppen en dit dan volgend de wet moet doen, heb ik dat dan ook gedaan

Veroniquenoyez
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 jun 2017 12:50

en daar sprak de rechter uit dat de lijn in fout was, maar dat de chauffeur onvoorzichtig was om daar te rijden/staan.
Dan kreeg de chauffeur toch een deel van zijn schade vergoed?
Het is hoe dan ook de moeite waard om deze zaak voor de rechtbank te brengen. Je hebt zeker een kans.

Nee, integendeel zelfs. De auto mocht nog opdraaien voor de kosten van de bus en de gerechtskosten.

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 16 jun 2017 12:53

U zeker niet laten intimideren door De Lijn. Aangezien ze een eigen juridische dienst hebben zijn ze niet bang van rechtszaken, maar als u rechtsbijstand hebt, dan staat u even stevig in uw schoenen om dit te betwisten.

"Pas op zwenkt uit" op je voertuig zetten is geen vrijgeleide om tegen stilstaande wagens te rijden, me dunkt.
"sowieso" schrijf je zo.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 16 jun 2017 12:56

en daar sprak de rechter uit dat de lijn in fout was, maar dat de chauffeur onvoorzichtig was om daar te rijden/staan.
Dan kreeg de chauffeur toch een deel van zijn schade vergoed?
Het is hoe dan ook de moeite waard om deze zaak voor de rechtbank te brengen. Je hebt zeker een kans.

Nee, integendeel zelfs. De auto mocht nog opdraaien voor de kosten van de bus en de gerechtskosten.

Waarom zeg je nu het tegendeel van wat je in je vraag schreef?

"Bij de verkeersrechtbank kreeg de auto gelijk, de lijn ging ik beroep en daar sprak de rechter uit dat de lijn in fout was"

Ik volg niet meer hoor!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 16 jun 2017 13:45

Wat ik begrijp uit het verhaal is dat de rechter gedeelde aansprakelijkheid heeft uitgesproken.

De situatie zal waarschijnlijk ook niet 100% identiek geweest zijn en het zijn net die details die het in de ene of de andere richting kunnen uitsturen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Verkeersongevallen”